Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteriets Apmeretal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batteriets Apmeretal?

    Ska byta batteri i min Tipo -91 . Tror det sitter ett batteri på 45 ampéretimmar som sitter i nu.

    Kan man stoppa i vilket 45 Ah batteri somhällst, eller är det nått mer förutom yttermått och volttal man ska tänka på?

    Kan jag stoppa i ett 55Ah batteri till och med? BAra bra om det kunde räcka längre!

  • #2
    Jajamän
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Storlek har ju betydelse för att det skall sitta bra / få plats i baljan.

      När det gäller Ah så beror det helt på hur länge du vill kunna stå med bilen med strömförbrukare påslagna och sedan ändå få igång startmotorn.
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #4
        Originally posted by TobbeC
        När det gäller Ah så beror det helt på hur länge du vill kunna stå med bilen med strömförbrukare påslagna och sedan ändå få igång startmotorn.
        Med andra ord hur länge du vill kunna stå å dunka tysk techno utanför korvmojen å sen inte behöva be brudarna om hjälp med att putta igång bilen... ;-)
        Coupé 20VT LE -99 Svart
        Camaro V8 1LE -14 Röd
        Huracan V10 610-4 -14 Grå
        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

        Comment


        • #5
          Det är så trevligt att nästan allt förklaras med både en "vanlig" förklaring och en som alla kan förstå! ;-)

          Panda 169

          Comment


          • #6
            Haha, jag tror jag hajar. jag drar iväg nu och köper ett 55 eller 60Ah. Det kommer min bil att gilla! =)

            Comment


            • #7
              Originally posted by alx
              Med andra ord hur länge du vill kunna stå å dunka tysk techno utanför korvmojen å sen inte behöva be brudarna om hjälp med att putta igång bilen... ;-)
              Wunderbar!
              Last edited by TobbeC; 27 February 2006, 16:55.
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #8
                Originally posted by Linkoon
                Haha, jag tror jag hajar. jag drar iväg nu och köper ett 55 eller 60Ah. Det kommer min bil att gilla! =)
                60Ah funkar bra har det i min Tipo, generaton klarar av 65Ah max.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Originally posted by 84jr0
                  60Ah funkar bra har det i min Tipo, generaton klarar av 65Ah max.
                  Det där förstår jag inte alls?
                  Generatorn laddar kanske max 65A (ampere) med det har inget att göra med hur många Ah (amperetimmar) acken är på.
                  ( Möjligen om acken är på 10 Ah och generatorn på 90A kan man få en rätt begränsad livslängd hos acken..)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Stig
                    Det där förstår jag inte alls?
                    Generatorn laddar kanske max 65A (ampere) med det har inget att göra med hur många Ah (amperetimmar) acken är på.
                    ( Möjligen om acken är på 10 Ah och generatorn på 90A kan man få en rätt begränsad livslängd hos acken..)
                    Du har rätt där! Men orginal ska det sitta en 55Ah batteri och generatorn laddar 65A på Tipo 1.6.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Jo men...

                      Det spelar egentligen ingen roll hur många ampere generatorn laddar. Det tar isåfall bara längre tid att ladda batteriet fullt.(förutsatt att det är helt tomt)

                      Det är inga problem att sätta i ett 100A batteri i en bil som har en generator som lämnar max 65A. Dock så kommer det att ta en stund innan batteriet är fulladdat om det är helt tomt.
                      (vilket det aldrig är och därför så märker du ej av detta)

                      65A är bara ett mått på laddströmmen, inget annat.

                      \Pluto

                      Comment


                      • #12
                        Re: Jo men...

                        Originally posted by PlutoOrjan
                        Det spelar egentligen ingen roll hur många ampere generatorn laddar. Det tar isåfall bara längre tid att ladda batteriet fullt.(förutsatt att det är helt tomt)

                        Det är inga problem att sätta i ett 100A batteri i en bil som har en generator som lämnar max 65A. Dock så kommer det att ta en stund innan batteriet är fulladdat om det är helt tomt.
                        (vilket det aldrig är och därför så märker du ej av detta)

                        65A är bara ett mått på laddströmmen, inget annat.

                        \Pluto
                        Då får du undvika små sträckor med så stort batteri
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Njaee..

                          I teorin, Ja men i praktiken så spelar det ingen roll.

                          Enda gången som laddningen teoretiskt ej skulle räcka till är om batteriet är helt dött och du endast kör kortare sträckor.
                          Då hinner batteriet ej bli fulladdat...

                          I teorin så trycker du i 65A / per timme in i batteriet.
                          Dvs ett helt tomt 100A skulle behöva ca 1.5 timme på sig att bli fulladdat. Men om batteriet är fulladdat redan från början så fyller en 65A-generator på alledes tillräcligt med strömäven vid kortare sträckor. (obs att detta är i teorin...)

                          Så du kan köra hur mycket korta sträckor du vill även med ett 100A-batteri. Det kommer inte att ta skada och du kommer ej heller att bli ståendes med utdraget batteri om laddningen fungerar som den ska.

                          \Ö.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Njaee..

                            Originally posted by PlutoOrjan
                            I teorin, Ja men i praktiken så spelar det ingen roll.
                            ..
                            \Ö.
                            Utan att VETA, skulle jag nog vilja påstå att det är extremt sällan som acken laddas med 65A, om ens någonsin...
                            Om man betänker att acken ENBART är en starthjälp, inget annat och generatorns kapacitet huvudsakligen används för att tillverka elenergi för omedelbart bruk, typ Volvo-Sörens åtta extraljus etc...iner man att de där 65A är mkt sällar använda till 100%. 65A är approx ekv med 850W i förbrukning.
                            (Mötte fö en med sju extraljus igår kväll, plus två halvljus och två positionsljus, totalt ELVA lampor framåt, dessutom felkopplade eftersom allting lyste på halvljus i alla j-a riktningar....)
                            Rekommenderar dessutom ett alldes utmärkt mätverktyg som kallas tångampermeter där du inte behöver bryta upp någon kabel för att mäta strömmen som passerar. Tyvärr rätt dyrt om det skall var för likspänning.
                            En BRA DC-tång amp meter kostar runt 2papp. Man kan hjälpligt klara sig med Biltemas för ca 500:-
                            Med ett sånt kan man bara famna t ex jordkabeln från acken och se hur mycket (litet?) bilen tar när allt är avslaget, eller varför inte mäta startströmmen? Helt förlustfritt.

                            Comment


                            • #15
                              Så länge du inte kommer att börja utnyttja alla 100Ah så räcker generatorn alldeles utmärkt. Om du tänker använda all 100Ah så bör du hålla dig ifrån kortkörningar, eller ta ur och ladda batteriet.

                              Ett blybatteri laddas upp med en faktor av 1,2, dvs ett helt urladdat 100Ah batteri måste återladdas med 120Ah för att bli fullt återladdat.

                              Vid den spänning som laddningsreläet ger (ca 13,5V) så kommer batteriets inre resistans att begränsa laddningsströmmen till betydligt lägre värden än vad som finnst tillgängligt från generatorn. Helt automatiskt. Strömmen till batteriet blir hög då det är mycket urladdat, och den sjunker vartefter batteriet laddas upp. När batteriet väl är uppladdat kommer det inte att flyta mer än några mA genom det.

                              Och så länge som batteriet blir fulladdat så mår det bra. Och det tar ingen längre tid att fylla på ett givet antal Ah i ett 50Ah batteri än i ett 100Ah batteri.
                              Så allt är frid och fröjd så länge du inte regelbundet börjar ta ur mer än du fyller på...

                              Sköter du om ditt batteri, och vill ha ett som håller så skall du inte köpa ett underhällsfritt. Köp den gamla hederliga varianten med öppna celler istället. Håll koll på syramängd och syravikt, fyll på och ladda upp vid behov.
                              Last edited by Micke C; 22 March 2006, 16:55.

                              Comment

                              Working...
                              X