Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knasig knackande motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Svårt att släppa saker och ting...

    Svårt att släppa saker och ting....

    Läste att tryck i cylindern kan beräknas enl. 1.38 ggr komp-förhållande, mao skulle det då ge 10.7bar för punton (stämmer med tidigare tryck på 10.5, men varför har jag nu 13bar då?). Letade lite till och hittade info på en corvett-blueprint-motor-info om att kör man på 93oktan klarar inte motorn högre tryck än i runda slängar 170psi innan det börjar spika. Eller 11.7bar cirkus. Men det är ju 93, vet inte hur mycket man kan öka utan att spika om man kör på 95 oktan. Nåväl, de hade 180psi tror jag det var, spikande motor och fick byta kamm till en som stängde lite senare vilket fick ner trycket och motorn slutade spika.
    Det lustiga är att jag nu kör med en punto som visade 13bar, eller 189psi, så det borde ju spika runt i den. Har satt tillbaka EBVn och upptäckt att när trycket kommer på låga varv hörs ett hårt knackande precis när trycket kommer, släpper man gasen och går på igen försvinner det, någon enstaka gång kommer det tillbaka vid lite högre varv och tryck. Hördes aldrig med PRVn så tror att det mest berodde på en dålig EBV-ventil. Hur sjutton kommer det sig att man åker upp exakt 2.5bar i 4 cylindrar.... jämnt sliten kam, hoppad kam som stänger för tidigt?
    helt lost nu, trodde att det bara var längre slangar och dålig ventil som gjorde att det lät mer om ventilen (knasig eller hur?). Men nu vet i sjutton vad det är frågan om. Har inte kört sönder något än, om man kan få upp trycket till 13bar i alla fall.
    Någon som har lite åsikter om det här?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #17
      Skam den som ger sig!

      Jo, jag vet hur det är med missljud, det kan driva en till vansinne! Samtidigt som någon annan kanske inte ens reagerar...

      Vet du om den verkligen knackar, eller om det är ett rent mekaniskt oljud det handlar om? Du kan ju försöka att lokalisera oljudet med en lång skruvmejsel som stetoskop. Ett tips kan också vara att se till att den verkligen knackar, bara för att jämföra ljudet. Tex genom att ställa om tändningen och tanka 95. Vet ej vad det finns för möjligheter på Punton? Att göra det i diagnossyfte under en kort stund kommer hur som helst knappast att förstöra något. Hur är det med knacksensor förresten?

      Jag tror inte du skall fästa så stor vikt vid de absoluta värdena du fick vid komptesten. Användes samma instrument, om inte var båda kalibrerade? Och var motortemperaturen den samma? (Vatten + olja)

      Att generellt förlita sig på en faktor (med två decimaler) för tryck vid komptest tycker jag låter vanskligt. Resultatet måste ju bero på många kringfaktorer; slö startmotor lär ju tex ge ett lägre värde! Vet heller inte riktigt hur ventilernas overlap påverkar resultatet? Den biten skiljer sig hur som helst mellan sugmotor och turbomotor, åtminstone då trimningsgraden är hög.

      Oktantalet är inte det enda som bestämmer när motorn börjar spika. Minst lika viktigt är hur konstruktören valt att utforma förbränningsrummen. Det skall nämligen vara ordentlig turbulens på bränsleblandningen under kompressionsfasen för att motorn inte skall börja knacka. (Jämför HEMI, jänke high tech på 50-talet)
      Så vilket cylindertryck som kan tillåtas är till mångt och mycket beroende på hur motorn är konstruerad.

      Spelar det någon roll om motorn är varm eller kall?

      Comment


      • #18
        Tackar för all din tid micke, det uppskattas.

        Tankar redan 95, har provat 98 tidigare utan att det gjorde någon skillnad men det var några år sedan (smålänning, säger väl det mesta;-) ). Sitter knacksensorer på motorn, så förmodar att det är ett mekaniskt knackljud som kommer under tryck, speciellt eftersom den inte varnar och det uppstod direkt när jag stoppade in EBVn parallelt med PRVn, så det enda som kan ha hänt är att wastegaten öppnar lite, inget dumt, eller att man tappar ut luft och får mer bränsle, inget dumt det heller ur knacksynpunkt (med knack menas spikning nu). Fick tändningen 45grader fel efter kamremsbyte, då tändes varningslampan vid 4500varv och kanske 1bar övertryck, antar att den knackade lite då. Men det var 3 år sedan.
        Tror att ventilerna låter, det är nog en del. Men det har kommit ett annat ljud också, som jag tror hörs bara när motorn lastas, så lite svårt att lyssna när man står still. Skall försöka lyssnar runt med skruvmejsel, det borde ju låta hela tiden, om än lite mindre utan last på motorn. Skall lukta lite i motorutrymmet med kall motor för att se om det kan vara grenröret.
        Tycker också att det är lite lustigt att oljetrycket på kall motor inte går upp mer än till 2.5bar, tyder väl på vevlager iofs. Men det sjunker normalt sett inte under 1.5bar, så det anser jag är rätt normalt, så det kanske är något annat som är problemet.
        Stängde av motorn utanför garaget idag igen, rullade mer nu än sist, stannade knappt till i kompressionerna. Undrar varför med tanke på komptestet, verkar ju inte vara några problem med det interna i motorn, eller läckage i någre packningar. Testet gjordes på halv-varm motor, kall motor gav visst strax under 10bar på samtliga 4, också det jämnt och fint.

        Det första knackandet som kom och gick har inte kommit tillbaka förresten, så det var tydligen en engångsföretelse.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #19
          Är ju alltid kul att åtminstone förska ge någon hjälp!

          Hade bekymmer med oljud på Unon. Det liksom rasslade från motorn vid acceleration och ibland vid statiskt hög belastning. Lät väl ungefär som man skakade kraftigt på en plåtburk med småspik. Misstänkte då spikningar ett tag, dock kunde jag avfärda det efter diverse felsökning, bla med "konstgjord" framkallning av spikningar.

          Många djupdykningar under huven senare kunde jag konstatera att det var en plåtbit mellan grenrör och avgasrör som rasslade när motorn vred sig, dvs vid belastning. Det åtgärdades genom att dra åt en bult ett kvarts varv och sen var allt fri och fröjd.

          Det behöver ju inte alls vara något liknande för din del. Men ibland kan det vara lätt gjort att krångla till det i onödan bara genom att se förbi de allra enklaste orsakerna...

          Comment


          • #20
            välkommen till Fiat syndromet, kan tala om för dig att jag letar med blåslampa efter svar på alla frågor runt den här skitsmarta styrboxen i puntojäveln, må smartboxar brinna i helvetet.

            Varför i hela ... ska det va så svårt att justera tänding själv t.ex
            nä självklart ska det behövas en massa diagnosboxar och annat tjaffs, jag kommer att byta hela sprutet och tändingen mot eftermarknadsgrejor med full styrfunktion så snart jag hittat lämpliga leksaker..

            Sen kan bosch ta och stoppa sitt skit i tunnan, och att det sen sitter ett kablage knappt värt namnet i alla italienska bilar gör ju inte saken bättre...
            Fan att man alltid ska behöva göra allt själv för att det ska fungera...
            Hittar du felet så hör av dig jag letar mina så får du feedback
            på vad jag hittar..
            Mvh en förtvivlad Nalle
            Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
            /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
            Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
            Lancia Delta Integrale(race)
            Uno Turbo(race)

            Comment


            • #21
              Skall åka och tvätta bilen så skall ta en nogrann titt på avgasrören från motorn fram till katalysatorn. Kan ju vara en läcka där eftersom jag inte hör ljudet om inte motorn lastas. Luktade inte avgas vid motorn när den var kall i alla fall, så grenrör m.m. verkar ju vara tätt men man vet ju aldrig. Hör inget lustigt alls på motorväg i 110, men man är ju glad om man hör något alls då med tanke på den underbara ljudisoleringen i Punton... skruvar nog bara upp stereon snart. ;-)
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #22
                ...

                ...tänk om man bara hörde det mullrande sköna ljudet från agsystemet, vad skönt! Börjar ana hemskheter här med....:-/
                /Giallo Ginestra

                Comment


                • #23
                  ...

                  ...vad hände egentligen sen? Ljudet, var det vevlagrena?
                  /Giallo Ginestra

                  Comment


                  • #24
                    Ojdå, 2 år senare och jag har lärt mig skruva upp volymen på stereon

                    Jag tror att det är en insugsventil som inte stänger ordentligt. Efter 2år utan att det blivit värre så borde det inte vara något allvarligt som vevlager, då hade jag nog inte haft något oljetryck kvar, eller vev heller antar jag Skall in och byta topplockspackning och passar på att renovera toppen samtidigt. Funderar på att byta kolvringar och vevaxellager samtidigt (de små som håller fast kolvarna mot veven, inte de stora som håller själva veven på plats) men det blir så dyrt så får se om man kan gräva så djupt i plånboken. Men det borde ju inte ta så lång tid om det går att hona loppen med blocket på plats, beror på hur illa det är med vändkanter och skavda cylindrar antar jag (fast är det illa har man väl inget annat val än att fixa det heller).
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #25
                      Har du testat om kolvringarna är slitna nu? Det är ju ganska ovanligt?

                      Om en ventil inte stänger ordentligt har du väldigt dålig kompression på den cylindern, det märks genom att motorn går väldigt dåligt.. Lätt att kolla med kompmätare likaså. Vad har du för komp?
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #26
                        Jag har faktiskt inte någon aning om komp, sist var det antingen 130psi eller 13bar, men 13bar kan inte funka och 130psi är lite lågt (skulle väl vara 150). Jämnt på alla 4. Provade mäta själv först men fick jämnt och fint 7bar över alla 4 cylindrar, så jag skall inte mäta fler gånger
                        Tänkte mer att om toppen är av, då kan det inte kosta så mycket att lyfta av sumpen och lossa kolvarna underifrån för att kolla lager, cylindrar och ringar också. Startade motorn med +4grader ute igår och hade 2bar oljetryck på tomgång, men när man väl kör ligger den strax under 3, och aldrig under 1.5bar på tomgång (brukar stanna på 2 och sedan bludrar motorn lite, missar ett och annat och åker ner på 1.5bar), så är väl egentligen inte orolig över vevlager, även om jag tycker att en kall olja borde ge 3bar direkt.....

                        Har för mig att Freddan_BA hade lågt komp och att det berodde på ventilerna, vet inte om han honade om och bytte kolvringarna också dock. Tycker bara att det är kontigt att motorn är helt tyst, och när man sedan lägger foten på gasen så man sträcker ut vajjern, då hör man att det knackar. Antog att det berodde på att man öppnar spjället en aning och då hör avgassmällar ut genom insuget, men jag brukar inbilla mig så mycket konstiga förklaringar på det mesta
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #27
                          någon får ju gärna kommentera..... alltså antingen:
                          "Mät upp komp med och utan olja och är det inget fel fixa det inte utan låt det vara som det är"

                          eller

                          "med 16000mil är det åtminstånde slitet, så lyft ur kolvarna och byt ringar, hona upp loppen och byt vevaxallager när man ändå har det isär, med toppen av är det ändå en mindre summa extra så bara för att stilla ett oroligt sinne om inte annat..... Så blir ju motorn som ny igen"

                          Skulle gissa på 2timmar max arbete för att ta bort sump och fixa resten? Plus delar, som jag inte alls vet vad de kostar, men det är ju inga guldringar vi pratar om, så hur dyrt kan det vara?
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #28
                            Tja du visste ju svaret själv (det första)..

                            Har man jämnt komp är det ingen fara. Du är säker på att det inte är insprutarna som tickar? Kan ticka ganska rejält om man står o lyssnar noga..
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #29
                              Nja, det liksom skramlar mer än tickar som injektorerna, pratade med UnoGrale för länge sedan och han tyckte att det verkade vara ventilerna. Min inte alltför erfarna personlighetsbedömning säger mig att han vet vad han pratar om....

                              Vet inte om jag håller med om att bara för att kompet är jämnt är det bra, man får nog fundera på nivån också. Annars hade jag varit jättenöjd när jag mätte jättejämna 7bar på alla 4 cylindrar, men det var bara jag som är en jäkel på att dra åt mätaren lika hårt 4 ggr..... Samma sak när man mäter 130psi jämnt på alla 4, är det något problem då? Det borde vara 150 på GT1-motorn.... Jag vet inte själv faktiskt, men det känns lite i magen som att det är slitet mellan ring och cylinder, jämnslitet på alla 4 som ju gått med samma olja och lika många gånger upp och ner, men som du sa upptäcker man det med lite olja. Fast då undrar man ju hur mycket man skall ta hänsyn till mängden olja, häller man i 0.5dl i varje cylinder så borde ju kompet åka upp en anings aning, även om det läcker uppåt mot ventilerna.

                              edit: Kan ju säga att Unograles svarta punto fick min motor att låta som om den skulle skära vilken sekund som helst, mer traktormotor än en GT....
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X