Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avhoppad kamrem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avhoppad kamrem?

    Igår när jag skulle åka en sväng med min Fiat Uno 45ie '89, stannade motorn när jag skulle ut i en korsning. Den dog inte så våldsamt så jag tänkte att det är väl min spökande tomgång som ställer till det. Jag försökte starta men det hände inget. När jag rullat bort bilen och öppnade huven kollade jag lite under kåpan som håller i kamremmen. Jag såg att kamremmen hade hoppat av det övre kugghjulet. Jag har ännu inte tagit bort hela kåpan och gjort en ordentlig undersökning.

    Risken är väl rätt stor att motorn har havererat, men tror ni att det kan gå att rädda den? Om det nu är kamremmen så höll jag ju inte på att varva motorn när den hoppade, körde ju bara i krypfart. Det gick att köra bilen på startmotorn när jag backade bort från korsningen.

    Ska kolla lite mer under motorhuven idag, vad ska jag kolla efter för att avgöra om det är dags att begrava min kära bil?

  • #2
    Du kan förhoppningsvis vara helt lugn. Jag råkade nyligen ut för att spännrullen till kamremmen havererade under körning så att remmen hängde där som en lös snodd. det var bara att hänga på en ny rem och ett nytt spännhjul och åka igen. Det hade inte hänt ett skvatt. Jag har en likadan bil fast en -90:a och därmed samma motor (förmodar jag), så du kan nog lungt byta rem och spännhjul och fortsätta köra.

    Comment


    • #3
      Fire-motorn på 1.0 liter är en "non-interference engine", alltså händer det inget om kamremmen hoppar av. Om du har en Fire-motor i din Uno (mycket troligen), kan du nog ta det lugnt - motorn har troligen inte havarerat. (Du måste dock sätta på ny kamrem )
      Last edited by fiatritmo; 20 June 2005, 12:05.

      Comment


      • #4
        Tack för era svar! Det känns betryggande. Jag var precis ute och pillade lite under motorhuven. Det verkar som att samma sak hade hänt i min kära Uno, det var bara några få kulor kvar i lagret på spännrullen så förmodligen slackade kamremmen lite och hoppade till sist av. Nu ska jag bara ta mig till Micro eller Mekonomen och köpa nya grejer så ska allt förhoppningsvis funka!

        Comment

        Working...
        X