Announcement

Collapse
No announcement yet.

Service indikering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Service indikering

    Är det ngn som vet hur man släcker ner "sevice lampan" på en Stilo??

  • #2
    Vilken service lampa har aldrig sett en på min Stilo ska göra 3:e service nu... hur ser den ut?

    Nu är jag inte 100 på följande påstående men jag läste nånstans på eng. forum att man inte kan släcka service lampan själv utan detta görs via datorn som finns på verkstan...
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Dåligt formulerat av mej och kalla det "lampa" men då vet du som oxå har en stilo att datorn räknar ner dagar tills det är dax för service igen. Jag tror inte att det bara ska gå att återställa dagarna genom att lämna in bilen på sevice utan hoppas att ngn vet ngt trix och få den att börja räkna om på nytt.

      Behovet har uppkommit för min del då jag icke tänker lämna in bilen på service utan fixar det själv.

      Fiat ska ha 600 hundra för att nolla den

      Comment


      • #4
        Enklaste är väl att bara ta bort lampan i så fall? Vet iofs inte hur panelen ser ut eller var lampan sitter, men på Punton är det lätt att komma åt instrumentbelysning, på coupen hade jag inte vågat fösöka.... ;-)
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Som sagt var igen dåra så är det ingen GLÖDLAMPA alltså utan ett stycke "dator" som räknar ner dagar tills det är dax för service. En ganska löjlig och irreterande historia tycker jag.....

          Comment


          • #6
            Finns ingen lampa på Stilo utan man ska få upp meddelande i displayen "Service due" eller nått i den stilen när man startar motorn... vilket jag aldrig sett på min Stilo!

            Annars som "Fiat Stilo" sa det finns en räknare som räknar km och dagar till nästa service...

            Som jag sa ovan så ska det inte gå att nollställa den själv, eller ingen som kommit på det än... detta är vad jag hört och vet inte om det stämmer!

            EDIT: Vad är det för service du ska göra som du vill skippa? Ska snart göra min tredje inte så dyr men nästa gång är det kamremen som gäller ska gå på ca 9000kr...
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Oj. förlåt...
              Kul grej ändå, är det typ en LCD-display som visar infon då? Fast kan förstå att det är irriterande. Pappa har en lampa på sin volvo som lyser när det skall servas, trodde det var samma (jo, lite dålig på att läsa allt ;-) ).
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Bäste 84jr0 jag har inte skippat ngn service det skulle jag aldrig göra men jag tycker inte att det är speciellt jobbigt utan snarare ganska kul och serva bilen själv, jag följer bara vad som står i instrutioken om intervaller på olika filterbyten etc.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Fiat Stilo
                  Bäste 84jr0 jag har inte skippat ngn service det skulle jag aldrig göra men jag tycker inte att det är speciellt jobbigt utan snarare ganska kul och serva bilen själv, jag följer bara vad som står i instrutioken om intervaller på olika filterbyten etc.
                  Förlåt inte så bra utryck kanske det jag menade med skippa är inte att du inte ska serva bilen utan snarare skippa betala för att få bilen servad när du kan göra det själv...

                  Har oxå funderat på göra service själv men då gäller inte garantin på bilen därför avstår jag... så fort garanti tiden är ute servar jag den själv!
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Du som oxå har Stilo vet ju oxå att det varit lite strul med dom och det har ingenting med garatin och göra om du servar den själv eller på verkstad bara det är fackmässigt utfört, har alltid köpt orginal grejor och då det varit garanti strul har jag ringt och beställt tid för att få det åtgärdat.

                    Fiat har alltid fixat garanti jobben på bilen fast jag sevat den själv alltså...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Fiat Stilo
                      Du som oxå har Stilo vet ju oxå att det varit lite strul med dom och det har ingenting med garatin och göra om du servar den själv eller på verkstad bara det är
                      Vad menar du för strul med dem? Kända fel finns som de åtgärdat snabbt i alla fall på min bil. Ex. rattomkopplare orsakar ASR, ABS mm faliure, airbag lampan lyser kontakt i passagerarstolen som behöver fixas till och lite sånt...


                      Var lämnar du in bilen när det behövs? Jag vill bara inte ge de anledning att gnälla när man behöver få garanti jobb utförda!

                      Har hört om andra verkstäder (dock inte Fiat) att de vägrat ta på sig garanti jobb eftersom bilen inte var servad på aukt. verkstad.
                      Last edited by 84jr0; 26 April 2005, 14:47.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Jag har haft samma fel som du plus att det lät i bilen som om man poppa popcorn när det var varmt då böts bussningar runt om, krängningshämmarstag tror jag det hette har oxå bytts. Lampglas som spruckit. Framvagnen fick justeras då bilen slet ner däcken snett. Jomen det har varit lite men jag har nog oxå varit gnällig av mej... Har säkert glömt ngt.....

                        Om du oroar dej för bilen inte är servad på aukt. verkstad och att garantin inte gäller så har du idag till och med laglit stöd att så inte är fallet, gå till typ mekonomens hemsida och kolla jag har för mej att lagtexten finns där,tror jag.

                        Då det har varit probbz med bilen så har jag vänt mej till Fiat firman jag köpt den hos, det är min 3 Fiat och det har aldrig varit ngr problem....

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Fiat Stilo
                          Jag har haft samma fel som du plus att det lät i bilen som om man poppa popcorn när det var varmt då böts bussningar runt om, krängningshämmarstag tror jag det hette har oxå bytts. Lampglas som spruckit. Framvagnen fick justeras då bilen slet ner däcken snett. Jomen det har varit lite men jag har nog oxå varit gnällig av mej... Har säkert glömt ngt.....

                          Oj känner igen mig där haft samma problem med strålkastare bildades kondens i den, och mina däck fram slets sönder, en framvagns inställning gjordes... trodde att endast jag hade otur med bilen, men tydligen inte...

                          Hur förklarade de felaktig framvagnsinställning för dig? De tänkte skylla allt på mig men det fanns inga märken på att jag skulle ha kört på nått vilket jag aldrig gjorde heller men nya däck fick jag bekosta själv...
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Ja du ser även din Stilo har haft probbz Det var ingenting för Fiat att förklara, jag såg det som ett back jobb rent j-a slarv av dom från tidigare jobb dom gjort på framvagnen och ville även ha nya däck av dom men det gick dom inte med på då bilen rullat x antal tusen mil så fick vi dela på dom nya däcken och dom stod för montering och balansering...

                            Hör du talas om hur man släcker service indikeringen säj till

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Fiat Stilo

                              Om du oroar dej för bilen inte är servad på aukt. verkstad och att garantin inte gäller så har du idag till och med laglit stöd att så inte är fallet, gå till typ mekonomens hemsida och kolla jag har för mej att lagtexten finns där,tror jag.
                              Jag hittar inte denna text... kan du posta in länken eller själva utdraget?

                              Kommer jag på hur man gör postar jag men jag kommer inte behöva det förens garantin har gått ut, vill va på den säkra sidan!
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X