Announcement

Collapse
No announcement yet.

öppen dump ????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • öppen dump ????

    Åter igen en fråga om öppna dump ventiler....
    Monterade en öppen forge dump på min croma turbo men vid snabba växlingar så dumpar den inte !!!????? det blir ett slags dödläge mellan växlarna ? (bilen hackar ) laddar CA 0,9 är det någon som har haft samma problem ? (med orginal dump blir det inte samma resultat ) MAN VILL JU HA PYS JU
    F:finns I:ingen A:annan T:turbo

    saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

    punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

    131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

  • #2
    Rätta mig om jag har fel! Men orginal har du återcirkulerande va?
    Nu vet jag inte hundra (men snart talar ngn om det) om det är luftmassemätare på croman... då kan du glömma en öppen. Men om du har en MAPsensor så funkar det då den mäter luftflödet INUTI insuget och inte innan turbon... annars måste du ha en återc. Mvh T.
    ¤TOGGEX¤

    Comment


    • #3
      Vill det säga följande?

      MAF = "måste" ha återcirc dump
      MAP = Vilket som

      Bara för att klargöra för mig själv samt ev. andra mindre begåvade.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        På punton går en slang in till ECUn från plenumet, antar att det är MAP-sensorn, och det sitter en luftmätare efter luftfiltret (tror jag). Hur blir det då? Mäter den både luftmängd och tryck? Kan man köra med vilket som eller bara återcirkulerande?
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          slangen går nog till boxen som styr tändningen? På croman är det en box för bränsle, och en för tändning (digiplex).

          Till croman ska det vara återcirkulerande
          /Peter

          Comment


          • #6
            Styr den tändningen efter vilket tryck det är i motorn? Sitter ju en lägesgivare nere vid kamremmen också, men de kanske samverkar? Hade nog inte tänkt sätta dit öppen dump, tror att jag hade tröttnat efter 2 veckor och börjat skämmas varje gång den dumpar i stället. Börjar nog bli riktigt gammal antar jag. Mest nyfiken på hur det hängde ihop bara.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              fnys

              okej då vet jag då är det bara att plocka dit orginal återcirkulerande dump igen !! :-( ELLER bygga nytt sprut ! :-)
              F:finns I:ingen A:annan T:turbo

              saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

              punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

              131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

              Comment


              • #8
                Mange!
                Det finns ett alternativ vilket inte hade varit fel på din bil. Skaffa en Piggyback-SMT6... det är en förenklad variant av ett sprut.
                Med den kan du justera tändningen, höja/sänka spridarbilden(mer/mindre soppa), styra laddtryck, lustgas, tillskottssprut bl.a !
                Med det i kombo med en 3bars MAPsensor samt en tempgivare har du dig en bil som lätt kan trimmas och även åka med öppen dump! Man kan i princip säg att smt6 är ett programerbart chip.. som du kan mixtra själv med! Läs mer på www.etapp.se

                En piggyback kostar beg. från 2000spänn till ny ca. 3900spänn! En 3bars MAPsensor kostar 1000 lappen prick och en tempgivare vet jag ej.. kanske200spänn!
                Mvh Togge !
                ¤TOGGEX¤

                Comment


                • #9
                  bygga sprut

                  Tack det tål ju att tänka på för jag vill ju ha kvar min fiat croma !:-) det finns ju inte många kvar och det är ju kul med lite udda turbo bil. (Men det bästa är ju att det är FIAT) He He
                  F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                  saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                  punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                  131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                  Comment


                  • #10
                    tändningen har map sensor och bränslet styrs via lmm (luftklaff) Detta primitiva system hinner inte korrigera för dumpning av luft vid växling..

                    Däremot får inte dumpventilen läcka.. dvs smygöppna vid tomgång eller undertryck. Dom flesta dubbelkolviga funkar utmärkt ihop med lmm, men om man tex. tar orginal återcirkulerande och kopplar den till atmosfären så kommer motorn gå mycket magert på tomgång eller inte alls.
                    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                    X1/9
                    www.kallebacksmotor.se

                    Comment


                    • #11
                      hmm läste inte så noga :-) Kanske du ska släppa lite på justerskruven?
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #12
                        lmm

                        kan man plocka på ngn annan lmm på croma turbon ?? typ från vanliga croman min orginal är sönder :-(
                        F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                        saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                        punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                        131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                        Comment


                        • #13
                          Om du är efter pyss ljudet så borde det räcka med öppet luftfilter..
                          Hjälpte på min lancia iaf =)
                          Fiat Croma 16v -95 (såld)
                          Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
                          Ford Mustang cab -71

                          Comment

                          Working...
                          X