Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fel på motor, Tempra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fel på motor, Tempra

    Min Tempra 1.6 verkar ha en lite krånglig motor. Ofta, när jag kör utan att hålla in gasen särskilt mycket ett tag, och jag sen trycker in gasen, så verkar det som om motorn nästan kvävs, och jag får ingen omedelbar respons. Men så plötsligt så rycker den till. Några gånger smårycker motorn lite även vid normal körning.

    Sen är det så att insprutningslampan lyser lite nu och då - några gånger när motorn krånglar, andra gånger inte, och några gånger lyser den även när motorn inte verkar krångla alls. Det verkar dock som lampan lyser mera vid vägkryss, fast det är lite tidigt att konkludera, eftersom jag inte haft bilen så väldigt länge.

    Varvtalet går också lite upp och ner ibland, mens det andra gånger är helt normalt.

    Motorn brukar inte stanna under körning när jag har lådan i växel, men den kan göra det några gånger när varvtalet är lågt och jag byter växel eller trycker in kopplingen (t.ex. när jag måste bromsa). I sådana fall måste jag kompensera med gaspedalen för att den inte skal stanna.

    Motorn brukar vanligtvis starta, men jag har upplevt att den inte gjort det. I dessa fall har jag inte hört det typiska "durande" ljudet man vanligtvis hör från bensinpumpen, men bara ett par "klickljud" som jag tror kommer från bränsletanken. I dessa fall brukar bilen inte starta, men i dag verkade det som om den gjorde det även när jag inte hörde pumpen (jag försökte dock en två-tre gånger innan bilen startade). En annan gång ville inte bilen starta alls trots upprepade försök, men den startade 5 minuter senare (och då hörde jag även bensinpumpen).

    Vad kan det här vara för fel? Jag har redan bytt insprutnings- och bränslepumprelärna i motorrummet, och det verkade inte göra någon skillnad på motorrycket och insprutningslampan (om det gör det lättare att starta bilen återstår att se). Vilka andra fel kan det vara? Oavsett vad felet är, så verkar det som det brukar komma och gå lite - några gånger verkar allt vara bra, mens andra gånger är bilen krånglig.
Working...
X