Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knarrande växelspak...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Knarrande växelspak...

    Har en Bravo -98, med en duktigt knarrande växelspak...har smort upp plastbitarna som sitter på stickan, men det hjälper inte. Undrar nu om det är gummipackningarna som spökar? Är det någon som lyckats åtgärda problemet? Ett annat problem är bilbältet som låser sig vid minusgrader. Är det en förslitning eller bara fukt i låsmekanismen? Två enerverande problem på en annars mysig kärra.

    Ps. En ruskigt bra sajt för oss som vurmar för ett underskattad bilmärke. -FIAT!

  • #2
    Jodu, Själv har man provat med att smörja upp mekanismen på en Marea W 1.6a med ALLT !, (plastvänligt..OBS inget lacknaftabaserat ! )

    Inget hjälper !, bara et liitet tag !

    Knirkar genant när det växlas o DET VÄXLAS rätt friskt med en 1.6a

    Hur ska vi få någon att tipsa/hjälpa oss ?
    Ska vi skriva insändare till Expressen eller Kvällsposten ???

    SAMT ATT med AC'n på o tomgång så låter det som hela avgassystemet ska skramla av (Även original), motorvarvet lägger sig PRECIS där det låter som mest o skakar som mest !
    EN skyddsplåt gick att bända till så att DEN blev tyst... men RESTEN !!!

    Kan man inte programmera upp parametern "varvtalet-under-belastning" med 50 - 100 RPM i styrboven ???
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      silikonspray / syntetisk kedjeolja / litium fett
      eller en granat?
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        du kan lägga hur mycket pengar som helst på dyra smörjmedel... enda sättet som jag fick tyst på min bravon var motorolja.. täta intervaller...

        Comment


        • #5
          Re: Knarrande växelspak...

          Originally posted by Bravissimo
          Har en Bravo -98, med en duktigt knarrande växelspak...har smort upp plastbitarna som sitter på stickan, men det hjälper inte. Undrar nu om det är gummipackningarna som spökar? Är det någon som lyckats åtgärda problemet? Ett annat problem är bilbältet som låser sig vid minusgrader. Är det en förslitning eller bara fukt i låsmekanismen? Två enerverande problem på en annars mysig kärra.

          Ps. En ruskigt bra sajt för oss som vurmar för ett underskattad bilmärke. -FIAT!
          Hissa upp bilen och smörj alla stag+gummidetaljer som går från växelspaken.
          Du ser dom tydligt underifrån.
          Ta med en polare som växlar samtidigt så han hör när det slutar gneka.
          Funkade på min marea.
          Stoffe

          Comment


          • #6
            det kan ha kommit ner skit i bältesmekanismen (testa Silikonspray eller tryckluft )

            Undras om den går att pilla itu o kolla inv ??

            Som med min knapp till fönsterhissen Höger fram på Marean !
            Gjutskägg gjorde att knappen inte tog tillräckligt långt bak/ned o
            ..man fick skära bort lite plast med kniv,, sen va det bra !

            Innan operationen... garantifel trodde jag !
            Det bästa var att när jag visade det på verkstan först så tog han i som bara FAN o sa -titta det funkar ju !!!!

            Våld löser allt... men så ska det inte va !
            Fiat for FUN

            Comment

            Working...
            X