Announcement

Collapse
No announcement yet.

Däck ljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Däck ljud

    Hejsan!
    Igår märke jag något skumt.
    När jag körde så låter däckljudet jätte högt inne i coupen.
    Högre än vad det brukar var. När jag kommer över 50 så hörs det. Du kan tänka dig, vanligt däck och väg ljud fast mycket högre. Vad kan detta bero på. När jag kör så om jag svänger kraftigt snabbt åt höger, så slutar ljudet tills jag rätar upp bilen igen. Men åt vänster ingen skillnad. Så då har man konstanterat att det är höger bak som ljudet kommer ifrån. Vad kan detta vara. Kan det vara obalans i hjulet, fel lufttryck? Hur låter det om hjullagret är kasst? Som jag vet så ska det ju inte låta så hära.. Eller???????????
    Jag kör en Fiat Coupe 16v Turbo -95
    Tacksam för ett svar.

    Mvh
    Acke
    Livet leker inte utan min fiat coupe

  • #2
    att ljudet försvinner/förändras när man svänger åt ett håll
    brukar väl betyda hjillager.....tror ja....
    Fiat Coupe 16vt -95
    Depå - Projekt tråd - Garaget.org

    Comment


    • #3
      Japp, lär vara hjullager.. men börja med att kolla så att hjulen sitter fast?
      /Peter

      Comment


      • #4
        Vore det hjullager på högersidan borde väl ljudet öka vid vänstersväng? Kolla som sagt först att hjulen sitter som dom ska. När du ändå är där och grejar kan du rycka och slita och försöka känna om det glappar någonstans.

        Comment


        • #5
          Lite förvirrat med hjullager..

          Det finns ingen logik i hur och när ett hjullager "ska" låta.
          Det beror på hur det är slitet, ibland låter det under belastning, dvs när hjulet trycks upp mot skärmen och ibland brummar det endast när lagret belastas "åt andra hållet" dvs när hjulet lättar från marken.

          Kort sagt så är det svårt att avgöra om det är höger eller vänster lager genom att svänga fram och tillbaka....

          Jag brukar slänga in tjejen i bakluckan och sedan ut och gasa!
          Sen får hon lyssna vilken sida ljudet kommer ifrån...

          \Ö.

          Comment


          • #6
            *skrattar*
            Vart tog min nacken vägen!?

            Comment

            Working...
            X