Announcement

Collapse
No announcement yet.

Däck och fälg storlek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Däck och fälg storlek

    Sitter idag 205/50 R15 däck på mina 15" fälgar, och det har det gjort sen jag köpte bilen (en brava -97). Det känns dock som att dessa däck är onödigt breda. Nu skall jag iaf köpa nya sommardäck då dom gamla är utslitna, och undrar om jag kan kränga på smalare däck på samma fälgar, och hur mycket smalare kan jag sätta på? Vad rekommenderar ni? Jag vet inte säkert hur breda fälgarna är, men på ett ställe står det "7Jx15" så kanske 7 tum då eller?

    Går det tex att sätta 195/50 R15 eller kanske 185/55 R15 däck på dessa fälgar, eller är dom för breda för det?

    Tacksam för hjälp och svar...

  • #2
    Jo, 7jx15 torde betyda 7 tums bredd på fälgarna.

    Vilken fälgbredd som passar till vilken däcksdimension kan du se på sidan nedan. Där kan du också enkelt se vilken omkrets olika däcksdimensioner har.

    http://www.dackstallet.com/

    Såvitt jag kan se borde det alltså funka med ner till 195 mm bredd på däcken.

    Dessutom tycker Vägverket att:

    "EG-typgodkänd personbil
    Bil som är EG-typgodkänd har typgodkännandenumret angivet i det ”nya” registreringsbevisets del 1, uppgift K. Sådan bil ska uppfylla kraven i direktiv 92/23/EEG när det gäller montering av däck. Det innebär att:
    /.../
    Vid utbyte är följande däck- och fälgstorlekar tillåtna att användas utan registreringsbesiktning av bilen:
    - de däck och fälgar som ingår i bilens EG-typgodkännande,
    - andra däckdimensioner med en storlek som ligger inom de min- och maxgränser som det i godkännandet minsta och största däcket har, samt
    - ytterligare storlekar som fordonstillverkaren anger och tar ansvar för.

    /.../

    Nationellt godkänd bil
    Däck till nationellt godkänd bil (typ- eller registreringsbesiktad) ska uppfylla följande krav:
    /.../
    - Däck och fälgar ska ha fri rörlighet i hjulhuset med hänsyn till hjulupphängning och styrning.
    - Avviker däckdimensionen mer än ± 5 % från originaldäckets rullningsomkrets så måste bilen registreringsbesiktas."
    Fiat 126 Berlina -76

    Comment


    • #3
      På 7 tum breda fälgar går det att använda både 185or och 195or
      Kolla vad du behöver för profil för att klara rullomkretsen bara.
      Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
      /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
      Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
      Lancia Delta Integrale(race)
      Uno Turbo(race)

      Comment


      • #4
        Är 205 för breda? Vill du ha cykeldäck? Jag tycker att du ska köpa nya 205 de är precis lagom.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Originally posted by 84jr0
          Är 205 för breda? Vill du ha cykeldäck? Jag tycker att du ska köpa nya 205 de är precis lagom.
          Blev 195or, är ju bara en brava, inget rallyåk precis.

          Comment

          Working...
          X