Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spolarvätska problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spolarvätska problem

    Får knappt upp spolarvätskan på framrutan längre, sprutar för dåligt. På bakrutan fungerar det dock bra, men det kanske är två olika pumpar? Eller är det nån smuts i systemet?

    Nån som vet något eller kan komma med tips?

  • #2
    kallt såhär års, kanske är fruset i ledningarna..testa låt bilen stå i varmgarage ett tag o se om de blir bättre lr efter en längre körning då motorummet blivit varmt..
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Tror inte att det är kyla som är problemet, då jag körde rätt långt igår, men det är ju en ide. Läste att man kan fylla på varmvatten i behållaren och spola igenom, är det en bra ide?

      Comment


      • #4
        Kolla så att inte slangarna blir klämda nånstans. Villken bil?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Hade/har samma problem med Coupen, så kikade lite på det igår. Från pumpen går det en lite grövre slang som grenas med en Y-kontakt precis vid framrutan. Antar att det är liknande uppbyggnad på de flesta bilar?
          Det Y-korset vill dock inte släppa igenom något, provade att blåsa och suga igenom det. Skall det vara så, verkar lite skumt tycker jag.

          Panda 169

          Comment


          • #6
            Ofta spricker slangarna nånstans där man inte ser vilket resulterar i att vätskan hamnar någon annan stans än på rutan.

            Byt slangarna. Finns på biltema.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              Tack för tipsen, skall kika lite ikväll. Bilen är en brava -97.

              Comment


              • #8
                Råkade ut för detta på Unon. Nästan inget fram, men bra fart bak på strålen. Då var det gegga som hade lagt sig i inloppet till pumpen i spolarvätskebehållaren.
                Det var tre st pumpar där, en för framruta, en för bakruta och en för lyktorna. Tur det, för jag klarade mig ett tag genom att flytta över kontakt och slang mellen pumparna... Men efter ett tag så började de övriga på att slamma igen också, så då var det bara och ta tag i det på riktigt.

                Comment


                • #9
                  Tänkte att jag bara skulle följa upp och tala om att det var y förgreningen under huven som hade kollapsat. En liten del som hade lossat där, så all spolarvätska hamnade i ljuddämpningsduken under motorhuven. Limmade ihop den, sen funkade det perfekt.

                  Comment


                  • #10
                    Vilket sammanträffande!
                    I förrgår lagade jag precis samma sak på min Coupé.
                    Fick ingen spolarvätska fram till torkarna.
                    Hittade då Y-kopplingen under plasthöljet under torkarna, och där i Y-kopplingen var det ett hål som det inte skulle vara... all spolarvätska åkte ur där.
                    Jag limmade ihop och nu fungerar det utmärkt.
                    Coupé 20VT LE -99 Svart
                    Camaro V8 1LE -14 Röd
                    Huracan V10 610-4 -14 Grå
                    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by alx
                      Vilket sammanträffande!
                      I förrgår lagade jag precis samma sak på min Coupé.
                      Fick ingen spolarvätska fram till torkarna.
                      Hittade då Y-kopplingen under plasthöljet under torkarna, och där i Y-kopplingen var det ett hål som det inte skulle vara... all spolarvätska åkte ur där.
                      Jag limmade ihop och nu fungerar det utmärkt.
                      Precis samma fel som jag hade.

                      Comment

                      Working...
                      X