Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skramlande ljuddämpare - Vad göra??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skramlande ljuddämpare - Vad göra??

    Ljuddämparen under min Marea har börjat skramla vid vibrationer. Ung. som om nånting är löst innuti den. I övrigt är avgassystem fräscht och någorlunda rostfritt.

    Det hörs inte så mkt i bilen men utanför låter det illa. Så vad ska jag göra åt saken?

    Byta avgassystem för flera tusen?
    Köra med skramlet o spara pengarna?

    Eller finns det några andra förslag? Går det att reparera dämparen? Linda in den ljuddämpande material??

    Jag vill ju inte dra ner Fiats rykte...


    Suck...

  • #2
    Nu ska jag inte låta negativ...... men !

    Plåten kan skramla = rostat av på bakre burken !
    2800 kostar komplett avgasrör på mekonomen
    5000 + mont på FIAT.... original.... men är DENNA bättre ?
    Fiat original höll i 2.5 år o 5000 mil till min MAREA W..........

    Bakre fästet rostade av efter 3500 mil !
    Svetsat på Goodwill garanti av märkesverkstad eftersom jag hade bildbevis och kunde min metall lära ! o varit god kund sen många år !

    om plåtar lossnar !
    Spännband i metall eller skruvförband !


    Vanligt skitfel !
    Kolla värmeskölden till katalysatorn... rostar av på ALLA bilar
    Kan hjälpa att bocka till den ( OBS skitvarm ) så att den inte ligger an.
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Min Marea är en 99a med 9000 mil och jag kör fortfarande med original ljuddämpare. Och jag tror nog den hänger med något år till.
      Fiat 500
      Fordson Super Dexta -64
      Kawasaki Z1A
      Kawasak GPz1100A2
      Suzuki Grand Vitara -11
      Suzuki T500R

      Comment


      • #4
        Har du redan konstaterat att det är ljuddämparen? Annars är det bara till å dra på blåstället och åla sig under med en liten hammare och knacka lite här och där så du märker varifrån det skramlar. Är inne på Håkans linje om värmeskölden till katten. Liknande värmesköldar sitter också på grenröret. Om det skramlar från ljuddämparen så kan man ibland ta loss den och hälla ut lite gammal skit. God lycka!
        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

        Comment


        • #5
          Jo det är nog dags att byta avgassystem efter 9500 mil. Men varför kostar det 7500kr hos Fiat och jag har ej hittat något pirat syster till Marea W med 2 l motor. Rostfritt med montering och tillverkning på plats kostar det 5000-5500kr, men då får jag åka till Köping eller Stockholm.

          Comment


          • #6
            Jag hade bilen upphissad och det skramlade när vi knackade på dämparen.

            Johannes, hur får jag loss dämparen för att "tömma lösa delar"? Vad jag junde se satt hela systemet ihop. Måste man svetsa loss den? Finns det enklare sätt?

            Mekonomen tycks ta 4000:- för ett nytt komplett system.

            Comment


            • #7
              Hmm, allt är ju lite enklare om man som jag jobbar med smide och har tillgång till en verkstad med svets och grejor. Finns det ingen skarv innan ljuddämparen så måste man isf kapa loss den, tömma den på lösa delar och svetsa fast igen. Mao vore det ju jättebra om du kände någon händig person med vinkelslip och svets? Om systemet är okej i övrigt kan det ju vara värt att göra detta.
              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

              Comment


              • #8
                Originally posted by Czappa
                Min Marea är en 99a med 9000 mil och jag kör fortfarande med original ljuddämpare. Och jag tror nog den hänger med något år till.
                Hade du inte en 2 litare ?

                Jag skrev om 1.6an vilken har klenare !
                Fiat for FUN

                Comment

                Working...
                X