Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bluddrande Tipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jo fast inte så fet.. men det är bra att kolla kopplingarna så att de sitter fast och inte har ärgat. Tror inte heller att luftmängdmätaren (sitter mellan luftburken och gasspjället) har så mycket med problemet att göra, såvida inte nån har varit där och brutit upp och flyttat fjädern inuti, men det syns på kanten till locket. Det finns inte så mycket justeringsmöjligheter på denna, bara CO-halten (blandningsförhållandet) vid tomgång. Kolla bara att klappan rör sig fritt och inte kärvar.
    Det kan vara en fördel att byta stiften oxå (till exakt rätt sort) om den gått dåligt länge.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Idag har jag återupptagit jakten på felet. Jag har nu ett mätinstrument till min hjälp och jag mätte lite på den där gasspjällskontakten. Motståndet genom den ändrade sig iaf när man vred på spjället, men vilket motstånd det ska vara vet jag inte. Jag har dock fortfarande inte hittat någon luftmängdmätare. Mellan gasspjället och luftburken sitter en slang och det enda som sitter i den är en slang som kommer nerifrån (vevhusventilation?).
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #18
        OK isåfall sitter luftmängdmätaren i luftburken? Inga sladdar? Har lite dålig koll på exakt hur Tipon ser ut där.
        Ett annat tips är att kolla soppatrycket. Och luftfiltret??
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #19
          Jag talade med min fiatmekaniker igår och han sa att det inte finns någon luftmängdmätare, så nu har jag slutat leta efter den. Han tipsade även om att jag kunde kolla lambdasonden och tempgivaren. Lambdasondens värden ändrade sig hela tiden, vilket borde innebära att den funkar. Motståndet genom tempgivaren minskade när motorn blev varm, vilket också verkar riktigt. Jag testade också att köra utan lambdasonden men det gjorde ingen skillnad. Den läcker lite i avgasröret, jag funderar nu på hur mycket det kan lura lambdasonden?
          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

          Comment


          • #20
            Inget alls tror jag om läckan är efter sonden.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Nej, det förstås. Om det läcker i grenröret skulle det väl kunna påverka. Men inte så pass mycket som det rör sig om här. Jag var och besiktigade idag, och glädjande nog var det förutom avgasvärdena bara halvljuset (för lågt) och vindrutetorkarna (kassa) de klagade på. Men avgasvärdena var förstås åt helsike allihopa. Anledningen till att jag besiktigade var för att jag skulle kunna köra bilen hem till Småland i slutet av maj nån gång. Men när jag kom hem och kollade på papperet såg jag att jag bara har en vecka på mig att ombesiktiga. Är det för att det var körförbud på bilen eller?
              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

              Comment


              • #22
                Vilka värden var det som var åt h-e då?

                /Mats Strandberg

                Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                Alfa Romeo 75 Turbo -87
                Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                Comment


                • #23
                  Alla värden var åt helvete. Till mätningen av CO och HC räckte inte mätaren till. Lambdavärdet låg på 0,93 (Ska vara mellan 0,97-1,03). Besiktningskillen körde en sväng med den och när vi kom tillbaka kollade han värdena en gång till utomhus. Det gick förstås inte bättre och klämman som han satte fast slangen i avgasningsröret med blev helt svart av sot.
                  Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                  Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                  Comment


                  • #24
                    Dum fråga kanske,men har du verkligen kollat att ALLA stift gnistar?
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #25
                      Ingen fråga är för dum i såna här sammanhang, jag vet inte hur många gånger jag försökt starta mopeder och motorcyklar med bensinkranen avstängd. Jag har inte kollat så det gnistrar överallt. Alla stiften blir lika sotiga så jag har utgått från att det är okej med tändningen. Men jag får väl ta och kolla ändå, det kostar ju inget.
                      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                      Comment


                      • #26
                        Verkar som om den kanske går på nåt limp-home program, har du testat att nolla databoxen? Lägg av jorden från batteriet i typ en kvart och kolla om det hjälper.
                        Lambdasonden kan vara körd också, om bilen går bra på fullgas men inte på dellast och tomgång så verkar det troligt.
                        /Mats Strandberg

                        Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                        Alfa Romeo 75 Turbo -87
                        Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                        Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                        Comment


                        • #27
                          Bra idé det där med att nolla databoxen, men tyvärr hjälpte det inte. Men jag hann iaf med att köra lackrengöring på en dörr medan jag hade kabeln av.
                          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                          Comment


                          • #28
                            Alltid nåt...

                            Vad fick du för värden när du mätte på Lambdasonden?
                            Last edited by MaZ; 21 May 2002, 21:31.
                            /Mats Strandberg

                            Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                            Alfa Romeo 75 Turbo -87
                            Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                            Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                            Comment


                            • #29
                              När den var kall låg den runt 900 mV på tomgång och gick ner mot 300 när man gasade till. Sedan testade jag att köra en runda och hade då sonden bortkopplad, men det gjorde ingen skillnad. När jag kom tillbaka och bilen var varm låg värdet runt 100 mV på tomgång och när jag gasade så kom det upp negativa värden i fönstret. Är det här okej värden?
                              Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                              Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                              Comment


                              • #30
                                Trasig lamda låter inte som en helt tokig gissning.......
                                Vet inget om värdena men har kört en 740 med trasig lamda och den var trög och bluddrig till varvet kom upp.
                                De bytte lamda på den och sen gick den som en traktor igen (altså bra för att va en volvo)
                                //Martin
                                Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
                                Åker - Cheva Transsport -01
                                Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
                                Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
                                Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
                                Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

                                Comment

                                Working...
                                X