Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byte bromsar bak?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byte bromsar bak?

    Hur får man bort beläggen bak, bara att dra ut eller behöver man försöka skruva bort skivorna eller oken först? Går ju inte att knuffa in kolven som på frambromsarna.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Man pressar dem (testa med tving!) samtidigt som man skruvar in dem (testa med polygrip).
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jo, har en sådan där pryl att skruva in kolven med, men för att få dit den behöver man ju ta bort beläggen. Kan man bara dra ut dem? Eller måste man skruva bort skivan först, eller oken? Och om man har en liten kant på skivan som tar emot, hur löser man det bäst i så fall? Sist gick det med en skruvmejsel, hammare och bräckjärn, men det känns som om det inte var riktigt rätt sätt att skruva in kolven innan man tog bort beläggen....
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Aha, fattar.. Borde gå om du skruvar loss både ok o skiva. Eller slipar lite på kanten på skivan (som du verkar ha).
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Tack för hjälpen Per. Löste sig ändå, skulle byta belägg bak på en gammal ford som jag tänkte ha under tiden som jag byter lite saker på Punton, tyckte det hade varit skönt att kunna låta det ta tid om det behövdes. Den bilen är nybesiktigad men på väg till skroten. Tog en liten tur igår för att fylla på lite bensin, men hjullager bak var helt slut, och bromsarna levde sina egna liv så jag vågar inte köra den ändå, så det får bli skroten i alla fall ;-) Beläggen var dock helt slut, så tänkte be om lite hjälp innan man började slita i det, förväntade mig lite nedslitna skivor. Nåja, det skall väl inte behöva ta så lång tid att byta stötdämpare, rengöra bromsok samt byta bromsvätska på punton..... 1 timme eller två kanske ;-)
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Gammalt djungelordspråk: "Ford straffar sig" :=)
            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

            Comment


            • #7
              Haha. Men inget ont som inte har något gott med sig dock. Länge sedan jag uppskattade att sätta mig i punton så mycket. Jisses vad den går bra, i jämförelse. Trots att man åker med 3 oljedämpare och en gasdämpare (oljan ligger på garagegolvet). Ruskigt stabil och skön att åka i. :-D
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Uppar en gammal tråd eftersom jag försökte byta belägg bak idag.

                Har jag fattat det rätt om det räcker att pressa mot kolven (den klöverformade ytan på bilden) samtidigt som jag vrider runt den?
                Attached Files
                Daniel Östlund
                www.kraniel.com

                >> Min Coupé<<

                Comment


                • #9
                  Yes! O kolla så den vrids till det läget den har nu, så att piggen på belägget ligger rätt.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Det räcker med att skruva (åt rätt håll). Om man är försiktig så man inte skadar gummibälgen går det med polygrip. Annars finns det verktyg för ändamålet. Biltema har ett riktigt bra kit som funkar till alla bilar och kostar några hundra.
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment

                    Working...
                    X