Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat uno turbo (trimma)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat uno turbo (trimma)

    Hej alla glada Fiat ägare. Är ny här för jag köpte mig en Fiat Uno Turbo -90 och sla göra iordning..

    Har grejer mycket med vw och opel innan men är ny i Fiat träsket.. =)

    Så hur ska jag gå tillväga för att nå ca 200-250hk sträcket med min Uno?

    Vilka spridare? Annan pump? grövre turbo, större intercooler m.m..

    Hur går jag tillväga på en uno.. =)


    Skulle vara tacksam för svar...
    Fiat Uno Turbo -90

  • #2
    Pumpen kan hålla för 250 hk om du kör på bensin och ligger precis i skärningspunkten för tryck/flöde.

    Kopplingen är klen.. byt den mot sinter och hårdare tryck platta och ska du 250 hk så räcker inte vanliga eftermarknadsprylar direkt. Satsa på en 2 skivig race koppling direkt så blir det billigare i längden.

    Med bensin så räcker 400 cc spridare, men det kommer aldrig funka med orginal bränslebox.. 240 cc funkar med orginal om man spänner en större lmm.. gärna ihop med en progressiv regulator isåfall.
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Skaffa en turbo med bra verkningsgrad för höga tryckförhållanden, jag körde med en mitsu tdo4 15g men det var också flaskhalsen... den klara 1,6 bars laddtryck utan problem ioförsig.. jag körde på ca 2 bars laddtryck innan ic-tryckfallet och det räckte inte till 250 hk.. avgasmotrycket stack iväg då

      En vass kamaxel är att föredra så orginalkammen är bara att slänga om man vill ha effekt!

      Kolvarna klarar inte heller 250 hk så eftermarknadsgrejer där med... sedan kommer problem med växellådor och drivaxlar.. diffen i lådan är den svaga länken så orkar du köra med svetsdiff så gör det.. Jag gjorde det en hel sommar faktiskt.
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #4
        Tusen tack Jens..

        Nu har jag fått det lite klarare framför mig..
        Nästa problem då?

        Boxen får jag byta sa du? Den som vacuumslangen går in i..?
        Vart får man tag på en annan?

        Vart köper du dina eftermarknads prylar? Kolvar,turbo, kam etc.

        IC:n pallar med eller måste jag byta till en större? Oljekylaren? pallar den med 200-250hk.. Men vilken kam ska jag satsa på?

        Finns det inte växellådor man kan ta ifrån en annan modell? Som pallar mer?

        Oplarna kan man göra det på.. Man kan blanda både Astra, kadett, vecta m.m...

        //Tacksam för svar igen.. =))

        Skulle gärna vilja ha din hjälp under mitt motorprojekt.. Är ju som sagt ny med att ha fiat och du verkar ha koll på det du sysslar med..
        Skärmbreddning och kaross är jag insatt i och laborera med motorn... Men inte just trimma.. Det är ju mycket att tänka på,,

        Men Uno är ju en jävligt fräck bil.. Den lär la röra på sig med bara 200hk i.. för den väger ju bara runt 900kg.. =))
        Fiat Uno Turbo -90

        Comment


        • #5
          Jo den lär röra på sig.. min väger förövrigt 740 kg med halvtank :-)

          Som bekant så stiger värmen med trycket så en insugstemp på ca 170 grader måste kylas så långt som möjligt.. orginal ic.n är riktigt dålig.. Byt mot större.

          Boxen med vacumslangen är tändningen.. det går att köra med orginal tändning trots att den är lite mesig.. Det du ska försöka få till är ju bränslet.. stora spridare och du kommer dränka motorn på tomgång.

          Oljekylen är inga problem med. Jag körde faktiskt utan!

          Tyvärr finns det inga andra växellådor som är bolt on.. men får man dit en diffbroms så går nog bara drivaxlarna sönder och det är ju lättare att byta.
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            fy fan.. Jag kommer ju strippa min på dövikt med.. baksäten och grejer...

            Ok då kör jag med originalkylaren till oljan...

            Men en fråga.. vart fan får en större IC plats.. Får ju knapt in fingrarna.. =)
            Det är ju isåfall ifall man flyttar oljekylaren..

            Men så jag ska sätta dit fetare spridare? Men pumpen sa du pallar med uppemot dina HK (250hk)

            Men boxen kan jag behålla original med då?

            Men ungeför hur mykke laddtryck pallar motorerna?

            Du får ursäkta mina dumma frågor men på Fiat modellerna är jag totalt nollställd... =)
            Vill gärna lära mig mer om dom små busbilarna.. =)
            Fiat Uno Turbo -90

            Comment


            • #7
              Du får göra plats för en ic.. många kör med saab 9k ic.

              Har du gjort dom vanliga trimgrejerna först? dvs 1 bars laddtryck..

              Det går att köra 1.2 bar med org. snurra, men det är inte att rekomendera..
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment


              • #8
                Jens, har inte unon en tryckvakt på 0.8bar som "stänger av" motorn om man laddar för mycket? Vagt minne att jag läste det någonstans.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Jo, en tryckvakt som sluter en krets på två sladdar.. drar man ut dom och isolerar dom så funkar det bra..

                  Tryckvakten kan användas till extra bränsle eller liknande istället..
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #10
                    nää jag byter självklart snurran.. =)

                    Återkommer senare näer bygget sätts igång..

                    Har du någon mail jens jag kan nå dig på senare?


                    Tackar för alla svar!
                    Fiat Uno Turbo -90

                    Comment

                    Working...
                    X