Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kam-rem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kam-rem

    Har en liten fråga om kam-remmen på en Fiat Tempra 1991 1.6 liters motor( Tror 8 ventil)
    Kam remmen gick av vid starten; alltså mycket lågt varvtal. Vad kan ha inträffat med ventiler m.m. Har testat att dra fram vevaxeln 90 grader samt därefter dragit runt kamaxeln 360 grader . Upprepat detta med 90 graders förflyttning av vevaxeln osv. Vet du hur jag ska hitta rätt läge på remmen i förhållande till vevaxel och kamaxel? Finns det något mer jag ska tänka på? Med en sen julhälsning samt ser fram emott ett svar
    F.d Fiat-ägare

  • #2
    Tror att ventilerna slår i kolvarna även
    om varvet är lågt. Du kan ju prova med
    att ställa vevaxeln så att alla kolvar står
    i "mitten" kolla ned i tändstifthålen med
    en lampa. Prova sedan att vrida runt
    kamaxeln, om det fungerar kan du ju
    investera i en ny rem och kolla om
    du har någon kompression.

    Hur vevaxeln och kamaxeln ska stå vid
    montering brukar det finnas markeringar
    för, kolla i en mekbok eller sök på nätet.

    Kan nästan säga säkert att ventilerna
    inte mår så bra......annars har du haft
    jul tur.....

    Comment


    • #3
      Kamrem

      Det visade sig att det je hade blivit någon " Ventilsallad" Bilen går alldeles utmärkt efter det att jag satt dit ny kamrem.
      F.d Fiat-ägare

      Comment


      • #4
        Grattis!

        x1.9: Du bor ju nästan i mina högstadietrakter - Alunda!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment

        Working...
        X