Announcement

Collapse
No announcement yet.

oljefritt open air !!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Antar jag rätt kan du ersätta det med elektriska motsvarigheter:

    Ingångsdiametern är en induktans, högre värde med mindre hål, luftburken en kapacitans, större volym ger högre värde, pappersfiltret är en resistans, rören till plenumet en induktans igen, och plenumet tillslut en kapacitans. Frågan är bara vilka värden och vem som blir glad av infomrationen.... hmmm.... fredag...... dags att gå hem och öppna en kall öl tror jag. ;-)

    ---L----I----R----L----I
    I I
    C C
    --------------------------

    Om nu ovan bild ger något......
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #32
      Originally posted by novisen
      Antar jag rätt kan du ersätta det med elektriska motsvarigheter:

      Ingångsdiametern är en induktans, högre värde med mindre hål, luftburken en kapacitans, större volym ger högre värde, pappersfiltret är en resistans, rören till plenumet en induktans igen, och plenumet tillslut en kapacitans. Frågan är bara vilka värden och vem som blir glad av infomrationen.... hmmm.... fredag...... dags att gå hem och öppna en kall öl tror jag. ;-)

      ---L----I----R----L----I
      I I
      C C
      --------------------------

      Om nu ovan bild ger något......
      servern stuvar om siffrorna ser ut som ett korsord

      Hemma har varit hemma hela daggen dags att gå ut
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #33
        Känner mig helt klart ute på hal is när det gäller turbomotorer...

        Så, Novisen:
        Den "stora" skillnaden i vridmoment pga av avstämning beror väl på insugsrörens längd. Luftvågen som uppstår när insugsventilen stängs studsar fram och tillbaka mellan ventilen och plenumet. Om ventilen öppnas precis när pulsen traffar den så kommer luften att tryckas in i cylinder, med resultatet att fyllnadsgraden blir högre. Motsatsen kommer naturligtvis också att inträffa, vid ett annat varvtal då förstås. (Denna effekt kan ge fyllnadsgrader på överv 100%, dvs samma effekt som överladdning)

        Svensonbilen har långa insugsrör för bra lågvarvsegenskaper.
        WTCC bilen har korta insugsrör för högsta maxeffekt.

        Före plenumet kommer luftboxen. Samma effekt inträffar här också, dock är det säkert inte lika märkbart. Finns dock gott om exempel på bilar som har mycket väl avstämda luftboxar. Har för mig att Hondas Integra type R samt BMWs M3 mår riktigt dåligt av ett open air filter pga av detta fenomen...

        En länk från hojvärlden där luftboxens funktion är bra beskriven:
        http://motorcycleinfo.calsci.com/Airboxes.html

        Nä nu får det räcka för idag:-)

        Comment


        • #34
          Intressant teori
          Jag tror dock att vi missat en del parametrar
          Eftersom luftburken sitter innan turbo, ic, luftspjäll m.m. så borde dessa resonansplattors effekt bli ordentligt hämmade
          ta ett papprör och blås/sug i sen tar du och skär små snitt i röret
          där du skjuter in skivor.
          vart det lättare att blåsa/suga igenom röret nu oavsett hur hårt du blåser eller suger?
          Jag funderar och funderar på om jag sett dessa resonansväggar i något av mina orginalburkar men kan inte komma på att det funnits i någon av bilarna med turbo.
          Jag kan ha fel dock då det va ett tag sen man kolla på dom.
          Vid 2500-3000varv utan belastning så går det flesta turbo bilar med vacum inte tryck och under belastning så hävdar jag envist att minsta möjliga motstånd och rakaste möjliga väg är att föredra.
          Turbon snurrar ju med vid vacum och skulle således slå sönder ev. pulser och vid tryck så säger det sig själv att så e fallet.
          Me det e en intressant fråga och jag ser gärna att det kommer fler teorier eller ev. ett fakta i frågan.
          Spännande med flödeslära
          Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
          /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
          Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
          Lancia Delta Integrale(race)
          Uno Turbo(race)

          Comment


          • #35
            Originally posted by Micke C
            Svensonbilen har långa insugsrör för bra lågvarvsegenskaper.
            WTCC bilen har korta insugsrör för högsta maxeffekt.
            Där är du nåt på spåren, men de långa insugsrören sitter alltid på en sugmotor (även på en rallybil) och de korta rören sitter på en turbomotor (ofta på en rallybil). Eftersom längden inte spelar någon roll där, det är övertryck iallafall.

            Jämför t.ex. 20VT:s rör mot 20V:s rör.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #36
              Jo, intressant är det, och när det gäller turbo så är jag ute på hal is, som jag sa tidigare... Enklare med sugis...

              Well, hela frågan är ju om turbon drar ett jämnt luftflöde eller inte. När du har undertryck är det nämligen inte ett jämnt luftflöde, vilket gör att det inte kan jämföras med att blåsa/suga i ett rör. Och resonansen förutsätter ju naturligtvis att det inte hendlar om ett jämnt luftföde...

              Sen är det inte resonansväggar heller, utan resonanskammare. Dvs en "burk" med en viss volym.

              Skulle tro (om det är avstämda luftboxar på turobilar också) det inte många som bryr sig om detta då det är så lätt att skruva upp laddtrycket, vilket också ger mycket mer mos än vad någon luftbox kan åstadkomma...

              Per:
              När det gäller sugisar så är det så. (I en rallybil premierar man nog bred effekt i mellanregistret före spetsig toppeffekt, till skilnad mot en bil för bana) Skall leta fram lite länkar senare om någon är intresserad.

              Men nu får det räcka för ikväll. På riktigt:-)

              Comment


              • #37
                Göör jag e nyfiken
                Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                Lancia Delta Integrale(race)
                Uno Turbo(race)

                Comment


                • #38
                  Länkar!

                  Så, nu har jag samlat lite länkar för de som är seriöst intresserade av detta ämne.

                  Insugsrörens funktion på ett lätt sätt:
                  http://www.howstuffworks.com/question517.htm
                  http://www.chrysler300club.com/uniq/...aboutrams.html

                  Resonanskammare. ”Helmholtz” och ”Kvartsvågs” Är tydligen där för att dämpa ljudet, så enligt detta var jag felinformerad…
                  http://www.autospeed.com/cms/A_1969/article.html

                  Dock kan Helmholtz kammare tydligen också användas för att bättra på vridmomentet i vissa applikationer (Hävdar denna tillverkare åtminstone):
                  http://www.outlawpower.com/system_technology.php?part=7

                  Resonans i luftboxar snackas de oftast om i hojvärden:
                  http://www.desmoducati.org/sbk_airfilter_info.htm
                  http://motorcycleinfo.calsci.com/Airboxes.html
                  Det verkar handla om fyrtaktare med plenumkammare etc., så den stora skillnaden mot för en bil måste ju vara varvtalet.

                  Och den mest heltäckande sist.Tar upp hela insuget och förklarar samspelet mellan mellan alla delar, från inloppet i luftboxen till insugsventilen. Mycket teori, men också bra förklarat.
                  http://mgcgti.clarkeandclarke.co.uk/Page24.html
                  http://mgcgti.clarkeandclarke.co.uk/Page25.html
                  http://mgcgti.clarkeandclarke.co.uk/Page26.html
                  http://mgcgti.clarkeandclarke.co.uk/Page27.html
                  http://mgcgti.clarkeandclarke.co.uk/Page28.html

                  Comment


                  • #39
                    Intressant, men vi snackade turbomotorer från början va..?
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #40
                      Jo Per: Jag antar att det gällde turbomorer från början, även om det inte sades. Som jag sa så är jag inte så hemma på turbomotorer, men det mesta borde vara applicerbart där också då grundprincipen för dessa är precis densamma. Trycksatta, eller inte, de är Ottomotorer båda två.

                      Detta förklarar ju faktiskt det sänkta vridmomentet som du själv nämnde tidigare...

                      Jag är självklart öppen för andra förklaringar till detta fenomen.
                      Om vridmomentssänkningen inte beror på det här, vad beror den på isåfall?

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by per
                        Intressant, men vi snackade turbomotorer från början va..?
                        snacka vi inte oljefritt filter från början.... ?
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #42
                          Alldeles riktigt, Pazzo. Sorry:-)

                          Comment

                          Working...
                          X