Announcement

Collapse
No announcement yet.

Silokonslang i turbobil

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Silokonslang i turbobil

Tänkte byta ut mina slangar i Punton, och gula silikon-slangar hade ju varit smutt i en gul punto (och gula vacuum-slangar). MEN! Silikon är inte bra om det finns olja i slangarna, och så vitt jag vet är det väl alltid olja i insuget/IC/dumpventil på överladdade bilar? Vet inte varifrån jag fått det, men trycker man inte ut det via vevhusventilationen? Och i så fall, kan man bara sätta dit en catch-tank för att slippa oljan? Har ingen lust att få sprickor i dyra slangar och sedan försöka leta upp dem igen (sprickorna alltså). Köper heller andra slangar i så fall, som klarar både övertryck och olja.
    Catch-tankfråga: Finns dessa som en form av separator, så att man kan föra tillbaka en slang till insuget som vanligt, så att inte SBP/ev. poliser får spader när de tittar i motorutrymmet?
    Last edited by novisen; 10 October 2005, 14:01.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Normalt sitter det väl 2 anslutningar på en catchtank + ev. en för urtappning. Sen om man sätter ett filter eller drar en slang tillbaka till insuget från en av de andra är väl upp till en själv? Självklart gillar inte SBP öppen ventilation dock.

Panda 169

Comment

Vet inte hur behållarna ser ut inuti, men tror att de bara är en metalllåda. Så kan tänka mig att om man bara kopplar in slangarna som vanligt mellan de två anslutningarna kommer mesta delen av oljan att följa med gaserna tillbaka in i insuget. Sitter det en skiljevägg emellan fastnar väl en hel del olja på den istället, och sitter det ett metallnät dessutom fastnar mer oljedropper där, men då riskerar man att klägga ihop det med övertryck i vevhuset istället. Så det var mest en fundering om det finns catch-tanks avsedda att sitta med slangarna inkopplade men med separatorfunktion, så att säga. Men jag bryr mig nog bara för mycket om struntsaker som vanligt ;-) Det funkar kanske så ändå.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

Saab säljer en catchtank till någon av sina modeller som har återföring av oljan till tråget.

Eftersom det är en originaldel så har den självklart återföring av vevhusgaserna till insuget.

Dom finns i 2 olika storlekar, lilla kostar ca 50:- och stora ca 150:-.

Om du tänker beställa en sän hos Saab så kallas de för oljefälla för att undvika missförstånd. ;-)

Jag har provat en på min bil, gjorde dock ingen skillnad då min blårök berodde på kolvringar eller ventiltätningar, märkte inte av några problem pga oljefällan iaf.
        JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

Min X1/9-sida

Skaffa Firefox nu!

Comment

Originally posted by novisen
          ..... Men jag bryr mig nog bara för mycket om struntsaker som vanligt ;-) Det funkar kanske så ändå.
          Mja, jag tror snarare det är jag som inte tänker längre än näsan räcker. Det du skrev låter i alla fall logiskt i mina öron.

Panda 169

Comment

Skall kolla med saab vad de tror/tycker om oljefällan. Annars får man väl försöka leta upp någon som säljer catchtanks och prata med dem om saken, förhoppningsvis vet de vad de säljer.

Comment

Saabs oljefälla verkade trevlig, interna blad som sticker ut från sidoväggarna ner i lådan för att öka på arean som gaserna var tvunga att passera och på så vis fånga upp så mycket olja som möjligt (skilljevägg mellan in och utgång för att tvinga ner gaserna mot botten på burken också). Men det är tydligen en balansgång med dimensioner på rör, och hur mycket gaserna hålls tillbaka för att inte få för högt blås ut från vevhuset som drar med sig oljan, och problem med trycksatt vevhus å andra sidan. Men det var i alla fall inte bara en tom burk.... Fast de förslog att man hittar på något själv, med nät t.ex. som fångar upp oljedimman och slår sönder/fångar upp olja på ett bättre sätt (bättre än blanka plast-vingar som sticker ut i saabs). Kan tänka mig att det kanske är det bästa alternativet och sedan komma ihåg att rengöra emellanåt. Om någon vill fundera och göra något åt mig blir jag glad ;-)

Comment

Har också fått detta svar från Samco, om någon annan funderar på om olja är nyttigt i silikon-slangar, och om deras vacuumslangar duger, men det kanske är gammal info för alla andra proffs här, bara noviser som jag som inte har allt på rätt plats :-D :

The turbo hoses are suitable for pressure of upt to 3.5 Bar, so 1.8-2 Bar should be no problem. However, the vacuum hose is not designed for presure applications as it has no reinforcement, but when used in a vacuum application there is no positive pressure. If you do require a hose for a pressure application please order SHL type hoses. With regard to oil, a small amount of contamination will not be a problem, but any large amount of oil contamination will cause the hoses to fail.

Comment

Vill tro att dom menar att man inte ska använda silikonslangen
                  till olje tillförsel eller retur.
                  Slangarna e konstruerade för luft och dom har nog inte tagit med i beräkningarna att det ska va en massa trycksatt varm olja i dom.
                  visst kommer det oftast in en mindre mängd olja via vevhusventen
                  men den e inte varm och inte trycksatt så det e ingen fara.
                  Dessutom så brukar den mesta av den oljan hamna i IC,n där den
                  och fördelas ut i mindre partiklar eller i värsta fall samlas upp.
                  Jag skulle vilja ha en catchtank med tyckvakt på som släpper trycket om det blir för högt tex. vid hårda accellerationer.
                  Har inte hitttat någon som säljer sånna än men man får väll bygga en själv som vanligt.
                  Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                  /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                  Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                  Lancia Delta Integrale(race)
                  Uno Turbo(race)

Comment

Tja, vet inte... "small amount of contamination" är OK, men "large amount will cause hose to fail". Låter i mina öron som att det är problem med större mängder oljeföroreningar. Används den till retur/tillförsel av olja handlar det inte om föroreningar direkt.... Men du har nog rätt, annars borde väl ingen turbobil kunna använda silikonslang i insuget. Har för mig att olja torkar ut/löser upp silikon, men vet inte var jag fått det i från...??
                    Om du gör någon catchtank, säg till! Har också funderat på om man kan tillverka något själv (nåja, tala om för någon vad man vill ha då) och med tryckvakt. Turbon är tydligen ruskigt känslig för övertryck i vevhuset, 0.1-0.2bar övertryck så riskerar man att trycka sönder tätningarna (om man skall lita på allt folk säger till en).

Comment

Working...
                    X