Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öppen dump till Turbon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Öppen dump till Turbon?

    membranet var sprucket i dessa sketna plastgrejer som kallas för dumpventiler... på 2 i rad nu. När man nu köper en annan, spelar det någon roll om den är öppen eller återcirkulerande, någon som har erfarenhet från Coupe /Punto GT turbo?

    Ha det /Fredde
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

  • #2
    Tjena Fredde

    Med stor risk att någon kommer tycker annorlunda i detta evigt debatterade ämne så tycker jag att du ska köpa en öppen dump. Köp en sk "dubbel piston" dump. Dom är bättre för tubon eftersom den varma luften går ut i atmosfären istället för motorn men den ger en aning mera "lag (engelska)" än en återcirkulerande. Dessutom så tycker jag om dumpljudet... Psssch!

    Lycka till
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

    Comment


    • #3
      hehe, förstår, alla har olika åsikter, det har jag märkt, men klart är dock att original går sönder efter typ ett par tusen mil bara... vad är fördelen med återcirkulerande, någon som har en åsikt om det?

      HA det /Fredde
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        Jag tror att återcirkulerande sitter på standardbilar av tre skäl:

        1. Onödiga ljud som skulle få folk att tro att bilen är sönder.

        2. Minimerar risk för lekage.

        3. ljudnivå.
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          En del hävdar att det inte är så nyttigt i en bil med luft-mätare att dumpa atmosfäriskt. Den kommer att pumpa in bensin även för all luft som pyser ut så det blir lite blött i cylindrarna. Kan väl vara trevligt med lite eld-flames från avgasröret om man kör utan katt vid växlingar kanske. Om jag förstått saken rätt. (Undrar fortfarande lite vad den där tryck-givaren i punton är till för, eftersom den också har luftmängdsmätare.)
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            hehe, gillar kommentarerna, håller med dig jens, tror faktiskt det är så, men sen är det kanske rätt m. eldflames, men tror det är av mindre betydelse ändå, lite extra kylning, dessutom växlar man ju när den dumpar i regel ...
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment

            Working...
            X