Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konstigt ljud på coupen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Konstigt ljud på coupen

    Har fått ett konstigt ljud på min coupe. Det hörs nästan bara när man kört bilen ett tag. Det låter nästan som ett tjutande "val liknande" ljud och det låter mer och mer ju mer man kör. Det låter extra mycket när man svänger, men även när man kör rakt fram hör man ett tjutande ljud.

    Har haft gnissel från bromsarna ett tag, så funderar om det kommer därifrån. Tänkte om skivorna/klossar blir varma när man kör och på så sätt kan börja låta?? har lockaliserat ljudet från farmvagnen, och ej från motor eller dylikt!

    Nån som vet??
    ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

  • #2
    Du har troligtvis taskiga hjullager fram, låter det mer när du svänger höger är det vä lager, o vice versa.

    Kopierar denna tråd till Coupe-forumet!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Säger som Per är rätt säker på att det är ett hjullager som viner och bäst är att byta bnåda enligt mig...
      Dom har ju rulat lika långt!?
      /Jimmy Särås
      mvh Jimmy Särås

      0736-996 993

      Comment


      • #4
        men jag upptäckte vid närmare inspektion att ljudet inte alls kommer framifrån, utan att det måste komma från höger bakhjul. Så jag funderar på om det möjligtvis kan var handbromsen som har hängt sig. Kollade under men är svårt att avgöra för mig !
        ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

        Comment


        • #5
          Då är det nog mer sanolikt att det är bakre hjullagren...
          /Jimmy Särås
          mvh Jimmy Särås

          0736-996 993

          Comment


          • #6
            Originally posted by Särås
            Då är det nog mer sanolikt att det är bakre hjullagren...
            /Jimmy Särås
            Ok. Men det konstiga är att när man bromsar lite lätt när man hör ljudet så försvinner det, sen när man släpper upp bromsen igen så återkommer det, lika dant gäller om man drar upp handbromsen lite..

            /alex
            ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

            Comment


            • #7
              Kan vara ett bakhjulslager i alla fall. Hissa upp bakhjulen och snurra på hjulet snabbt.
              Du lär märka om ett lager är slut. Ett morrande ljud brukar höras.
              Fiat Marea Weekend 1,6 ELX -01 (Såld)
              Lancia Prisma 1600 -85 (Såld)

              Comment


              • #8
                Originally posted by Vresa
                Kan vara ett bakhjulslager i alla fall. Hissa upp bakhjulen och snurra på hjulet snabbt.
                Du lär märka om ett lager är slut. Ett morrande ljud brukar höras.
                Prövade det senast den var upphissad och det va inget konstigt ljud alls fatiskt..

                Kan det vara bromskivan som e skev??
                ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

                Comment


                • #9
                  Nej det är hjullager förmodligen, fortfarande.. Låt din verkstad kolla det där, sen fixar dom det. ;-)
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    tack för tippsen! snackade med verkstad och det var bromsarna bak, beläggen var slut. Så nu blir det nya belägg

                    tack
                    ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

                    Comment


                    • #11
                      tar upp denna tråden igen... har fått samma ljud på min bil nu.... ett vinande/tjutande ljud kommer efetr ett litet tags körning. svänger ja vänster låter inget alls, svänger jag höger låter det mer.... har precis bytat hela nav/hjullager höger bak. Provkörde lite igår hörde inget ljud provkörde lite idag o då e ljudet där nästan hela tiden. har hört att man ska slänga på massa mer fett än det som finns på lagret när man monterar på eftersom man inte vet hur länge lagret legat på lager. Stämmer det?? Har ett raspande ljud oxå men tror bara det är enplåt som ligger imot någonstans. Någon som har en tanke om detta?? Som sagt det e ju helt nytt höger bak... kan vänster va kasst oxå?? hmm... får hissa upp o kolla imorgon... nu vet man hur man gör i alla fall..

                      beläggen är helt nya bak oxå. känns som det kommer mer värme från höger bakhjul än vänster när man kört lite. har kört ca 2mil m tjutande ljud... lagret sak väl inte behövas bytas igen?? om det nu e så att det varit för lite fett alltså...

                      //Daniel
                      Vart tog min nacken vägen!?

                      Comment


                      • #12
                        Ganska troligt att vänster lager är på gång oxå, speciellt om det låter när man svänger höger.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          oj skrev fel... det låter mer när ja svänger vänster... inget alls när ja svänger höger... högerhjulet som e varmare oxå. (min höger bilen sett bakifrån)
                          Vart tog min nacken vägen!?

                          Comment


                          • #14
                            Är du säker på att du inte har samma problem med bromsarna som new_03? Verkar ju ganska troligt när ni beskriver samma typ av "åkomma".

                            Comment


                            • #15
                              hmm... sorry läste inte tillräckligt noga. Du hade ju tydligen redan nya belägg.

                              Comment

                              Working...
                              X