Announcement
Collapse
No announcement yet.
shell soppa med 99 okt
Collapse
X
-
Det måste vara den som kallas OptiMax i England.. Nån som testat?
-
V-power har sålts i tyskland ett bra tag.. Ingen effektvinst utan ommappning..
Det har vi gjort tester på, visserligen med andra "race" bränslen men ändå!
Comment
-
Nå, Shell V-Power.
För den som inte vill läsa långa inlägg finns här en länk till vad Shells sida säger om produkten:
http://www.shell.com/home/Framework?...roduction.html
Nedan följer de kunskaper jag själv har om produkten. Jag är ingen ingenjör utan en glad amatör precis som ni som bara råkar vara jävligt frågvis.
Sveriges version av V-Power har två fördelar.
1# Ett högre oktantal
2# Rengörande additiver
1#
Den enkla biten, ett högre oktantal i sig ger ingen effekt över huvud taget.
För att bilen skall kunna tillgodogöra sig det högre oktantalet så krävs det att den har en inbyggd anti-knackningssensor.
Ett bränsle med högre oktantal har nämligen minde chans till självantändning vilket minskar risken för spikningar. Har motorn en anti-knackningssensor så känner den av hur motorn går på det tankade bränslet och kan där efter ställa om tändningen.
Vilka kan då dra nytta av detta? Det är svårt att säga rakt upp och ner. Kolla i handboken, står det att bilen skall köras på 98 oktan eller 95/98 oktan är chansen stor att den kan tillgodoräkna sig oktantal över 98 oktan.
För att få reda på om just din bil har anti-knackningssensor så kolla i din manual. Hittar du inget där så fråga tillverkaren av fordonet.
För dig som vill läsa mer om Oktantal på bensin: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
2#
Den rengörande biten. Den här delen av V-Power kan alla bilar som körs på bensin tillgodoräkna sig. Detta är även den del som gör V-Power till ett unikt bränsle.
Denna del består utan additiv som tillsätts till bränslet. Detta har man gjort för att få de rengörande egenskaper man saknar i ”vanlig” bensin.
Syftet är att hålla insprutningssystemet och ventilerna rena från beläggningar.
Jag vet att det finns oberoende studier där man testat om detta fungera men jag har själv inte hittat någon studie över huvud taget på de rengörande egenskaperna i V-Power.
Om någon annan kan hitta någon sådan undersökning så skulle det vara mycket intressant.
Om någon som kan lite mer om Fiat kan fylla på vilka modeller som har ett inbyggd anti-knackningssensor så är det bättre än att jag sitter och gissar
En tredje del som Shell inte går ut med alls men som trimmare jag pratad med har utryck att dom tycker är viktigt är att V-Power alltid kommer att komma från Raffinaderiet i Göteborg.
Varför är nu det så viktigt? Jo när man trimmar på en mycket hög nivå så är man beroende av att bränslet håller en så jämn klass som möjligt då man alltid ligger på gränsen.
Tankar du Blyfri 98 i Stockholmområdet så finns det faktiskt 3-5 olika raffinaderier som bränslet kan komma ifrån (även om du alltid tankar på samma mack).
Tittar vi istället på E85 så har den faktiskt ett än högre oktantal (102-104) än V-Power. Men problemet är att du aldrig vet vad du får (även om du alltid tankar på samma ställe) då det finns så otroligt många framställare av bränslet.
Tankar du V-Power så finns bara ett.
Shells Raffinaderi i Skarvik är även ett av världens mest effektiva Raffinaderier.
//TobbePorsche Boxster S 2002
Comment
-
Vet ej innehållet på det bränslet, men kan tänka mig att det är 10% etanol idet..
Comment
-
16VT och 20VT har elektronisk knackreglering.
Comment
-
Tror definitivt att högre oktantal är bättre på t.ex. en lite trimmad Coupe (efter nollställda system/batteripoler av). Speciellt på chippade bilar med original intercooler, där laddluft-tempen kan bli rätt hög, vilket ger ökad risk för spikning (vilket gör att tändning ställs tillbaka av datorn = lägre effekt)
Jag kör alltid på 98oktan för säkerhets skull, från Jet. Men det kan säkert stämma det där med olika raffinaderier, tycker ibland man känner lite skillnad mellan olika mackar... Men det kanske är inbillning.Last edited by per; 22 August 2005, 12:28.
Comment
-
Originally posted by Orlando
Nej det innhåller inte 10% etanol.
Comment
-
Hej stälde en fråga till shell som lyder:
Hej jag skulle vilka veta vad som egentligen skiljer de olika bränslena åt tex 95-99 okt vilken är den oktanhöjande tillsatsen. Och varför tycker ni att jag ska betala 50 öre mer litern för 99 okt när jag kan tanka hälften 95 okt och hälften e85 och överskrida 100 okt för betydligt billigare pris
svar:
Hej!
95 och 98 oktan är s k standarbränslen. De har ungefär samma sammansättning förutom skillnaden ned oktantal. Ett högre oktantal ger motorn möjlighet att fungera mer effektivt. Detta förutsätter att en knacksensor finns. Den ställer då om tändningen så att effektiviteten ökar och motorn ger lite bättre effekt och drar mindre bränsle.
V-Power är däremot inget standardbränsle utan har ett helt annat "recept". Det är alltså inte någon tillsats som har gett skillnaderna mellan 98 och V-Power. V-Power är från början ett tävlingsbränsle som anpassats efter de krav som ställs på ett bränsle anpassad för allmänt bruk. Den uppfyller liksom den vanliga bensinen Miljöklass 1.
Att oktantalet hamnade på 99 och inte högre har att göra med de nationella lagkrav som finns. Att nå högre oktantal utan att bryta mot dessa är svårt.
99 oktan innebär att motorn har möjlighet att ytterliggare öka effektiviteten med bättre prestanda och lägre förbrukning.
Andra fördelar är att V-Power har en smörjande förmåga som sänker den inre friktionen i motorn. Detta innebär att motståndet i motorn minskar och den går runt lättare. Dessutom har V-Power en snabbare förbränning som ger bättre och snabbare gasrespons. Tillsamman med de rehållande egenskaperna som tvättar rent insprutnmingsmunstycke mm från beläggningar så får man ett bränsle som ger bättre prestanda och mer körglädje.
Extrakostnaden för V-Power är till stor del beroende på att den är betydligt besvärligare att tillverka än vanlig standardbensin.
Vad gäller att blanda 95 och E85 så är inte det någon bra idé. Det är inte bara oktantalet som får en motor att gå bra. Vad som händer om man ökar innehållet av etanol i en standardmotor är att lambdasonden som styr tändningen får fnatt. Eftersom den endast kan mäta det syre som kommer in med insugningsluften klarar den inte av att reglera tändningen fullt ut. Dessutom innehåller E85 ca 30% lägre energiinnehåll, vilket får förbrukningen att öka i samma mängd.
Alltså kommer förbrukningen att öka med minst 15% om du blandar. Sedan kommer knappast motorn att gå speciellt bra. Beroende på vad det är för motor kan det vara allt ifrån att den går dåligt till att inte gå alls. Rökgaserna kommer att öka kraftigt och varken tillverkaren eller bilprovningen kommer att gilla det. Risken för skador på katalysator är stor.
Värt att lägga till är att motortillverkarna tillåter endast 5% etanol i bränslet. Många gummimaterial trivs inte alls ihop med högre halter etanol. Detta gör att man efter en tid kan råka ut för motorhaverier om man blandar in högre halter etanol. Om detta händer och motortillverkaren upptäcker det så kommer inga garantier att gälla.
Så jag måste verkligen rekommendera att om du vill använda E85 så måste du skaffa en bil med flexifuelmotor som är gjord för detta.
Hoppas detta gett dig svar på dina frågor.
Vänliga Hälsningar/ Best regards
Lars Olausson
Product specialist
AB Svenska Shell
Produktteknik / Hälsa, säkerhet, miljö.
Comment
Comment