Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låg oljenivå lampan tänds

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Låg oljenivå lampan tänds

    Kan det vara fler som haft samma fel som jag på era Fiats?
    Bromsar jag effektivt från säg 100-0km/h då tänds olje lampan, bilen piper och säger Low Oil Pressure - Stop Engine. När bilen står stilla slocknar den. Kollat olje nivån varje gång det händer men den visar rätt. Har tittat också när bilen har fått stå över natten och en sak är säker, olja finns.

    Måste vara någon sensor där som spökar. Vanligt på Fiat?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Kan inte va så att all olja åker åt "fel" håll i sumpen, i förhållande till sensorn?

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Originally posted by Jim
      Kan inte va så att all olja åker åt "fel" håll i sumpen, i förhållande till sensorn?
      Ska det vara så dålig konstruktion?
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Ingen aning, det var bara en tanke. Även om en glapp sensor är mera troligt kanske.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Det är en varningslampa som inte är att leka med!

          "Low oil pressure" är inte samma som låg oljenivå. Om den lampan börjar lysa pga att det är för lite olja så är det förmodligen för att oljepickupen i tråget suger luft. Lågt oljetryck kan annars bero på felaktig oljepump, dåliga lager och säkert en massa andra grejjer också.

          Kolla kablaget till givaren, kan ju va något så enkelt som att du har lite skadad isolering någonstans som gör att kabeln blir jordad vid inbromsning.

          Comment


          • #6
            Har fortfarande garanti kvar på bilen ska be verkstan titta på det ville bara veta om det är vanligt fel på Fiat. Ska även be de se över krängningshammare låter inge bra när jag kör på ojämna vägar. Få se om de går på garantin också!
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              84jr0> min coupé gör likadant vid kraftiga inbromsningar och tvära svängar i hög hastighet. ge den lite mer olja, jag brukar behöva c:a 0.5l över max för att inte tappa oljertryck
              /Peter

              Comment


              • #8
                Vad kör ni med för olja?
                Fiat 500
                Fordson Super Dexta -64
                Kawasaki Z1A
                Kawasak GPz1100A2
                Suzuki Grand Vitara -11
                Suzuki T500R

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Czappa
                  Vad kör ni med för olja?
                  QuakerState Deluxe 10W40. Hurså?
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Har sett tendenser på att motorer med för tunn olja så slungas oljan ifrån skvalpkaret varvid oljepumpen suger luft. Och även att motorerna förbrukar lite onormalt mycket olja.
                    Detta har jag sett främst med 5-40 oljor.
                    Fiat 500
                    Fordson Super Dexta -64
                    Kawasaki Z1A
                    Kawasak GPz1100A2
                    Suzuki Grand Vitara -11
                    Suzuki T500R

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Czappa
                      Har sett tendenser på att motorer med för tunn olja så slungas oljan ifrån skvalpkaret varvid oljepumpen suger luft. Och även att motorerna förbrukar lite onormalt mycket olja.
                      Detta har jag sett främst med 5-40 oljor.
                      Funkar 10-40 bra då? Det är nämligen vad min Fiat verkstad häller i vid service! Följer bara deras råd!
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by 84jr0
                        Funkar 10-40 bra då? Det är nämligen vad min Fiat verkstad häller i vid service! Följer bara deras råd!
                        Funkar nog bra, för det är en bra olja. Föresten, hur stor oljeförbrukning har du?
                        Fiat 500
                        Fordson Super Dexta -64
                        Kawasaki Z1A
                        Kawasak GPz1100A2
                        Suzuki Grand Vitara -11
                        Suzuki T500R

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Czappa
                          Funkar nog bra, för det är en bra olja. Föresten, hur stor oljeförbrukning har du?
                          Bra fråga där... har aldrig lagt märke till det. Kollar oljan regelbundet och på stickan märker jag knappast att den har förbrukat något.

                          Vad är normal oljeförbrukning?

                          Skickar PM till dig strax...
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by 84jr0
                            Bra fråga där... har aldrig lagt märke till det. Kollar oljan regelbundet och på stickan märker jag knappast att den har förbrukat något.

                            Vad är normal oljeförbrukning?

                            Skickar PM till dig strax...
                            Har svarat!
                            Fiat 500
                            Fordson Super Dexta -64
                            Kawasaki Z1A
                            Kawasak GPz1100A2
                            Suzuki Grand Vitara -11
                            Suzuki T500R

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Czappa
                              Har svarat!
                              Så får du svar du oxå
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X