Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varför rasade min växellåda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Varför rasade min växellåda?

    Någon som har ett tips till mig om varför min låda rasade? Min UNO 45IE har gått 23.000 mil...är det vanligt att lådan rasar efter så många mil...har en kompis som har en UNO 75SX hans har gått 40.000 mil och hans låda har aldrig rasat..heller inte motorn...och den är äldre än min...fattar ingenting..orättvist.
    Old Fiats never die ..they just go faster

  • #2
    bytt växellådsolja nån gång???
    Vad menar du rasat? Har alla kuggen kommit ut igenom huset eller e det bara så att det skrapar när du byter växel?
    Alla lådor rasar om man e ovarsam med grejorna, vissa tämligen direkt och andra tar det lite längre för.

    Kör en Uno med 3ggr så mycket mos som din och min låda håller!! Men jag vet flera som rasat sina så det e ingen garanti att det håller nästa gång man ger fullt med 4500rpm i startvarv och droppar kopplingen..=)
    Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
    /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
    Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
    Lancia Delta Integrale(race)
    Uno Turbo(race)

    Comment


    • #3
      Det är inte samma växelåda i uno 45 som uno 75..
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #4
        jag menar

        att den går inte ens att växla med..den är helt slut. Så om man kör hårt med bilen..så pajar lådan, trist.

        Nåja ska byta den så får jag ta det lungt sen
        Old Fiats never die ..they just go faster

        Comment


        • #5
          Kan du inte få i någon växel? krasar det om den? Hål i huset?

          Vad är felet?
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            låda

            det är nog inte så vanligt att uno 45 lådor rasar,hade en på annons för ett tag sen men inget napp så den åkte dit allt skräp åker tyvärr,kan ju inte sammla på allt,men uno turbo lådor o gamla uno 75 är det ju en jäkla åtgång på men det är ju pga lite annat*L*
            En uno turbo är fan inte fin,men man vänjer sig,,,,såld borta kommer ej igen

            Comment


            • #7
              Originally posted by unoxpert
              att den går inte ens att växla med..
              Det är inte så att det bara är länkaget som kärvar? Bak på blocket sitter en länkagegrej till växellådan, bestående av en platta med ett fastsvetsat rör, som fungerar som lagring till en stång med en liten arm i var ände. Det speleverket kärvade ihop för mig så jag lyckades bryta sönder hela kollijoxet (under färd såklart, men det var varken första eller sista gången den bilen fick bogseras hem...).

              Comment


              • #8
                Uno 45

                Ja det är en jävla felkonstruktion. Även om allt funkar blir allt helt lealöst efter 15000mil. Min hade gått 26000 och man fick sikta o hoppas att nån växel gick i... Men man vande sig.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment

                Working...
                X