Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tempra 2.0ie svag vid kallstart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tempra 2.0ie svag vid kallstart

    Hejsan !
    Min Tempra är orkessvag vid kallstart man måste upp i ca:2500-3000 varv för att bilen ska orka iväg. Då bilen blir varm så funkar den hur bra som helst. Någon som stött på det tidigare ?

    /MIcke
    /Micke

  • #2
    Kan vara tempgivaren till insprutningen.
    Prova att mäta resistansen på den vid
    kall motor (ska vara ca 2kohm), kanske
    inte så viktigt med värdet i första skedet.
    Kolla bara så det inte är avbrott.

    Om du inte har instrument, prova koppla
    bort givaren helt och starta sedan. Om
    bilen är lika "konstig" så är det antagligen
    givaren eller kablaget till ECU'n.

    Givaren och kontakten är blå och sitter
    nära termostathuset.

    Kan vara en massa andra fel också, men
    det KAN vara tempgivaren. Mekonomen
    har ny för en billig peng om det är den som felar.

    Comment


    • #3
      När jag rycker ur kontaketen till tempgivaren så går tomgången upp till ca:2000 rpm
      /Micke

      Comment


      • #4
        Hm, verkar som om tempgivaren fungerar.
        Märkligt att den ökar i varv så mycket,
        men det viktigaste var ju att kolla om
        det blev en förändring eller inte. Vilket
        det blev, så då "vet" nog styrlådan hur
        varm motorn är. Tomgångs reglerings-
        ventilen verkar fungera iallafall.

        Tänd missar motorn eller verkar det vara
        bränsle brist ?

        Om det är svårt att hitta något "enkelt"
        fel, typ tändkablar, fördelare, rotor, någon
        givare, så är det kanske bäst att kolla motorns grundkondition först : kompressionsmäta, kolla ventilspel.

        Hur kom felet ? På en gång, eller gradvis
        under en längre tid ?

        Någon annan med bra tips ?

        EDIT :
        Kom på en sak : Gick den bra när
        varvet ökde till 2000RPM, eller var den
        lika "seg" endå ? Fast med hög tomg.
        Last edited by x1.9; 12 August 2005, 18:38.

        Comment


        • #5
          Svårt att säja när felet kom eftersom bilen stått sedan -96 och den är så här nu. Man kan varva till 3-4000 rpm för att komma iväg men då den blir varm så är det bara att glida iväg som vanligt. Den verkatr inte heller misstända utan är bara jäv....orkessvag
          /Micke

          Comment


          • #6
            OJ stått så länge ? 9år..........

            Då är det säkerligen inte fel på någon
            givare.....

            Kan vara gammal soppa kvar i tanken,
            som den inte går så bra på.
            Bränslefiltret kanske borde bytas också.

            Kan vara någon insp.ventil som kärvar lite
            efter den långa sömnen, ibland kan lite
            2-takts olja i bensinen få fart på ventilerna igen. Eller nogon form av injection cleaner
            som finns att köpa.

            Eller ev en ventil som "hänger" sig när
            motorn är kall.

            En nyfiken fråga... varför har den stått
            så länge ?? Den måste vara som ny i
            motor och låda (när den fungerar igen)

            Comment


            • #7
              Det regnade in i den hösten -96 och efter det så startade den inte. Sedan flyttade killen som ägde den till stockholm och tyckte inte att han behövde en bil där. Så bilen stod påställd och försäkrade på en parkeringsplats fram till att jag köpte den hösten -02.

              Bensinen är en blandning av 20L från -96, 20L från 2002 och resten från i vintras. Den startade på bensinen från -96 och gick lite bättre efter att jag hälde i mer bensin 2000 och efter sista tankningen så går den riktigt bra. Den har fått en skvätt 2-taktolja inte snällt mot katten men mot resten av systemet.
              Men bilen går bättre och bättre så det finns hopp att problemet försvinner. Får den bara stå 30sek-1 min på tomgången så funkar det.


              Har varit och besiktigat den och allt var som det skulle förutom en handbromswire som gick av och en spricka i framrutan. Eftersom bilen endast är trafikförsäkrad så får jag stå för rutan själv vilket är inst 4800:-, surt sa räven.
              /Micke

              Comment


              • #8
                Verkar som om den kommer bli bättre
                bara av att "omsätta" lite bensin. Och
                av att få börja användas igen.

                9årig bensin är nog inte det bästa att
                köra bil på, fast om bensin höll sig så
                skulle man nästan kunna tjäna pengar
                på den..... bättre än bankräntan !

                Surt med rutan, annars verkar det ju vara
                ett bra köp. Det låter ju inte som om den
                blivit utnött direkt

                Nja 2-takts olja är nog inte kattens bästa
                vänn, men om man inte gör det till en
                vana så är det nog bra för resten av
                grejorna.

                Om den klarade besiktningen så är det
                säkert inga fel med motorstyrningen,
                annars hade du säkert fått "konstiga"
                avgasvärden direkt.

                Comment

                Working...
                X