Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat + E85 = möjligt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Lär väl inte hjälpa om motorn stått hela natten och är kall?
    Stiften måste ju uppnå arbetstemp först för att kunna utnytjja ett annat värmetal eller är jag helt ute och reser?

    Comment


    • #32
      Originally posted by lobo
      Lär väl inte hjälpa om motorn stått hela natten och är kall?
      Stiften måste ju uppnå arbetstemp först för att kunna utnytjja ett annat värmetal eller är jag helt ute och reser?
      En bil som går på etanol och kör med riktigt lamdavärde SKA köra med varmare stift.. Ett problem är just kallstart, då ett kallt stift inte jobbar som det ska, dock behöver stiftet 400 grader för att jobba ordentligt, men 1 minut? och ja det gör skillnad , men ditt problem är givetvis blandningsvärdet. Den ska gå duktigt fett på kallstart för att få blanda iallafall lite av etanolen med luften.
      Din lamdasond fungerar ju inte på kallstart och motorn går rakt efter mappen.
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #33
        Gammal croma?

        Går det att köra en gammal croma på E85? elr måste insprutningssystemet vara modernt?

        Jag fick en Croma i.e-87 i vintras. Bilen e ganska fin men har stått i garage i fem år... tänkte få fart på den till sommaren. skulle vara kul att E85 konvertera den om det inte är tokmycket jobb.
        Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
        Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
        Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
        http://fiatpanda.wordpress.com/

        Comment


        • #34
          Har en databox till punto GT:n som är mappad för etanol, vad jag har förstått det som, samt spridare från delta integrale till, ska funka bra ihop så om någon är intresserad av att försöka på en punto gt är jag övertygad om goda resulat.
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #35
            4:e tankningen.....

            ...... med 30% etanol i min Marea -98.
            Bilen funkar klockrent, känns lite piggare också (kanske inbillning).
            Jag tjänar ca 50kr/fulltank. Etanolen kostar här i Gävle 7:93 och bensinen 95okt 10:95 , alltså mer än 3kr billigare.
            Attached Files
            Kan det vara roligare än med en fiat???

            Comment


            • #36
              och på fredag 11,29, dags att etanolhamstra snart, men priserna på etanol har en tendens att gå upp i pris i motsvarande takt... tyvärr. Kör på 98 nu, ska pröva mer i sommar när man kan vara ledig.
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment

              Working...
              X