Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drivknut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Drivknut?

    Det sitter 2 stycken cylindrar med lite gummi i ut från växellådan och halvvägs mot hjulet fram på Punton (alltså axel-cylinder-axel-hjul typ), ingen aning vad de gör eller vad de är. Men den ena har satt ett fint band med fett på oljetråget, så det verkar som om det inte håller tätt. Är det något att bry sig om genast, om ett par veckor eller kanske om ett år? Svårt att byta? Dyrt?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Läcker damasken bör du åtgärda omedelbart. Annars går knuten sönder fort!
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Såg inte ut som om det var damasken, mer själva knuten, mitt i liksom.... svårt att förklara. Kanske bara var något som blev infettat vid servicen?
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Förstår inte vad du syftar på, damasken sitter ju över knuten? Annars är den högra drivaxeln delad ungefär vid generatorn. Den leden/överföringen är av liknande konstruktion.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Jo, satt en damask, och precis jämte in mot v-lådan en cylinderliknande historia, ca 10cm diameter och kanske 5cm bred? Verkade som om det kommit ut fett från den. Sitter en liknande på vänster sida (förarsidan) fast tror att den var något bredare med 2cm brett gummi i mitten? Som märks har jag ingen aning om vad jag pratar om... ;-).
          Skall försöka hinna ta ett kort imorgon måndag om jag hinner och det behövs(?). Skall flytta om 1v, så hela lägenheten är full med lådor (ca hälften packat i 45 flyttlådor. Hur kan man ha så mycket prylar i en 2:a?????? Kvinnor!) och tvivlar på att vi kommer att hinna packa allt innan lördag, så hoppas att jag hinner, som sagt.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            http://eper.fiatforum.com/navi?MOD_C...OD=0&DRW_NUM=2

            Wow, vilken länk :-D

            Ser ut som CV-joint? Tror att fettet kommer ut mellan del 10-11 (eller 11-12)... Hmm... kanske bättre att försöka ta en bild ändå... ;-) Men nu vet jag vad det är för del i alla fall... Antar att det är ny knut som behövs. Plingar lite som om det är en bricka som ligger och vibrerar mellan 2 metall-skivor emellanåt från det hörnet av bilen också, trodde att det var mitt stötdämparbyte som visat sig lite dåligt så jag ignorerade det ljudet för att slippa känna mig helt inkompetent och utfattig (hade ½-kilo för lågt tryck i däcken också, trodde verkligen att dämparna var körda igen, tänk vilken skillnad lite luft kan göra) :-D....

            Så: Svårt att byta, båda sidor samtidigt? Lika bra att be verkstad fixa?
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Har en sådan liggande på jobbet..
              Har bytt båda innre på min bil och det e mest grisigt
              Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
              /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
              Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
              Lancia Delta Integrale(race)
              Uno Turbo(race)

              Comment


              • #8
                Så här ser det ut förresten.... Hoppas att ni ser hur och var det kommit ut fett, inte så lätt att ta kort med domkraft under bilen enbart...
                Attached Files
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Andra sidan (baksidan, alltså, inte vänster sida....)
                  Attached Files
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Måste man byta med en gång, eller hur märker man när det VERKLIGEN är dags? (bortsett från fett-randen på tråget är det ju torrt och fint).
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      tja det beror på hur mycket fett du har tappat. Det är ju inte bra om allt fett är borta för då går det sönder. Kanske det går att hitta hålet och laga det.
                      Jag hade hål en gång och allt fett hade läckt ut och jag minns att jag lyckades sätta dit en delbar damask utan att behöva ta ut hela drivknuten och jag fullde på med nytt fett. Det var från en annan fiat bil, jag minns inte vilken. Men efter ett tag så fick jag byta drivknutarna ändå eftersom dom hade blivit tillräckligt skadade utan fettet.
                      Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                      Comment


                      • #12
                        Det kommer inte ut från damasken, kolla första kortet ovan så ser du att randen kommer från en bricka som sitter under bultarna? Kan detta vara en orsak till knackande ljud förresten när man kör rakt fram eller något som borde höras när man svänger (hört att det borde mala vid fullt rattutslad om dessa ger upp).
                        Rikserar man att förstöra drivaxlar också om man kör för länge med det här, eller är det 2 separata delar, så när man byter kommer endast knuten att behövas (fast med tanke på allt annat är det nog lika bra att köpa nya damasker och drivaxlar också.... )?

                        Någon som vet hur mycket ny knut kostar? Axlar? Unograle, hade du en över sa du? Och så behövs det väl fett också kan man tänka sig, funkar väl inte med Milda, antar jag....

                        edit: Kanske går att dra åt en skruv någonstans, eller är det packningen (brickan) som gett upp helt tro?
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          ok... prova spänna lite då. Det kanske är damask spännaren som har släppt lite.

                          Å andra sidan så är det ytterst lite fett som kommer ut enligt bilden så jag tror inte dina drivknutar e skadade.
                          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                          Comment


                          • #14
                            Jo, får väl försöka komma åt så fort som möjligt. Men de man spänner med sitter väl inne under damasken? Vad använder man för fett till det här?
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              drivknuts fett
                              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                              Comment

                              Working...
                              X