Tjena. Kan någon förklara hur man kopplar in en dumpventil i en fiat coupe 16 v turbo?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Dumpventil?
Collapse
X
-
ska vara en dump med en tums anslutningar (om jag inte minns fel) för att passa utan mod....
Comment
-
Dumpfråga
Blev bara så.. konfunderad.
Bytte min dumpventil förra veckan. Då ett visst "muu-ljud" infann sig vid 3000 varv började jag kika efter en bättre på JBR. Läste deras lilla dump-guide och insåg till min stora förvåning att originaldumpen i min 16VT inte satt som efter JBR:s ritning. Om originaldumpen har en "topp", "botten" och ett rör på sidan ( i brist på bättre terminologi då ) så var "botten" (25 mm) kopplad till röret mellan luftfilter och turbo, "toppen" naturligtvis till vakuum slangen, och röret på sidan till röret mellan intercooler och plenum (heter så va? mellan ic och gasspjäll alltså). Är inte det.. fel? Stämmer inte med min uppfattning om hur en dump ska sitta. Borde inte botten vara kopplad till övertrycket, dvs. röret mellan IC och gasspjäll? Som jag uppfattat det är röret på sidan av dumpen "utblås" - skulle väl sitta kopplad till luftfilter-turbo-röret? I vilket fall som helst.. kastade om min dump så att det blev som JBR vill ha det och insåg då att originalvakuumslangen inte räckte för att fästas i "toppen" på något bra sätt. Köpte iaf. lite vakuumslang och fixade dit och nu funkar min dump alldeles utmärkt och helt utan "muu-ljud". Är jag HELT ute och cyklar nu eller? Hur ska dumpen sitta egentligen?
Comment
-
Om membranet spricker är det väl genom vaccuumslangen som trycket försvinner, så kopplar du den som Fiat, då ligger hela trycket från vacuum-slang ut i det ej trycksatta röret (mot luftfiltret) och vid 3000varv går det tillräckligt med tryck/luft för att det skall höras. Kopplar du den som "normalt" har du inte samma tryckskillnad eftersom membranet nu sitter mot tryck-sidan istället så du hör inte hur det muar (nästan samma tryck i både tryck-slang och plenum, i alla fall med helt öppet spjäll). Kör på ny dump, den läcker i vilket fall och bättre med hästkrafter än ko-krafter (mu, mu) :-D
Vet inte om mina tankar stämmer, men för mig verkar det lite rimligt i alla fall.Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
-
Originally posted by Jim
Så vitt jag vet så monterade FIAT den "fel"vänd med avsikt. Däremot funkar dumpen åt båda håll, så det är inte uteslutande fel.
Tycker det verkar skumt att din dump helt plötsligt funkar efter att ha vänt på den.
Comment
-
Comment
-
Re: Gammal tråd men...
Originally posted by Aapan
Hittade denna ritning i verkstadsmanualen. Som ni ser sitter dumpventilen helt normalt där, dvs. inte som Fiat verkar montera dom i fabriken. Blev ju lite fundersam då... igen. Tycker att verkstadsmanualen borde vara korrekt liksom. Några ideer?Fiat Coupé 16v Turbo
http://www.garaget.org/?car=69005
Comment
-
Som på bilden. Nån har väl varit där o proffsmeckat..
Comment
-
Min sitter också åt andra hållet. Kan inte bestämma mig för vilket som är bäst och riktigast...... När jag satte den som på bilden kunde jag få dumpen att hålla sig öppen hela tiden (fullt tryck och sedan backa av ner mot 0.2-0.3bar så den öppnade en aning). Jag kan ju lösa det med starkare fjäder, men det är lite svårt med bosh-dumpen. Eller också var det bara hål i slang alt. topplockspackning. Eller för att jag kör med pys så wastegaten inte öppnar förrän jag har 1.2bar i slangarna efter turbon, med EBVn blir det väl bara ca 0.5bar så det hjälper nog till. Eller också svamlar jag bara som vanligtEftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
-
Originally posted by novisen
Min sitter också åt andra hållet. Kan inte bestämma mig för vilket som är bäst och riktigast...... När jag satte den som på bilden kunde jag få dumpen att hålla sig öppen hela tiden (fullt tryck och sedan backa av ner mot 0.2-0.3bar så den öppnade en aning). Jag kan ju lösa det med starkare fjäder, men det är lite svårt med bosh-dumpen. Eller också var det bara hål i slang alt. topplockspackning. Eller för att jag kör med pys så wastegaten inte öppnar förrän jag har 1.2bar i slangarna efter turbon, med EBVn blir det väl bara ca 0.5bar så det hjälper nog till. Eller också svamlar jag bara som vanligtFiat Coupé 16v Turbo
http://www.garaget.org/?car=69005
Comment
-
Vad menar du, har du den som skissen ovan nu?
Isåfall kan den ju blivit vänd efter fabrik.. är väl troligast!
Comment
Comment