Den nya turbon på plats och ska för första gången provköra min nyinköpta bil. Bilen överladdar men inte riktigt som jag vill. Originalmätaren stiger endast ett par millimeter så jag uppskattar laddtrycket till endast 0,2 bar. Den kan även få för sig att sporadiskt rycka till när han börjar ladda. Nu till frågan, finns det något känt problem med denna typ av bil som kan härleda till mitt nämnda problem? Andra tips?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Punto GT, går så där?!?
Collapse
X
-
Det låter som om nåt e ordentligt fel. Först och främst vilken turbo har du monterat på. Om det är en sk ersättnings turbo dvs inte större eller mindre än original, så ska du ha ungefär samma ladd och effekt som med original turbon. Om det däremot är en större turbo eller mindre då ändras effekten och laddtrycket. Sen måste du först ta reda på exakt vad du laddar och det kan du inte förlita dig på mätaren i panelen eftersom den är inte noggrann. En extern laddtrycks mätare är nästan ett måste i en Punto GT, speciellt om man har med turbo och vacumslangar att göra med!
Om du nu har en större turbo, har du då också uppgraderat resten, typ spridare, bensin pump, chip(eprom) m.m? Bilen kan inte gå bra utan att man gör detta.
Om det nu är en ersättnings turbo så kolla dina vacumslangar och att allt e ordentligt monterat.Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk
-
Läckage på någon slang kanske eftersom du varit där och meckat? Har för mig att grundtrycket ligger högre än så, runt ~0.4 Bar. Nått är galet. Kan vara bypassventilens membran som läcker också. Jag har förbrukat 3 st med samma symptom.Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Comment
-
Originally posted by Czappa
Den är brand new! Hmm.. bypassvenilen. Bör nog kolla den var den nu sitter.
När ventil gått sönder på min bil blev laddtrycket ~0.2 bar. Har även "sprängt" en turboslang med samma resultat.Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Comment
-
Originally posted by Czappa
?? det sitter ingen venil på den slangen. Har du foto på den ventilen? Hur grov är slangen?Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Comment
-
Kan med nästan hundra % säkerhet säga att det e en tryckläcka.
Kolla alla slangbitar på trycksidan efter sprickor eller dåliga anslutningar.
Kan va ordentligt svårt att se med blåtta ögat så använd startgas och spraya alla skarvar och slangar.
läckande dumpventiler e ganska vanligt fenomen på alla turbobilar
så kolla även den.
Hittar du inte felet så har jag fler alternativUno_Nalle Lazzat Member Nr:1
/F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
Lancia Delta Integrale(race)
Uno Turbo(race)
Comment
-
Originally posted by Ante
Menar slangen som går från luftmassemätaren till inloppet på kompressorn. ~70mm i diameter.Fiat 500
Fordson Super Dexta -64
Kawasaki Z1A
Kawasak GPz1100A2
Suzuki Grand Vitara -11
Suzuki T500R
Comment
-
Stämmer bra.Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Comment
-
dum fråga
Är den monterad åt rätt håll?
Comment
-
Tror inte att det spelar så stor roll om dumpen sitter åt ena eller andra hållet så länge vacuum-slangen som styr sitter som den skall och är hel. Har min åt "fel" håll, förvisso med 0.5bar-fjäder i och det är inga större problem, annat än att den tjuter om man släpper gasen från tryck ner till 0 i plenumet, men då snurrar ju turbon fortfarande och trycker upp kolven bakifrån.... Kan ju ha den åt fel håll och ingen vacuum-slang till den, då borde den öppna vid ungefär 0.2bar.Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
-
Kunde inte låta bli att kolla. Faan, det var ju jag som hade slarvat. Glömde helt enkelt att ansluta vakumslangen till bypassventilen. Bilen går bra nu.
Men vad sjutton är det för en hårfön under batterihyllan?Fiat 500
Fordson Super Dexta -64
Kawasaki Z1A
Kawasak GPz1100A2
Suzuki Grand Vitara -11
Suzuki T500R
Comment
Comment