Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ventilfjäderlängd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ventilfjäderlängd

    Hej alla ´Fiatisti´.

    Har precis hittat hit och har en liten fråga.

    Jag har en Fiat TC 1756 som jag renoverat /modifierat lite. Igår kväll mätte jag ventilfjädrarna och upptäckte att det skiljer en del i längd, som mest 1,2 mm på de stora.
    Nu undrar jag hur mycket det betyder? Inspänningstrycket blir ju olika, vilket i sin tur borde betyda en liten skillnad främst i stängningstid.
    Eller är det ett rent teoretiskt resonemang som inte gör något i praktiken?

    Sedan undrar jag om insug från croma passar till TC-toppen?
    Seven-clone med Fiat TC 2000 Turbo
    Fiat X1/9 -80 under modifiering.

  • #2
    Oj. Ingen aning om det har betydelse, möjligtvis vid extremt höga varvtal..?
    Insug från Croma blir nog svårt, den motorn är spegelvänd. Men kanske, bäst att kolla! Annars passar nog insuget från Argenta 2.0ie, det är iaf rättvänt.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Inte så stor betydelse. Det viktiga är att fjädern har rätt styvhet och inspänningskraft i inspännt läge.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Om du modifierat /trimmat lite och ska upp i varvtal så kan det vara bra att byta.. Visserligen har ju Fiat dubbla fjädrar som är bra, då de har olika egenfrekvenser. Men ventilsläpp är ju aldrig bra plus utmattning kan få dom att gå av.

        Nu vet jag inte om du kör med några vassa kamaxlar eller så, är det orginal borde det inte vara några probs.
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Kammar är standard, så högre varvtal än standard är inte aktuellt just nu. Megasquirt&EDIS samt turbo är receptet.

          Att byta fjädrar var väl inte tänkt, utan frågan var väl om det lönar sig att skaffa shims under fjädrarna för att kompensera för olika höjd.
          Seven-clone med Fiat TC 2000 Turbo
          Fiat X1/9 -80 under modifiering.

          Comment


          • #6
            Ahh intressant! Har du någon sida med ditt projekt?

            Tror inte schims behövs om inte ventiler/säten är slipade så dom sitter längre in i toppen.. Håll koll så dom inte bottnar bara..2mm spel är väl brukligt.
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              Nja, jag hade en sida, men den är på is (hinner inte). Bilen skall vara med på Elmia i påsk, så välkommen dit!

              Tack för svar! Är ingen större skillnad i inspänningskraft så de åker dit utan mod.
              Seven-clone med Fiat TC 2000 Turbo
              Fiat X1/9 -80 under modifiering.

              Comment

              Working...
              X