Announcement

Collapse
No announcement yet.

Polyuretan????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Polyuretan????

    Såg att Forza sålde powerflex polyuretanbussningar till punton och sökte lite här på forumet, skall tydligen göra underverk (eller om det var Pärs nya krägningshämmare som gjorde susen), men kan inte riktigt förstå var de skall sitta och vilken skillnad de gör. Skall visst sitta en på vardera sidan i framvagnen, men jag kan bara inte se var EN bussning sitter. Är de värda att skaffa tro? Och alla andra bussningar? De till krägningshämmare fram/bak samt de två som sitter i bärarmarna? Det klonkar och pangar rätt bra både i framvagn (speciellt när man kör iväg från jobbet och allt är kallt och stått ute under dagen) och bakvagn när man kör över ojämnheter (eller när den niger lite fram). Något som man bör byta samtidigt som man plockar ner stötdämparna? Känner mig helt lost... har verkligen helt rätt alias här... :-D
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Om du bara kör gata skulle jag inte statsa på dem.
    Polyuretan är ett hårdare material än gummi vilket kommer medföra en mer direkt styrning men minskad komfort.
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #3
      Är det bussningen som håller själva bärarmen fram som man byter? Den som sitter fast i chassit och gör så att hjulet kan röra sig upp och ner? Så när den blir sliten kan hela armen dessutom röra sig lite in/ut? Trodde att det borde vara 2 bussningar där på varje sida....
      I vilket fall som, tror att bilen blir tillräckligt stötig, så det får nog bli vanliga bussningar, men tror att jag skall försök byta dem i alla fall. Skadar säkert inte.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Originally posted by novisen
        Är det bussningen som håller själva bärarmen fram som man byter? Den som sitter fast i chassit och gör så att hjulet kan röra sig upp och ner? Så när den blir sliten kan hela armen dessutom röra sig lite in/ut? Trodde att det borde vara 2 bussningar där på varje sida....
        I vilket fall som, tror att bilen blir tillräckligt stötig, så det får nog bli vanliga bussningar, men tror att jag skall försök byta dem i alla fall. Skadar säkert inte.
        Det finns en grafisk beskrivning på Forza om var de olika bussningarna sitter. Det finns flera stycken i både fram och bakvagn.
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #5
          Jag tror ärligt talat att du inte märker av den minskade komforten om du även bytt till hårdare dämpare/fjädrar och kanske större hjul än original.
          Fördel: De lär hålla bilen ut (enligt tillverkaren åtminstone...) Bilen "setup" hålls konstant vid "avancerad" körning pga mindre flex i bussningarna
          Nackdel: Komfort + eventuella missljud

          Comment


          • #6
            Hittade sidan, sitter 2, så det är bara den ena som kan ersättas med powerflex. Någon som vet om man behöver lossa mer än bultarna som håller armen/bussningarna när man byter dessa? Tänkte att det kanske kan vänta ett tag till innan man byter dem i så fall, lite tomt i kassan just nu..... men är det nästan samma jobb som att byta dämpare är det väl lika bra att ta allt samtidigt.

            edit: Är det ide att skaffa en liten gasolbrännare förresten? Finns de som tycker att det är bra att ha för att få loss bultar istället för 2meter momentarm. Men personligen vet jag nog ändå inte hur man skulle använda brännaren... hmmm.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment

            Working...
            X