Announcement

Collapse
No announcement yet.

vit/grå rök efter termostat byte??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vit/grå rök efter termostat byte??

    Efter jag varit "duktig" och bytt termostaten på min uno så såg jag att den rök ganska ordentligt. Den gamla hade en "fiatspecial"koppling (för avgasrening tror jag) vilket inte den nya hade. Jag har kollat oljan så det inte hänt nåt med den. Vad kan ha hänt? Eller behöver jag bara köra in den lite?
    Mvh Putte

    Fiat Uno Turbo I.E - Död, R.I.P
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=184

  • #2
    Mer beskrivning tack,,, hmmm "fiatspecial" låter mysko !
    Var exakt sitter dendär termosen ?
    ovanför koppling/svänghjulet ?
    Bytte du packning med ?

    Går "fiatspecial-kopplingen till förgasaren ? eller runt den !
    I såfall e det förvärmningen....
    Eller så har du pluggat expansionsröret ?
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Svårt att förklara av en lekman men termostaten sitter på "blocket". Packning fick jag ingen med tyvärr, vart kan man köpa en sådan? Jag köpte den på widik.se. Jag ska se om jag kan kolla på de andra sakerna du undrade över i morgon då det är lite ljusare ute.
      Mvh Putte

      Fiat Uno Turbo I.E - Död, R.I.P
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=184

      Comment


      • #4
        När jag körde in till jobbet i morse rök det ordentligt men efter ett tag verkar det som en del försvann. Det kanske försvinner helt ju mer jag kör??

        Mina engelska vänner verkar ha en del bra argument, http://www.fiatforum.com/showthread.php?t=37688
        Last edited by puttekula; 15 August 2005, 08:57.
        Mvh Putte

        Fiat Uno Turbo I.E - Död, R.I.P
        http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=184

        Comment


        • #5
          Hej!

          Ryker det "mycket" eller "jättemycket"? Kallare och fuktigare väder ger ju en hel del kondens som förångas alldeles efter start. Skall ju dock vara vit rök, om den är grå är det säkert något annat.

          Jag skulle nog fixa en ny packning. Det går säkert att köpa ett ark med lika packningsmaterial hos någon biltillbehörsbutik och skära ut efter den gamla. Kolla också om anslutningen mot blocket ser lika ut på den gamla och den nya termostaten.

          Vad har du gjort med det överblivna röret, lämnat öppet/pluggat/eller tagit bort?

          Comment


          • #6
            Jag tycker det ryker "jättemycket", främst när man "drar iväg". Japp, en packning skulle nog vara bra. Det gamla röret sitter kvar (öppet) tills jag ser att allt funkar som det ska. Vad jag kan se så finns det bara en väg till den och det är via termostaten (den gamla). Det verkar vara en del ångor eftersom det blir fuktigt/vått vid myningen av avgasröret. Jag får se hur det ser ut när jag drar hem från jobbet.
            Last edited by puttekula; 15 August 2005, 12:37.
            Mvh Putte

            Fiat Uno Turbo I.E - Död, R.I.P
            http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=184

            Comment


            • #7
              Uppdatering: Den rök ännu mindre på vägen hem. Kylarglykolen har minskat med ca 1 dl, vet inte om detta beror på läckage eller om det är så att "vätskan" behöver gå runt för att "fylla" systemet. Nu ska jag sätta på en ny packning i alla fall.

              EDIT: Packning på! Efter montering stog jag och "gasade" lite grann och nu såg det riktigt bra ut. Nåja, längre testning i morgon igen då jag ska till jobbet.

              EDIT2: Åkte till jobbet i morse, allt ser ut som vanligt igen (ok alltså). Det verkar som det var en tillfällig "förångning".
              Last edited by puttekula; 16 August 2005, 07:24.
              Mvh Putte

              Fiat Uno Turbo I.E - Död, R.I.P
              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=184

              Comment

              Working...
              X