ställde en följdfråga/påstående:
Hej Lars jag får tacka dig för ditt svar, måste bara påpeka att min bil går utmärkt på en blandning av 50% e85 och 50% bf95 den går bättre och känns piggare drar ungefär lika mycket som innan, och var besiktigad med denna blandning i, inga problem där inte.
För att svara på det där med olika materials känslighet mot etanol så är det som så att samtliga marterial som kan förekomma i ett bränslesystem är väldigt tåliga mot etanol ivartfall i lika utsträcknig som mot bensin, däremot kan man ju kanske känna sig lite otrygg mot er nya bensin då ni inte vill tala om va den innhåller, ni säger ju själv att det är ett helt nytt "recept".
Jag tror att du tänker på METANOL när det gäller vissa gummis och andra materials tålighet det är ju känt att när metanol brinner bildas en del korrosiva ämmnen men detta gäller inte etanol.
Vill du veta mer om e85 och blandtankning kan du gå in på en hemsida som heter www.etanol.nu och läsa mer. Där finns de som i flertalet år och mil kört på olika grad av inblandning med e85 med mycket goda resultat vad gäller hållbarhet och utsläppsnivåer med mera.
Jag undrar även om du kan hänvisa till de tester angående er bensins nya egenskaper, vill ju gärna se de testerna med siffror och resultat och vem som utfört dom och inte bara att shell säger att det är så.
Undrar även om jag får vidarebefodra dina svar på på några motorsidor?
Ps min moppe går på 100% e85 det går också mycket bra ds
svar:
Man kan väl säga att du isåfall har helt andra erfarenheter om gummimaterials motståndkraft än resten av bilindustrin.
Det är ju inte så att gummipackningar och slangar går sönder direkt, men efter längre användning är riskerna för skador stor. Gummimaterials motståndskraft skiljer sig mycket mellan kolväten och alkoholer. Vad gäller metanol är även det en alkohol och skillnaden på aggresivitet på gummimaterial obefintlig. De gummimaterial som sitter i de flesta motorer är gjorda av enklare gummimaterial som inte alls är speciellt tåliga mot alkoholer. Flexifuelmotorernas gummimaterial består av Viton, vilket är ett mycket bättre men också dyrare material.
Du kommer inte hitta en bilfabrikant utom de som har flexifuelmotorer som godkänner en blandning av E85 och bensin. Om din bil är nyare än 96 års modell så är det dessutom olagligt att köra på denna blandning. Helbilsgodkännandet som kom då innebär att bilen är typat med ett visst bränsle som specifikationerna görs efter. En så stor förrändring som denna blandning är går utanför detta.
Jag vet att det finns många som håller på att blanda och helt konvertera sina fordon till E85. Jag vet precis hur enkelt det är. Men även dessa konverteringar är olagliga eftersom bränslet inte är avgastestat med den typ av motorstyrning som finns i andra bilmodeller än flexifuelmotorer. Det diskuteras ett undantag i regeringen men detta är inte klart än.
Var medveten om att du kör på detta helt på eget ansvar.
Vad gäller V-Power så består receptet endast av de kolväte som enligt miljöklassificering och svensk standard godkänner, och innehåller inga komponenter som är aggresiva mot gummimaterial.
Vad gäller tester och övrig information om V-Power måste jag hänvisa till vår hemsida www.shell.se.
Vad gäller att vidarebefordra mina svar så måste det i så fall ske i sin helhet. Svaren får inte kortas ner eller delas upp då missförstånd i så fall kan uppstå.
Vänliga Hälsningar/ Best regards
Lars Olausson
Hej Lars jag får tacka dig för ditt svar, måste bara påpeka att min bil går utmärkt på en blandning av 50% e85 och 50% bf95 den går bättre och känns piggare drar ungefär lika mycket som innan, och var besiktigad med denna blandning i, inga problem där inte.
För att svara på det där med olika materials känslighet mot etanol så är det som så att samtliga marterial som kan förekomma i ett bränslesystem är väldigt tåliga mot etanol ivartfall i lika utsträcknig som mot bensin, däremot kan man ju kanske känna sig lite otrygg mot er nya bensin då ni inte vill tala om va den innhåller, ni säger ju själv att det är ett helt nytt "recept".
Jag tror att du tänker på METANOL när det gäller vissa gummis och andra materials tålighet det är ju känt att när metanol brinner bildas en del korrosiva ämmnen men detta gäller inte etanol.
Vill du veta mer om e85 och blandtankning kan du gå in på en hemsida som heter www.etanol.nu och läsa mer. Där finns de som i flertalet år och mil kört på olika grad av inblandning med e85 med mycket goda resultat vad gäller hållbarhet och utsläppsnivåer med mera.
Jag undrar även om du kan hänvisa till de tester angående er bensins nya egenskaper, vill ju gärna se de testerna med siffror och resultat och vem som utfört dom och inte bara att shell säger att det är så.
Undrar även om jag får vidarebefodra dina svar på på några motorsidor?
Ps min moppe går på 100% e85 det går också mycket bra ds
svar:
Man kan väl säga att du isåfall har helt andra erfarenheter om gummimaterials motståndkraft än resten av bilindustrin.
Det är ju inte så att gummipackningar och slangar går sönder direkt, men efter längre användning är riskerna för skador stor. Gummimaterials motståndskraft skiljer sig mycket mellan kolväten och alkoholer. Vad gäller metanol är även det en alkohol och skillnaden på aggresivitet på gummimaterial obefintlig. De gummimaterial som sitter i de flesta motorer är gjorda av enklare gummimaterial som inte alls är speciellt tåliga mot alkoholer. Flexifuelmotorernas gummimaterial består av Viton, vilket är ett mycket bättre men också dyrare material.
Du kommer inte hitta en bilfabrikant utom de som har flexifuelmotorer som godkänner en blandning av E85 och bensin. Om din bil är nyare än 96 års modell så är det dessutom olagligt att köra på denna blandning. Helbilsgodkännandet som kom då innebär att bilen är typat med ett visst bränsle som specifikationerna görs efter. En så stor förrändring som denna blandning är går utanför detta.
Jag vet att det finns många som håller på att blanda och helt konvertera sina fordon till E85. Jag vet precis hur enkelt det är. Men även dessa konverteringar är olagliga eftersom bränslet inte är avgastestat med den typ av motorstyrning som finns i andra bilmodeller än flexifuelmotorer. Det diskuteras ett undantag i regeringen men detta är inte klart än.
Var medveten om att du kör på detta helt på eget ansvar.
Vad gäller V-Power så består receptet endast av de kolväte som enligt miljöklassificering och svensk standard godkänner, och innehåller inga komponenter som är aggresiva mot gummimaterial.
Vad gäller tester och övrig information om V-Power måste jag hänvisa till vår hemsida www.shell.se.
Vad gäller att vidarebefordra mina svar så måste det i så fall ske i sin helhet. Svaren får inte kortas ner eller delas upp då missförstånd i så fall kan uppstå.
Vänliga Hälsningar/ Best regards
Lars Olausson
Comment