Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplingsproblem

    Hej!

    Jag har en Fiat Brava från 1999. Igår slutade den plötsligt vilja växla. Jag fick helt enkelt inte in någon växel. Efter ett stund upptäckte jag att jag kunde växla vid motorn avstängd. Jag la in ettan, startade motorn och voilá det funkade. MEN jag kunde endast med lite kraft växla upp till tvåan, sedan trean och upp till femman men dock omöjligt att växla ned.

    Sedan upptäckte jag att det gick att växla både upp och ned, med motorn avstängd och UTAN att koppla. Jag är övertygad om att flera av er i klubben kan svara på vad felet ligger i och vad som ska göras.

    Tackar er alla på förhand!

    José
    Jose

  • #2
    Det är väl...

    ...hydralisk koppling?

    Det första du ska göra isåfall är att kolla broms/kopllingsoljan så den inte är för låg. Kolla sedan om slavcylindern rör sig och trycker på "kopplingsarmen" som sitter på växellådan. Detta går ju inte att göra själv utan man får ta hjälp av någon som trycker ned kopplingen samtidigt som man kollar läget...
    Det är inte ovanligt att slavcylinderns lägger av med resultat att du ej kan koppla ordentligt.

    Sen kan det ju förstås vara kopplingen som har havererat men jag tror mer på kollpingcylnderns (huvudcylinder/slavcylinder)

    \Ö.

    Comment

    Working...
    X