Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 850 Special -70

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 850 Special -70

    Jag undrar om det är någon som har erfarenheter av att sätta i volvo-maskin i en en 850?

    Grejen är att jag sett det på folkracebilar, men den senaste vet jag att det satt vw-låda och axlar på. Så jag började fundera på om det är för att Fiat-grejerna inte håller eller om det är för att det är så pass mycket lättare att få tag på grejer till vw. Någon som har en uppfattning om hur mycket originalgrejerna klarar?

    För att klargöra att det inte är ett tvättäkta helgerån jag funderar på så ska jag säga att bilen tyvärr är avreggad, så den är bara tänkt att ha kul med, inte köras i trafik.

  • #2
    Våldtäckt! var min första tanke. Men efter som den var avreggad så...

    En vanlig 850 hade 37hp. Special ser ut at ha hela 47hp. Så att axlar och sånt kanske inte är så väl tilltagna kan nog stämma.

    Driveline longitudinal engine at rear with rear wheel drive
    Engine 843cc (65x63.5mm) four in-line ohv with 34bhp @ 4,800rpm or 37bhp @ 5,000rpm
    Coupe (srs I) & Special : 47bhp @ 6,200rpm
    Spider (srs I) : 49bhp @ 6,200rpm
    Sport Coupe and Spider (1968-71) : 903cc (65x68mm) with 52bhp @ 6,500rpm
    Suspension front : Independent with telescopic dampers and single transverse leaf spring
    front : (Familiare) coil springs plus anti-roll bar.
    rear : independent with telescopic dampers and coil springs
    wheelbase : 2027mm
    front track : 1146mm (srs I saloon), 1158mm (srs I Coupe), 1170mm (srs II Coupe)
    rear track : 1211mm (srs I saloon), 1212mm (srs I Coupe), 1222mm (srs II Coupe)
    Brakes front : discs diameter 226mm (drums diameter 185mm on 34 & 37bhp saloons)
    rear : drums diameter 185mm
    handbrake operating on the rear via a cable
    Gearbox 4 speed manual
    cable operated clutch
    clutch plate diameter 160mm
    Steering Worm and sector
    Kerb weight series I saloon : 670kg
    Coupe : 720kg (srs I); 745kg (srs II)
    Spider : 725kg (srs I); 705kg (srs II)
    Familiare : 900kg

    Källa: www.carsfromitaly.com
    Last edited by TobbeC; 13 December 2005, 20:01.
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #3
      Jo jag förstår den tanken...

      Det var stor sorg när min 127 1050 Combi gick till press i våras...

      Jag har ytterst svårt att förstå att man överhuvudtaget av reggar en bil utan att skrota den, kan inte se meningen...

      Tillbaka till ämnet så har vw-typ1:an 40hk original och pallar för över en bra bit över 200hk, brukar enligt uppgift va axlarna som ger sig först. Det var lite därför jag tänkte höra om någon visste ungefär hur mycket grejerna håller för.

      För övrigt så är jag öppen för idéer om vad man kan göra för kul med en avreggad 850...

      Comment


      • #4
        Toklätta den å sätt i en MC motor med hög effekt (och lågt vrid). Blir säkert precis lika kul som med en 850 snurra, och dessutom har originalaxlarna iaf en teoretisk chans att hålla...

        Edit: Kan bli svårt att få ihåp MC snurran med växellådan... Åk sekventiellt istället!
        Last edited by Micke C; 13 December 2005, 21:29.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Athanasius
          För övrigt så är jag öppen för idéer om vad man kan göra för kul med en avreggad 850...
          Om den är riktigt fin så kan du ju hitta en kass 850 med identitet och sedan bara byta identitet dem imellan. Det borde inte vara så svårt på en så gammal bil.

          Annars är det väll att bygga busbil av den precis som du tänkt. Isbil, banbil eller folkrace.
          Porsche Boxster S 2002

          Comment

          Working...
          X