Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bränslefilter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bränslefilter

    Jag kör min Punto 75sx på E85 sen en tid tillbaka. Det går utan problem så när som på att varningslampan för insprutningssystemet lyser. Eftersom etanol har ett lägre värmevärde än bensin måste insprutningssystemet spruta in mer bränsle till motorn då man kör på E85, läs mer på www.etanol.nu. Jag har tänkt byta bränslefilter för att få mindre tryck förlust i bränslesystemet.
    Min fråga är om man kan köpa något standard filter eller om man måste betala 230 kr som det kostar på mekonomen.

    Mvh
    /Klas

  • #2
    Jag skulle gissa att lampan tänds för att lambdaregleringen bottnar.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Jag hade hoppats att lampan skulle slokna efter att styrsystemet till insprutningen "vant" sig vid etanolen, men det har den inte gjort. Nu orkar nog inte bränslesystemet pumpa in tillräckligt med etanol så bränsleblandningen blir mager, och avgaserna blir knappast bättre än när jag körde på bensin.
      Men jag tror fortfarande att eftersom etanolen fungerar som ett lösningsmeldel har den löst gamla avlagringar i tanken som kan ha satt igen bränslefiltret vilket ger ett lägre tryck i insprutningen.

      Comment


      • #4
        Kanske funkar att byta filter men troligen inte. Men gör det gärna ändå, det lär nog vara rätt igensatt.
        Det du behöver är att höja bränsletrycketmed hjälp av en btr info om detta finns på etanol.nu.

        Provade att köra enbart e 85 i min brava 02 1,6 blev skitsvår att starta och motorlampan tändes men den gick hur bra som helst, men det är inte nyttigt för kolvar att gå med för mager blandning så jag gick tillbaka till 50/50 blandning inga problem att starta och lampan släcktes efter tiotalet mil.

        Finns knappt någon bil som klarar 100% e85 rakt av utan bränsletryck måste nästan alltid höjas ca 1 bar från ursprungsläget som normalt ligger mellan ca 2,5 - 3 bar.

        En regel dock, se till att bilen är servad och väl fungerande innan du börjar "fulgrogga" då etanol inte löser några problem med dålig motorgång.

        Tänk även på att om din bränsle tank "rullat många mil är den troligen full med skit och avlagringar, och som du så riktigt påpekade löses dessa upp av etanolen så ett eller två filterbyten inom en 100 mila period är inte fel.

        Comment

        Working...
        X