Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dumpventil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dumpventil?

    Tjena. Kan någon förklara hur man kopplar in en dumpventil i en fiat coupe 16 v turbo?

  • #2
    Börja med att ta bort orginalventilen, liten svart plastgrej. Sitter mellan det hårda plaströret innan spjällhuset och insugsröret till turbon.
    Din nya sätter du på samma plats, glöm inte att köpa ett par nya slangklämmor bara.

    Panda 169

    Comment


    • #3
      ska vara en dump med en tums anslutningar (om jag inte minns fel) för att passa utan mod....
      Fiat Coupe 16vt -95
      Depå - Projekt tråd - Garaget.org

      Comment


      • #4
        Dumpfråga

        Blev bara så.. konfunderad.
        Bytte min dumpventil förra veckan. Då ett visst "muu-ljud" infann sig vid 3000 varv började jag kika efter en bättre på JBR. Läste deras lilla dump-guide och insåg till min stora förvåning att originaldumpen i min 16VT inte satt som efter JBR:s ritning. Om originaldumpen har en "topp", "botten" och ett rör på sidan ( i brist på bättre terminologi då ) så var "botten" (25 mm) kopplad till röret mellan luftfilter och turbo, "toppen" naturligtvis till vakuum slangen, och röret på sidan till röret mellan intercooler och plenum (heter så va? mellan ic och gasspjäll alltså). Är inte det.. fel? Stämmer inte med min uppfattning om hur en dump ska sitta. Borde inte botten vara kopplad till övertrycket, dvs. röret mellan IC och gasspjäll? Som jag uppfattat det är röret på sidan av dumpen "utblås" - skulle väl sitta kopplad till luftfilter-turbo-röret? I vilket fall som helst.. kastade om min dump så att det blev som JBR vill ha det och insåg då att originalvakuumslangen inte räckte för att fästas i "toppen" på något bra sätt. Köpte iaf. lite vakuumslang och fixade dit och nu funkar min dump alldeles utmärkt och helt utan "muu-ljud". Är jag HELT ute och cyklar nu eller? Hur ska dumpen sitta egentligen?

        Comment


        • #5
          Så vitt jag vet så monterade FIAT den "fel"vänd med avsikt. Däremot funkar dumpen åt båda håll, så det är inte uteslutande fel.
          Tycker det verkar skumt att din dump helt plötsligt funkar efter att ha vänt på den.

          Panda 169

          Comment


          • #6
            Om membranet spricker är det väl genom vaccuumslangen som trycket försvinner, så kopplar du den som Fiat, då ligger hela trycket från vacuum-slang ut i det ej trycksatta röret (mot luftfiltret) och vid 3000varv går det tillräckligt med tryck/luft för att det skall höras. Kopplar du den som "normalt" har du inte samma tryckskillnad eftersom membranet nu sitter mot tryck-sidan istället så du hör inte hur det muar (nästan samma tryck i både tryck-slang och plenum, i alla fall med helt öppet spjäll). Kör på ny dump, den läcker i vilket fall och bättre med hästkrafter än ko-krafter (mu, mu) :-D

            Vet inte om mina tankar stämmer, men för mig verkar det lite rimligt i alla fall.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jim
              Så vitt jag vet så monterade FIAT den "fel"vänd med avsikt. Däremot funkar dumpen åt båda håll, så det är inte uteslutande fel.
              Tycker det verkar skumt att din dump helt plötsligt funkar efter att ha vänt på den.
              Jo, nog måste dumpen funka åt båda hållen.. tycker bara att det måste slita mer om man får trycket från sidan. Ska man montera öppen dump är det väl ingen på jordklotet som skulle få för sig att montera änden med tratt mot trycksidan. (?) Har sett många bilder på återcirkulerande avlastningsventiler (det är skillnad på dump valve och blow off valve på den engelska fronten.. undrar om man kanske säger fel när vi säger dumpventil om en återcirkulerande sådan?) och aldrig sett någon som sitter som den gör i min Fiat. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att originaldumpen/ rättare sagt dess fjäder är så klen att den inte klarar att ha trycket underifrån och därför är "fel"monterad. Dumpen fungerade förresten innan jag vände på den också - bara det att nu slipper jag kokrafterna som följde med. Är ju möjligt att min ventil läcker ännu mer nu utan att jag märker det? Får väl dra in en laddtrycksmätare och kika.

              Comment


              • #8
                Gammal tråd men...

                Hittade denna ritning i verkstadsmanualen. Som ni ser sitter dumpventilen helt normalt där, dvs. inte som Fiat verkar montera dom i fabriken. Blev ju lite fundersam då... igen. Tycker att verkstadsmanualen borde vara korrekt liksom. Några ideer?
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Re: Gammal tråd men...

                  Originally posted by Aapan
                  Hittade denna ritning i verkstadsmanualen. Som ni ser sitter dumpventilen helt normalt där, dvs. inte som Fiat verkar montera dom i fabriken. Blev ju lite fundersam då... igen. Tycker att verkstadsmanualen borde vara korrekt liksom. Några ideer?
                  Om dumpen ska sitta som på bilden, då sitter min fel.. Hur ska dumpen sitta egentligen?
                  Fiat Coupé 16v Turbo

                  http://www.garaget.org/?car=69005

                  Comment


                  • #10
                    Som på bilden. Nån har väl varit där o proffsmeckat..
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Min sitter också åt andra hållet. Kan inte bestämma mig för vilket som är bäst och riktigast...... När jag satte den som på bilden kunde jag få dumpen att hålla sig öppen hela tiden (fullt tryck och sedan backa av ner mot 0.2-0.3bar så den öppnade en aning). Jag kan ju lösa det med starkare fjäder, men det är lite svårt med bosh-dumpen. Eller också var det bara hål i slang alt. topplockspackning. Eller för att jag kör med pys så wastegaten inte öppnar förrän jag har 1.2bar i slangarna efter turbon, med EBVn blir det väl bara ca 0.5bar så det hjälper nog till. Eller också svamlar jag bara som vanligt
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by novisen
                        Min sitter också åt andra hållet. Kan inte bestämma mig för vilket som är bäst och riktigast...... När jag satte den som på bilden kunde jag få dumpen att hålla sig öppen hela tiden (fullt tryck och sedan backa av ner mot 0.2-0.3bar så den öppnade en aning). Jag kan ju lösa det med starkare fjäder, men det är lite svårt med bosh-dumpen. Eller också var det bara hål i slang alt. topplockspackning. Eller för att jag kör med pys så wastegaten inte öppnar förrän jag har 1.2bar i slangarna efter turbon, med EBVn blir det väl bara ca 0.5bar så det hjälper nog till. Eller också svamlar jag bara som vanligt
                        Fungerade fin fint när jag vände på dumpen, Pyyser så fint nu Förstår inte att Fiat har monterat dumpen fel :O
                        Fiat Coupé 16v Turbo

                        http://www.garaget.org/?car=69005

                        Comment


                        • #13
                          Vad menar du, har du den som skissen ovan nu?
                          Isåfall kan den ju blivit vänd efter fabrik.. är väl troligast!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment

                          Working...
                          X