Svårt att släppa saker och ting...
Svårt att släppa saker och ting....
Läste att tryck i cylindern kan beräknas enl. 1.38 ggr komp-förhållande, mao skulle det då ge 10.7bar för punton (stämmer med tidigare tryck på 10.5, men varför har jag nu 13bar då?). Letade lite till och hittade info på en corvett-blueprint-motor-info om att kör man på 93oktan klarar inte motorn högre tryck än i runda slängar 170psi innan det börjar spika. Eller 11.7bar cirkus. Men det är ju 93, vet inte hur mycket man kan öka utan att spika om man kör på 95 oktan. Nåväl, de hade 180psi tror jag det var, spikande motor och fick byta kamm till en som stängde lite senare vilket fick ner trycket och motorn slutade spika.
Det lustiga är att jag nu kör med en punto som visade 13bar, eller 189psi, så det borde ju spika runt i den. Har satt tillbaka EBVn och upptäckt att när trycket kommer på låga varv hörs ett hårt knackande precis när trycket kommer, släpper man gasen och går på igen försvinner det, någon enstaka gång kommer det tillbaka vid lite högre varv och tryck. Hördes aldrig med PRVn så tror att det mest berodde på en dålig EBV-ventil. Hur sjutton kommer det sig att man åker upp exakt 2.5bar i 4 cylindrar.... jämnt sliten kam, hoppad kam som stänger för tidigt?
helt lost nu, trodde att det bara var längre slangar och dålig ventil som gjorde att det lät mer om ventilen (knasig eller hur?). Men nu vet i sjutton vad det är frågan om. Har inte kört sönder något än, om man kan få upp trycket till 13bar i alla fall.
Någon som har lite åsikter om det här?
Svårt att släppa saker och ting....
Läste att tryck i cylindern kan beräknas enl. 1.38 ggr komp-förhållande, mao skulle det då ge 10.7bar för punton (stämmer med tidigare tryck på 10.5, men varför har jag nu 13bar då?). Letade lite till och hittade info på en corvett-blueprint-motor-info om att kör man på 93oktan klarar inte motorn högre tryck än i runda slängar 170psi innan det börjar spika. Eller 11.7bar cirkus. Men det är ju 93, vet inte hur mycket man kan öka utan att spika om man kör på 95 oktan. Nåväl, de hade 180psi tror jag det var, spikande motor och fick byta kamm till en som stängde lite senare vilket fick ner trycket och motorn slutade spika.
Det lustiga är att jag nu kör med en punto som visade 13bar, eller 189psi, så det borde ju spika runt i den. Har satt tillbaka EBVn och upptäckt att när trycket kommer på låga varv hörs ett hårt knackande precis när trycket kommer, släpper man gasen och går på igen försvinner det, någon enstaka gång kommer det tillbaka vid lite högre varv och tryck. Hördes aldrig med PRVn så tror att det mest berodde på en dålig EBV-ventil. Hur sjutton kommer det sig att man åker upp exakt 2.5bar i 4 cylindrar.... jämnt sliten kam, hoppad kam som stänger för tidigt?
helt lost nu, trodde att det bara var längre slangar och dålig ventil som gjorde att det lät mer om ventilen (knasig eller hur?). Men nu vet i sjutton vad det är frågan om. Har inte kört sönder något än, om man kan få upp trycket till 13bar i alla fall.
Någon som har lite åsikter om det här?
Comment