Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knasig knackande motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Knasig knackande motor

    Bilen började ryka lite från kylaren idag när jag skulle in i garaget, så när jag skulle iväg igen senare så stod jag och tittade lite på den för att se om det kom tillbaka (behöber nog ny kylare också, verkar som om lite av kylbitarna håller på att lossna och det ser lite grönt ut på sina håll....). Rykte inget, så antar att det var kondens från morgonen, hoppas det i alla fall, men det knackade från motorn.... Hårt ljud, som om någon stod och slog med en pinne på motorblocket eller så, och det kom periodiskt med ett par tre sekunders mellanrum, typ ökar i styrka, håller i sig, minskar och försvinner. Skumt, men jag gissar att det var de där farliga knackningarna folk pratat om, och att bilen justerade tändningen fram och tillbaka? Kan inte tänka mig att det skulle vara ett lager eller annat som ligger och slår, för då borde det inte försvinna väl?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Kan itne vara ventilknack då?

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Du är person nummer tre som säger ventiler, kanske skulle börja tro på det ;-)

      Men varför skulle ljudet variera periodiskt i så fall, och så långsamt som i kanske 2-3sekunders intervall (knackar kanske 5ggr per sekund, så det kan jag tro på ventilknack, svårt att bestämma hur ofta när man inte försökte räkna under tiden man lyssnade)? Tycker att ventilerna borde få sig en smäll varje gång kolven kommer upp annars (eller varannan eller om det är var fjärde.....)
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Vill inte påstå att jag är någon expert på området, var bara den första tanken som slog mig.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Kallstart? Kan låta låta illa så man får ont i magen!
          Hydrualiska lyftare knackar duktigt tills de fått upp rätt tryck. Ny och fräsch olja brukar hjälpa, om det nu är hydrauliska lyftare på Punton... Ny olja av god kvalitet är ändå en bra idé i vilket fall, det kan göra rätt mycket för ventilslammer annars också.

          Comment


          • #6
            Har quaker state helsyntet 450mil gammal, bilen stod i 20-22grader varmt garage och hade stått där i ca 2timmar efter 1mils körning. Så den var inte så himla kall. Inga hydraliska lyftare på punton. Men den knackar en hel del när den är kall, så jag tror att det kan vara slitna kammar och kanske lite otäta ventiler änåd/också. Tyckte att det var lustigt att det kom och gick bara, som om bilen reglerade något fram och tillbaka.
            Var mest nyfiken på vad sjutton det kunde vara, tror inte att jag kommer att plocka ner motorn själv trots allt, även om jag gärna gjort det. Men får nog inse mina egna begränsningar vad gäller skruva med bil :-D
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Synd, det hade vart lättare att komma undan med ett oljebyte...
              Återsår att skruva av ventilkåpan för att kolla ventilspel och inspektera kammarna då. För visst är du väl sugen på lite skruva ändå?

              Comment


              • #8
                Jo, en aning. Men det är jobbigt med en sambo som inte är lika sugen ;-)
                Har inte tid heller just nu, skall flytta i mars, måste tapetsera om köket snarast och tokmycket på jobbet fram till 1 februari. Allt samtidigt som vanligt. Kanske skulle försöka göra ett komptest i helgen i alla fall, ventilspelet skall ju ändå ställas in/kollas på servicen som skall göras snarast, så tycker det känns lite onödigt att lyfta kåpan innan dess.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Vet inte om man skall ge sig in på att skriva det här eller om jag vill veta.....
                  Nåja följande observationer:
                  1: endast -0.35bar på tomgång vid kall motor, -0.5bar vid varm motor
                  2: trycket försvinner jättesnabbt ibland när man slår av motorn, oftast märker jag det innan på att den går lite illa på tomgång, eller att trycket har åkt upp lite.
                  3: Kall motor går inte ner under ca 0.55bar vid motorbroms, annars ej under ca 0.7bar

                  Komptestet visade 13bar på alla 4 cylindrar, varm motor. Högt för en bil med 8:1 i komp tror jag? Fast det där vet jag inget om, trodde att 8:1 innebar att det inte kan bli mer än 8bars tryck.....

                  Testade att släppa gasen vid från höga varv (5000 ner till 4000 på 4an) och så upp igen 3ggr i rad, såg ingen rök så jag antar att det inte läcker vid ventilerna? Har inte använt någon kylarvätska eller något kläggigt i oljan.
                  Kan det vara t.ex. topplockspackningen, eller bara en vanlig läcka i vacuumslang? Eller bara jag som fått för mig att det är något knasigt?
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Ny-mätare-att-titta-på-noja?

                    1 och 3)
                    Hur det ligger till med undertryck med kall respektive varm motor kan jag bara spekulera om. Men jag tycker att det verkar naturligt att du får mindre vacum med kall motor. (Jämför med kompest som skall göras med var motor)

                    2)
                    Taskig tomgång och (under)tryck som snabbt försvinner ibland. Kan inte det vara så enkelt som ett kärvande tomgångsspjäll?

                    Ang komptest så kan man inte kan utläsa mycket av det absoluta värdet man får. Tillverkarna brukar sällan ange vad det skall vara, eftersom resultatet påverkas av så många faktorer. Det som är viktigt att titta på är att man får jämna värden mellan cylindrarna samt hur trycket byggs upp.
                    Värdet kan heller inte tala om vilket kompressionsförhållande du har i snurran. Ventilerna är ju tex inte helt stängda vid övre och undre dödpunkt. Sen att du får mer än 8 bar beror säkert på att luften blir varm och vill expandera när den komprimeras.

                    Comment


                    • #11
                      Nä, gammal-mätare-som-inte-kommer-ner-lika-långt-nojja ;-)

                      Kan vara tomgångsspjället, inte helt omöjligt. Speciellt med så bra kompvärden, annars kunde det varit en cylinder som inte håller tätt, hade ju inte stannat vid den så himla ofta, men.... gjorde komptest på kall motor också, fick jämna ca 10bar då, så det är med största sannolikhet inget fel där i alla fall.

                      Edit: Skall byta alla slangar så fort jag får tag på dem, så kanske det ordnar sig. Kan ju vara så att det läcker i en vacuumslang kopplad till plenumet också t.ex. Den liksom brölar lustigt på låga varv i närheten av när trycket kommer, speciellt om man kört lite motorväg, kan tänka mig att det läcker ut luft då... paranojja var ordet ja! :-D
                      Last edited by novisen; 20 January 2006, 10:35.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Gav mig på ventilen som styr vart ångorna från bensintanken skall gå, en slang som styr antar jag går till plenumet, en till insuget bakom AFM. Tog bort den som går till plenumet óch pluggade hålen med avsågad skruv för att slippa gängorna, en för stor slangklämma och lite maskeringstejp runt slangen som utfyllnad för att få lite tryck från den förstora klämman..... man tager vad man haver, som de säger..... ;-)
                        Verkar som om det blev bättre... gick på kanske 12"Hg, men gasade till 2500 varv utan att motorn knorrade, vilket den inte brukar göra när det är kallt (eller tidigare då den inte gillade det vid +20grader) -5grader ute kanske, då brukar den missa och låta illa, släppte gasen och trycket låg på -15"Hg (-0.5bar). Vet inte om det är tomgångsmotorn, den här ventilen eller bara en tillfällighet, men skall plocka bort slangen till insuget också och plugga den änden som går ner där, låta ventilen ligga oansluten samt försöka rengöra tomgångsmotorn med 5-56, om ingen anser att det är dumt med lösningsmedle á la 5-56? Undrar hur bilen bestämmer att det är helt stängt när man släpper gasen, om man har en läcka bakom AFM, anser den att det är helt stängt då, eller stänger den verkligen alla inlopp helt till plenumet (antar det)?
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Det är slang och ventil till kolkanistern du menar va?
                          http://www.vv.se/filer/18495/6_1_14_stor.gif
                          Den ventilen bör väl styras av av ECU'n om jag inte är ute och cyklar. Typ på tidsintervaller. "Pyschar" det när du öppnar tanklocket funkar åtminstone en del av det systemet.
                          Men eftersom det vart skillnad så verkar du ju vara i närheten av felet!

                          5-56 gör rent bra, men smörjer uselt! Man skall passa sig för 5-56 på sådana ställen som skall smörjas med något som är tjockare, eftersom det kommer att lösa upp fett eller olja som redan finns där.

                          Comment


                          • #14
                            Jo, det är den ventilen och ja, det pyser ur tanken när man öppnar locket. Men min ventil hade bara 3 slangar anslutna, en bakom AFM, en i plenumet och en som går ner i innerskärmen, antar att den går till kolfiltret? Inga elektriska signaler. Fast det kan ju vara själva filtret, om det nu är en svart liten låda stor som en fem-krona ungefär, 2-3cm hög. Gick lite illa imorse igen. Lustigt eftersom den står i varmt garage och den gick så himla jämt i minusgrader igår kväll, brukar bara vara sämre ju kallare det är.....
                            Vad borde man avända för att rengöra tomgångsmotorn? Trodde nästan att 5-56 inte är det bästa, mer lösningsmedel än smörjmedel.
                            Börjar bli trött på det här, plockar snart ner motorn med nya kammar, ventiler, bottenlager och renoverad topp/kolvar/kolvringar..... Men det blir väl bara ännu värre om man plockar med det själv så bara att hålla fingrarna borta. Låter inte så svårt trots allt, bara tidskrävande och möjligen en och annan fastrostad bult.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Verkar knacka mindre när bilen blivit varm i alla fall, efter kanske 10-20minuter.....
                              Blir helt galen på mig själv, sitter och tänker att nu struntar jag i det här, får väl knacka om det vill... och sätter på stereon och lyssnar.....i kanske 3 minuter, sedan börjar man fundera, hmm.... hur låter det nu då, kanske lite mindre? ändrats något? Så stänger av stereon igen. Jo, låter. Lika bra att stänga av fläkten också, så man hör ordentligt och inte tror att det är fläktmotorn.... japp, hörs tydligare utan fläkt, fortfarande kvar. Börjar bli lite kallt, fast vad är värme? Lyssna på knack i stället.... och en stund senare: Jaja, lika bra att sätta på fläkten igen, sidorutorna har immat igen..... Någon annan som är lika dum i huvudet som jag? Blir så trött på mig själv *suck*
                              Lika bra att lägga ner, får väl se om jag kan ta mig för att lyfta ner tråget fram emot vårkanten och kanske också titta under ventilkåpan. En ny kam hade ju varit trevligt, med lite högre lyft och en som kanske håller öppet lite längre.... Tack för input i alla fall.
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X