Announcement
Collapse
No announcement yet.
maptun?
Collapse
X
-
Originally posted by Chorus
intercoolern är väl inget större problem, sök på forum.fiatcoupe.net
men ändå, 340hk utan att byta mer än chip, ic och avgas? skeptisk ..
Standard på fiaten sitter det ett Garret t 28 B.
Kan inte hitta den turbon på ngn annan bil än just coupen. T28:an är ju omtalad men att vi har ett B i beteckningen är nog att det är ett T28hus modifierat för just fiats ändamål......
Själv ska jag sätta på ett Mitsubishi T16 istället på min.
Bara att byta turbon gör ju att man kan få MYCKET mer effekt ! Så siffrorna behöver inte vara tagna ur luften ! MVH YOGGE !¤TOGGEX¤
Comment
-
Originally posted by Chorus
på vilket sätt skulle en annan turbo ge dig mer effekt?
orginalturbon lär väl klara av att ladda tillräckligt mycket för att döda motorn?
En liten turbo kanske bara kan pressa in luft till en fyllnadsgrad på t.ex 130¤, medans en större turbo kan leverera en fyllnadsgrad på 200¤
Det handlar alltså om att hitta en turbo som spinner upp lätt och ger rätt fyllnadsgrad för ditt ändamål......!!
Du pressar en liten turbo på 1,4bar, men kan ladda 1,0 bar och få samma fyllnad med en större turbo!
Vilken slits mest tror du ??????
Mvh T.¤TOGGEX¤
Comment
-
GT-series låter som en Garrett GT, de brukar vara kullagrade...
Större turbo är trevligt om man vill ha mer effekt, en större turbo är ju konstruerad för större flöden och det är ju flödet man vill åt vid en effektökning inte trycket. En större kompressor är oftast effektivare (lägre temp ut) vid de flöden man behöver för att öka effekten såpass mycket, om man parar det med en större turbin så får man lägre mottryck och det är ju också ett stort plus.
Vet om en 200 sx med 270 Hk, enda modsen är konfilter, GT28 BB (kullagrad), 2.5" avgas och justerad tändkurva/bränslemap. Den har till och med lägre laddtryck än orginal...
/Mats Strandberg
Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
Alfa Romeo 75 Turbo -87
Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94
Comment
-
Hmm, så här.
Tänk att du har ett McDonald (eller BK) sugrör i munnen och klämmer ihop det i änden med tummen och pekfingre så att det bara är ett pyttelitet hål kvar och blås sen hårt, lågt flöde och högt tryck.
Gör samma sak med ett nytt sugrör av samma typ fast den här gången så trycker du inte ihop ändarna, nu kommer det gå mycket lättare och du kommer få ett bra flöde utan att behöva ha speciellt högt tryck alls.
Så om man nu byter till en turbin som inte är ett lika stort motstånd så kommer mottrycket i grenröret vara lägre och därmed 'resttrycket' i cylindern och då kommer den inströmmande luften inte möta ett lika stort tryck i cylindern utan kan flöda in relativt enkelt, sen så för man dubbel vinst i och med att kompressorn levererar kallare luft som tar mindre plats. Allt detta gör att man får in mer färskgas i cylinden, vinst för alla utom plånboken helt enkelt. ;-)/Mats Strandberg
Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
Alfa Romeo 75 Turbo -87
Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94
Comment
-
Dt är nog snarare en kombination av bättre flöde i turbin och avgasrör, bättre kompressor och IC plus att om man fixar tändkurvan och bränslemapen så kan man tjäna väldigt många häst...
Sen kan man börja fundera på vid vilket varvtal effekten tas ut, är det vid 10 000 så är det ju inte speciellt fränt./Mats Strandberg
Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
Alfa Romeo 75 Turbo -87
Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94
Comment
Comment