Announcement

Collapse
No announcement yet.

turbokonvertering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • turbokonvertering

    har funderat på att turbokonvertera min cinquecento (punto 55 motor).
    är det ngn med erfarenheter, tips på läsning, ritningar, hemsidor.

    har tummen mitt i handen så jag måste nog läsa på lite innan släggan tas fram.

  • #2
    Det är nog betydligt lättare (men inte lätt!) att ta motor+låda från en Uno/Punto Turbo.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Har du tummen mitt i handen kan det nog vara läge att tänka om. En konvertering är ingenting man bara gör. Det finns få ekonomiska genvägar då allt fusk straffar sig med att ngt blir trasigt i slutändan! Och börjar man måste man ta steget ut och skaffa allt det där som behövs...

      Var har du för orginaleffekt?
      Orginalkomp?
      Hur mkt effekt vill du ta ut?
      Kommer kopplingen hålla..o.s.v..

      I stora drag för att öka på orginalmotorn är :
      *Lagom dimensionerad turbo
      *intercooler
      *nytt grenrör-bygga själv?
      *nytt avgassystem?-bygga själv?
      *Tändningssänkningsbox?
      *tillskottssprut? Kanske en SMT6 piggyback t.ex
      *slangar,klammor+ diverse småplock

      generellt kan man säga att du kan på orginal öka effekten med 50% på ett laddtryck på ca 0,45-0,5 utan att göra för mkt. Sedan krävs lägre tändning, rätt komp. o.s.v......

      En genväg är att ta låda och motor med styrbox och trycka ner med ett skohorn..... Säkert billigare i längden då motor, låda och koppling redan är avstämt !
      Mvh Togge!
      ¤TOGGEX¤

      Comment


      • #4
        Kanske bäst att kolla i Tyskland efter liknanade, tyskarna är väl de man skulle tänka sig hålla på med sådant??! Lär väl inte vara så många som gjort något likande i Sverige, dels eftersom de inte sålts här, samt att ingen lär väl ha konverterat en Punto 55 när GT.n finns??



        /H

        Comment


        • #5
          Ett färdigt kit kan nog vara en bra idé om du har "tummen mitt i handen". Annars också för den delen
          De här har ett färdigt kit till cinquecento: http://www.vanaaken.com/
          Vet däremot inte om det är just till den motorn du har?

          Dock är det är en lättrycksvariant utan IC och med bibehållet komp. Inget ont med det så länge du är nöjd med det, men jag antar att det blir dyrt att fortsätta trimma om du tycker att vart för få hästar.

          Comment


          • #6
            http://smokeme.coconia.net/index.htm
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              Kolla på novitec.net. Dom gör diverse turbo-kit.
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #8
                tack för alla tips, det blir nog van aaken. var lite dyrt dock så det kan nog dröja tills gti fjollorna åker på spö.
                har även lyckats övertala min bror att sätta allt på plats. blev erbjuden hjälp av en vän som konverterat sin 140... blev lite rädd faktiskt, det e ju ingen traktor, det e ju min älskling.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kalle
                  tack för alla tips, det blir nog van aaken.
                  Jeg kan kun anbefale at videreudvikle lidt på Van Aaken kittet da det ikke på nogen måde er optimalt.
                  /John Sahl
                  http://www.autohenter.dk/newengine.htm

                  Comment

                  Working...
                  X