Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto GT, går så där?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto GT, går så där?!?

    Den nya turbon på plats och ska för första gången provköra min nyinköpta bil. Bilen överladdar men inte riktigt som jag vill. Originalmätaren stiger endast ett par millimeter så jag uppskattar laddtrycket till endast 0,2 bar. Den kan även få för sig att sporadiskt rycka till när han börjar ladda. Nu till frågan, finns det något känt problem med denna typ av bil som kan härleda till mitt nämnda problem? Andra tips?
    Last edited by Czappa; 24 November 2005, 18:02.
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

  • #2
    Det låter som om nåt e ordentligt fel. Först och främst vilken turbo har du monterat på. Om det är en sk ersättnings turbo dvs inte större eller mindre än original, så ska du ha ungefär samma ladd och effekt som med original turbon. Om det däremot är en större turbo eller mindre då ändras effekten och laddtrycket. Sen måste du först ta reda på exakt vad du laddar och det kan du inte förlita dig på mätaren i panelen eftersom den är inte noggrann. En extern laddtrycks mätare är nästan ett måste i en Punto GT, speciellt om man har med turbo och vacumslangar att göra med!

    Om du nu har en större turbo, har du då också uppgraderat resten, typ spridare, bensin pump, chip(eprom) m.m? Bilen kan inte gå bra utan att man gör detta.

    Om det nu är en ersättnings turbo så kolla dina vacumslangar och att allt e ordentligt monterat.
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

    Comment


    • #3
      Läckage på någon slang kanske eftersom du varit där och meckat? Har för mig att grundtrycket ligger högre än så, runt ~0.4 Bar. Nått är galet. Kan vara bypassventilens membran som läcker också. Jag har förbrukat 3 st med samma symptom.
      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

      Comment


      • #4
        Okey. såg nu att det är en originalare du har monterat. Var den i bra skick? Får du mycket tjock rök ut genom avgasröret? Som sagt kolla dina slangar och ta reda på vad du laddar exakt.
        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

        Comment


        • #5
          Den är brand new! Hmm.. bypassvenilen. Bör nog kolla den var den nu sitter.
          Fiat 500
          Fordson Super Dexta -64
          Kawasaki Z1A
          Kawasak GPz1100A2
          Suzuki Grand Vitara -11
          Suzuki T500R

          Comment


          • #6
            Originally posted by Czappa
            Den är brand new! Hmm.. bypassvenilen. Bör nog kolla den var den nu sitter.
            Sitter på slangen som går till kompressorn. Strax innan turbon. Lättast att komma åt om du tar bort batteriet/batterihyllan. Prova att suga på slangen som går till ventilen. Är den ok så går det inte så att säga, läcker den så är det som ett sugrör :-)
            När ventil gått sönder på min bil blev laddtrycket ~0.2 bar. Har även "sprängt" en turboslang med samma resultat.
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              ?? det sitter ingen venil på den slangen. Har du foto på den ventilen? Hur grov är slangen?
              Fiat 500
              Fordson Super Dexta -64
              Kawasaki Z1A
              Kawasak GPz1100A2
              Suzuki Grand Vitara -11
              Suzuki T500R

              Comment


              • #8
                Originally posted by Czappa
                ?? det sitter ingen venil på den slangen. Har du foto på den ventilen? Hur grov är slangen?
                Menar slangen som går från luftmassemätaren till inloppet på kompressorn. ~70mm i diameter.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9
                  Kan med nästan hundra % säkerhet säga att det e en tryckläcka.
                  Kolla alla slangbitar på trycksidan efter sprickor eller dåliga anslutningar.
                  Kan va ordentligt svårt att se med blåtta ögat så använd startgas och spraya alla skarvar och slangar.

                  läckande dumpventiler e ganska vanligt fenomen på alla turbobilar
                  så kolla även den.

                  Hittar du inte felet så har jag fler alternativ
                  Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                  /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                  Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                  Lancia Delta Integrale(race)
                  Uno Turbo(race)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Ante
                    Menar slangen som går från luftmassemätaren till inloppet på kompressorn. ~70mm i diameter.
                    Okej, minns att det satt något till höger on den insugningsslangen. Få titta till det imorgon om jag orkar annars får det pausa till helgen.
                    Fiat 500
                    Fordson Super Dexta -64
                    Kawasaki Z1A
                    Kawasak GPz1100A2
                    Suzuki Grand Vitara -11
                    Suzuki T500R

                    Comment


                    • #11
                      Nummer 8 på bifogad bild. Eller hur?
                      Attached Files
                      Fiat 500
                      Fordson Super Dexta -64
                      Kawasaki Z1A
                      Kawasak GPz1100A2
                      Suzuki Grand Vitara -11
                      Suzuki T500R

                      Comment


                      • #12
                        Stämmer bra.
                        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                        Comment


                        • #13
                          dum fråga

                          Är den monterad åt rätt håll?
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Tror inte att det spelar så stor roll om dumpen sitter åt ena eller andra hållet så länge vacuum-slangen som styr sitter som den skall och är hel. Har min åt "fel" håll, förvisso med 0.5bar-fjäder i och det är inga större problem, annat än att den tjuter om man släpper gasen från tryck ner till 0 i plenumet, men då snurrar ju turbon fortfarande och trycker upp kolven bakifrån.... Kan ju ha den åt fel håll och ingen vacuum-slang till den, då borde den öppna vid ungefär 0.2bar.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Kunde inte låta bli att kolla. Faan, det var ju jag som hade slarvat. Glömde helt enkelt att ansluta vakumslangen till bypassventilen. Bilen går bra nu.
                              Men vad sjutton är det för en hårfön under batterihyllan?
                              Fiat 500
                              Fordson Super Dexta -64
                              Kawasaki Z1A
                              Kawasak GPz1100A2
                              Suzuki Grand Vitara -11
                              Suzuki T500R

                              Comment

                              Working...
                              X