Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med A112 Motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med A112 Motor

    Hej

    Finns det någon här som har pillat med en Abarth motor? Jag ska nämligen plocka ut min motor och montera ner den för att byta vissa delar till trim delar. Problemet är att jag har ingen erfarenhet av motor demontering!

    Tänkte fråga i så fall om lite tips och sånt.

    Marco
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

  • #2
    Skaffa gärna en verkstadshandbok om det finns någon. Var väldigt grundlig och försiktig vid arbetet, märk upp skruvar och grejor så att du vet hur de har suttit, använd med fördel kamera för att dokumentera det hela. Annars är det väl bara att använda bonnavettet och låta det ta sin tid.
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

    Comment


    • #3
      Jag har bara hittat verkstadsböcker på franska och tyska till bilen. Har en hemma som är på tyska med all info men min tyska suger och min tyska sambo kan inte bilmeckarspråket så bra Det ska nog ordna sig på nått sätt

      Men jag ska definitivt hålla koll på alla skruvar och grejer...bra tipps. Tack.
      Last edited by Black_GT; 13 December 2004, 21:10.
      Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

      Comment


      • #4
        A112

        Jag bytte motor i min Junior en gång i tiden.
        -Lyfte bilen från motor&vxllåda istället för
        tvärtom. Klarade av allt själv på detta sätt.
        Dock var detta 11 år sen så jag minns inte allt
        jag tänkte på. Noterade allt o tog det väääldigt lugnt, men
        gjorde allt inom överskådlig tid.
        Drivaxlarnas läge, vxl-mekanismens funktion mm
        kan vara bra att ha extra koll på.

        Comment


        • #5
          Kul att någon håller på med 112rna fortfarande. den roligaste motorn genom tiderna tycker jag. Mitt tips är: skruva isär, sätt ihop och var glad. Den är lättskruvad och det brukar aldrig bli en påse skruvar över. Mått och värden är alltid bra att ha tillgängligt, jag tror att Heynes har till 112:an. Abarth är i principip samma. Någonstans så har jag en jädra massa papper men VAR?. Jag har för mig att jag såg samma papper på nätet för några år sedan på engelska så det borde gå att hitta. USA har en del Abarth-klubbar. /Hempa

          Comment


          • #6
            Om jag hade hittat en verkstadsbok på engelska eller svenska så hade det varit skit bra. Får väl leta vidare. Tack för infon.
            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

            Comment

            Working...
            X