Announcement

Collapse
No announcement yet.

shell soppa med 99 okt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    ställde en följdfråga/påstående:

    Hej Lars jag får tacka dig för ditt svar, måste bara påpeka att min bil går utmärkt på en blandning av 50% e85 och 50% bf95 den går bättre och känns piggare drar ungefär lika mycket som innan, och var besiktigad med denna blandning i, inga problem där inte.

    För att svara på det där med olika materials känslighet mot etanol så är det som så att samtliga marterial som kan förekomma i ett bränslesystem är väldigt tåliga mot etanol ivartfall i lika utsträcknig som mot bensin, däremot kan man ju kanske känna sig lite otrygg mot er nya bensin då ni inte vill tala om va den innhåller, ni säger ju själv att det är ett helt nytt "recept".
    Jag tror att du tänker på METANOL när det gäller vissa gummis och andra materials tålighet det är ju känt att när metanol brinner bildas en del korrosiva ämmnen men detta gäller inte etanol.

    Vill du veta mer om e85 och blandtankning kan du gå in på en hemsida som heter www.etanol.nu och läsa mer. Där finns de som i flertalet år och mil kört på olika grad av inblandning med e85 med mycket goda resultat vad gäller hållbarhet och utsläppsnivåer med mera.

    Jag undrar även om du kan hänvisa till de tester angående er bensins nya egenskaper, vill ju gärna se de testerna med siffror och resultat och vem som utfört dom och inte bara att shell säger att det är så.

    Undrar även om jag får vidarebefodra dina svar på på några motorsidor?

    Ps min moppe går på 100% e85 det går också mycket bra ds

    svar:

    Man kan väl säga att du isåfall har helt andra erfarenheter om gummimaterials motståndkraft än resten av bilindustrin.
    Det är ju inte så att gummipackningar och slangar går sönder direkt, men efter längre användning är riskerna för skador stor. Gummimaterials motståndskraft skiljer sig mycket mellan kolväten och alkoholer. Vad gäller metanol är även det en alkohol och skillnaden på aggresivitet på gummimaterial obefintlig. De gummimaterial som sitter i de flesta motorer är gjorda av enklare gummimaterial som inte alls är speciellt tåliga mot alkoholer. Flexifuelmotorernas gummimaterial består av Viton, vilket är ett mycket bättre men också dyrare material.
    Du kommer inte hitta en bilfabrikant utom de som har flexifuelmotorer som godkänner en blandning av E85 och bensin. Om din bil är nyare än 96 års modell så är det dessutom olagligt att köra på denna blandning. Helbilsgodkännandet som kom då innebär att bilen är typat med ett visst bränsle som specifikationerna görs efter. En så stor förrändring som denna blandning är går utanför detta.
    Jag vet att det finns många som håller på att blanda och helt konvertera sina fordon till E85. Jag vet precis hur enkelt det är. Men även dessa konverteringar är olagliga eftersom bränslet inte är avgastestat med den typ av motorstyrning som finns i andra bilmodeller än flexifuelmotorer. Det diskuteras ett undantag i regeringen men detta är inte klart än.

    Var medveten om att du kör på detta helt på eget ansvar.

    Vad gäller V-Power så består receptet endast av de kolväte som enligt miljöklassificering och svensk standard godkänner, och innehåller inga komponenter som är aggresiva mot gummimaterial.

    Vad gäller tester och övrig information om V-Power måste jag hänvisa till vår hemsida www.shell.se.

    Vad gäller att vidarebefordra mina svar så måste det i så fall ske i sin helhet. Svaren får inte kortas ner eller delas upp då missförstånd i så fall kan uppstå.
    Vänliga Hälsningar/ Best regards
    Lars Olausson

    Comment


    • #17
      Bra information.

      Personligen bävar jag inför när man skall köpa begagnad bil i framtiden.

      Risken finns att den tidigare ägaren bonnkonverterat den till E85 vilket kommer betyda problem i längden.
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #18
        Vad gäller gummits motståndskaraft finns här en intressant tabell
        http://www.hydroscand.se/sweden/prod...tab/kemtab.pdf

        enligt denna finns det inget oroa sig för vad gäller tålighet.

        vet ej vad du menar med bondkonvererat, tycker själv det verkar lika om inte värre att få tag i en bil som varit chippad till gräns för vad drivlina o motor klarar finns ju risk att bilen man får tag i är totalt sönder körd ( tänker då på diverse turbobilar som skrämmes upp i 100 hk eller mer över original effekten).

        Heller då en bil som gått på alkohol som ju faktiskt är skonsammare mot motorn än bensin.

        Comment


        • #19
          Etanol sköljer bort oljefilmen lättare än bensin i cyllarna vilket medför mer slitage på loppen..
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #20
            Originally posted by lobo
            Heller då en bil som gått på alkohol som ju faktiskt är skonsammare mot motorn än bensin.
            Varför tillåter då motorfabrikörerna inte mer än 5% inblandning av etanol?

            För oljebolagen skulle detta vara en lysande affär då det skulle inbringa miljoner i besparingar för produktkostnad.

            Jag kör varken chippat eller etanolblandat.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #21
              Har du försökt tvätta några motordelar med e85? Det har jag, kan meddela dig att det går j-vligt dåligt men med bensin går det som en dans på rosor, prova själv frår du se!

              Comment


              • #22
                Originally posted by lobo
                Har du försökt tvätta några motordelar med e85? Det har jag, kan meddela dig att det går j-vligt dåligt men med bensin går det som en dans på rosor, prova själv frår du se!
                Jaha?!
                Porsche Boxster S 2002

                Comment


                • #23
                  5% är ett eu direktiv som många vill få bort..
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Jens
                    5% är ett eu direktiv som många vill få bort..
                    Många... Inte jag i all fall. Jag har ingen lust att betala samma pris får något som gör att min bil drar mer bränsle.

                    Hur som helst vi är långt off topic och jag ger upp denna tråd.

                    Jag hoppas ni som bonnkör E85 skriver det i era säljannonser när ni i framtiden säljer era bilar.
                    Porsche Boxster S 2002

                    Comment


                    • #25
                      innan detta eu direktiv tilläts inblandningar på upp till 15% i sverige det gick bra ingen sa något förrän vi gick med i eu sen skulle det vara 5% och oj vad farligt det blev med etanol till motorn sen!

                      och vadå jaha det säger väl sig själv kan du inte tvätta motordelar rena från olja med e85 lär det ju knappast spela någon roll i cylinderloppen heller. Men man kan ju undra vad ett vevaxellager tycker om att få 300 hk i sig istället för 220 hk eller vad det nu är i en coupe turbo.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by lobo
                        innan detta eu direktiv tilläts inblandningar på upp till 15% i sverige det gick bra ingen sa något förrän vi gick med i eu sen skulle det vara 5% och oj vad farligt det blev med etanol till motorn sen!
                        Vi har aldrig haft mer än 5% etanolinblandning i bränslet i sverige.

                        På många ställen, tillexempel i Stockholm är det inte äns 5% idag.

                        och vadå jaha det säger väl sig själv kan du inte tvätta motordelar rena från olja med e85 lär det ju knappast spela någon roll i cylinderloppen heller.
                        Om du tycket detta högst vetenskapliga testresultat räcker för att övertyga dig så låt gå.

                        Men man kan ju undra vad ett vevaxellager tycker om att få 300 hk i sig istället för 220 hk eller vad det nu är i en coupe turbo.
                        Jag förstår inte? Jag har inte bänkat min Coupé men efter som Fiat säger att den skall ha 220hk så hoppas jag verkligen att den inte ger 300hk.

                        Eller menar du att V-power skulle ge sånna effektökningar att bilen tar skada?
                        Last edited by TobbeC; 24 August 2005, 08:42.
                        Porsche Boxster S 2002

                        Comment


                        • #27
                          tänkte närmast på jämförelsen mest skadligt: etanol eller chiptrimm.

                          Yterligare ett "vetenskapligt" experiment jag har en gammal moppe som går på e85 till detta bränsle kunde jag inte använda vanliga 2t ojor då dessa inte löste sig i e85 (dra paralellen nu till cylinderlopp) utan jag fick använda vegetabilisk olja castrol m.

                          ett "vetenskapligt" experiment till vad tror du det är för skillnad på cylinderloppet på en ford focus flexifuel kontra en vanlig eller för den delen en saab 95 ecopower eller vanlig saab? Mig veterligen ingen däremot har de rekomenderat tätare oljebyte då det föreligger en något stööre chans/risk att bränslet slipper förbi kolvringarna men detta spelar mindre roll då de flesta ändå bytar olja varje år.

                          Comment


                          • #28
                            Hoppas ingen känner sig stött för min iver att få andra att använda ett enligt mig överlägset bränsle

                            Mvh Jonas aka lobo

                            vad världen behöver är inte mäniskor som säger det går inte, utan de som gör det ändå och får det att fungera.

                            Comment


                            • #29
                              E85 sköljer mer ur loppen och det beror mycket på den dåliga kallstartsegenskaperna.. tugga runt några varv på starten utan att det tänder är inte bra!

                              För något årsedan bänkade jag en uno motor på E85, tyvärr räckte inte spridarna till den gången.

                              E85 är ett bra bränsle för racebruk då man blandannat får effektökning ner mot lambda 80 utan problem..

                              I en rallycrossbil som jag varit med och byggt, (motor, kabelhärvor) går motorn mycket bra med små medel på det bränslet..avsevärt bra!
                              I vissa tävlingsammanhang måste en mindre restriktor appliceras om E85 används.

                              E 85 är bra, men det går åt mer energi än vad man får ut.. vilket gör det till ett bränsle som inte kommer användas i framtiden..
                              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                              X1/9
                              www.kallebacksmotor.se

                              Comment


                              • #30
                                Info dit info hit... men jag kör min bil på ca: 1.5 dl mindre med 99 oktanig bränsle gämfört med 95 oktanig. Har äver sett tendenser att SUV bilarna kan göra större minskningar med högoktaning bränsle.
                                Fiat 500
                                Fordson Super Dexta -64
                                Kawasaki Z1A
                                Kawasak GPz1100A2
                                Suzuki Grand Vitara -11
                                Suzuki T500R

                                Comment

                                Working...
                                X