Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eftermarknassprut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eftermarknassprut

    Har intresserat mig lite smått hela tiden, då det bevisligen finns begränsningar i hur mycket man kan påverkade orginalelektroniken. Dock tycker jag det är lite väl dyrt med 10k+ för en box med en enkel processor och några AD/DA/relä in- och utgångar.
    Har kollat på Motec, DTA och Nira. Alla verkar mycket kompetenta med massor av funktioner osv.
    Ramlade över lite text om Megasquirt precis, och det verkar ju passa en pc/elektroniknörd som mig. Så tänkte höra om det när någon som har lite erfarenheter av Megasquirt?
    Deras website är mycket innehållsrik, samt att det verkar vara vettigt prissatt.

    Panda 169

  • #2
    Kollat på VEMS? http://www.vems.hu/

    Räcker det inte med att ändra mappningen i standard-ecun?
    /Peter

    Comment


    • #3
      Beror väl på vad man menar med "räcker". ;-) För den effekt jag tänkt ta ut så funkar orginal Bosch systemet utan problem, det är inte det.
      Dock så skulle jag inte ha något emot att kunna trixa lite själv, därav tanken på ny ECU. Priserna på färdiga grejer har avskräckt mig, därför tycket jag MS verkade intressant då det kostar lite och kräver en hel del utav installatören.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Lär dig bosch-systemet istället
        /Peter

        Comment


        • #5
          Det kan jag inte ha på skrivbordet och leka med, finns nån simulator till MS systemet. Men annars är väl det en bra tanke, men spelar det någon större roll vilket system man lär sig? De arbetar väl rätt lika, fysikens lagar gäller ju alla.

          Panda 169

          Comment


          • #6
            Jo, dom är säkert liknande, men det är nog rätt pilligt att få igång MS på en ny bil, och du förlorar väl vissa andra funktioner som körs i ecun
            /Peter

            Comment


            • #7
              Jo, jag har inte räknat med att det bara är plug'n'play såklart. Dessutom är jag lite osäker på om Fiat/Lancia femman är rätt motor att börja försöka på, men jag har tillgång till lite fler objekt. (bl.a. ett par Volvomaskiner, som säkerligen är lättare att få det att lira på).
              En annan anledning till att både MS och VEMS är intressant är just mängden dokumentation. Har inte hittat så hemskt mycket publik information från Bosch.

              Panda 169

              Comment


              • #8
                Har läst vidare i ämnet och nu kommit fram till att MS ej går att använda tillsammans med den 5-cyl motorn. Där är nog VEMS ett bättre alternativ, eller Ultra MS när det väl kommer.
                Men har man en 4/6/8 cyl maskin så verkar MS vara ett riktigt kompetent system för det priset, även om det nu inkluderar en hel del arbete.

                Panda 169

                Comment

                Working...
                X