Announcement

Collapse
No announcement yet.

Marea kupètemp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Marea kupètemp

    Tycker mig märka att den automatiska temperaturregleringen av kupén inte riktigt stämmer längre. Det blir varmare än inställd temp. Brukar oftast ha haft på 22, men nu måste jag ner på 18-19 för att få lagom temp. Märkte även detta i somras då man var tvungen göra lika dant för att få kyla från AC´n.
    Antar att det finns någon innegivare någonstans. Någon som vet vart den sitter?
    Någon som har haft liknande problem?
    Fiat Marea Weekend 1,6 ELX -01 (Såld)
    Lancia Prisma 1600 -85 (Såld)

  • #2
    Innegivaren sitter i "under/bakom" gallret vid sidanom på/av knappen för AC'n

    Har ingen aning om värdet på den komponenten !
    Någon som vet det så kostar oftast en sådan sensor 1.50 :-
    O går att löda dir på kablarna utan strul

    MEN om det är möjligt att byta vet jag ej !
    man kan "om man vet värdet" lura systemet för att testa elektroniken men ett motstånd av korrekt värde vid 20 grader !

    Kurvor o liknande finns hos tex www.epcos.com

    NTC minskar motståndet med ökande temperatur o PTC ökar
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Ibland..

      .. räcker det med att blåsa rent sensorn med tryckluft rätt in genom "sensorgallret"
      Det sitter en liten fläkt bakom gallret som suger in luft till sensorn, och där suger den även in damm etc. som fastnar och lurar sensorn...

      \Ö.

      Comment


      • #4
        Min stilo ställer till det ibland också men då är det spjället som inte öppnar/stänger korrekt... brukar lösa sig om jag stänger av motorn några sekunder och kör igång igen...

        Har bett Fiat titta på den men de "kalibrerade" AC bara därefter tyckte jag den blev mer exakt vid temp. sättning.

        Ibland javlas den lilla spjället den ska jag be att få utbytt...
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Tack för svaren. Ska kolla lite på givaren nån dag.
          Fiat Marea Weekend 1,6 ELX -01 (Såld)
          Lancia Prisma 1600 -85 (Såld)

          Comment

          Working...
          X