Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta växellådsolja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta växellådsolja

    Hej.
    Blev medlem för några år sedan men har sumpat alla inloggningsdata så därav ny registrering.
    Nu till frågan. Jag ska byta olja i lådan på min 124 Spider 2,0. Det ser väldigt trångt ut? Är det någon som kan ge bra tips på arbetsgång och dimmension och typ av nycklar?
    /A

  • #2
    Misstänker starkt att lådan är liknande min (på Argenta). Som jag minns det sitter det en 17 eller 19 bult på vä sida på lådan, där fyller man på tills oljan ligger o rinner ut. Mekonomen/Biltema/Micro har bra enkel plast"pump" m slang som man kan fylla med olja och trycka upp i hålet med en slang.
    Tror jag har 75W-90 olja med GL4 men är inte säker, kolla i instr.boken vad det står där.
    Tömmer gör man med liknande bult längst ned på lådan förstås.

    Jag bytte även i bakaxeln till ny fräsch hypoidolja, kändes välbehövligt. Hade säkert aldrig gjorts o det var lätt gjort.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tackar.
      Menar du att det är en vanlig 6-kant plugg? Jag trodde det var inv 6-kant? Det ser ut att vara trångt som f...n mellan låda och tunnel, så när man väl är på plats är det ju bra med rätt nyckel direkt så man inte riskerar att dra den rund. Betr oljetyp så har jag fått tips från en i classic clubben som menar att det skall vara SAE 90 (inte EP), vid efterforskning tycker jag det verkar vara GL3?

      Comment


      • #4
        GL3 stämmer säkert. Minns nog fel, jag bytte min olja senast 2001.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Efter att ha frågat fyra olika oljeleverantörer om oljeval så har jag bara fått ett enda svar och det är från OKQ8. Fråga och svar nedan kan ju vara av intresse för andra med samma problem.
          Frågan:
          Hej.
          Jag har stora problem att hitta översättning till rätt växellådsolja i erat program.
          Bilen är en Fiat 124 Spider 1978.
          I Fiats rekomendation står det SAE 90 (Ej EP) innehållande slitminskande tillsatser.
          Enligt någon info så finns / fanns det en Fiat olja som hette ZC90 och var en GL3 olja som skulle fungera.
          Jag behöver Er hjälp att välja rätt.
          Till styrväxel och bakaxel är SAE 90 EP föreskrivet vad väljer jag då?
          Med hopp om snabbt svar då bilen står och väntar på ny olja.
          Mvh
          Alvar

          Svaret:
          Hej Alvar,

          vad kul med en gammal Fiat Spider!

          Till växellådan kan du använda en Q8 Straight 50. Det är en rak motorolja med en viskositet motsvarande SAE 90, den innehåller slitageminskande tillsatser. Till styrväxel och bakaxel rekommenderar vi OKQ8 Transmissionsolja Syntet GL-5, SAE 75W-90. Båda produkterna hittar du på våra benisinstationer.

          Med vänlig hälsning

          Teknisk Service & Utveckling
          OK-Q8 AB

          Comment


          • #6
            Jag bytte nyligen på min Lancia A112 som jag har för mig har samma låda som i Fiat 127 så dem borde inte vara helt olika?

            På min var den en insexa tror det var tolvans faktiskt?

            Påfyllningen löste jag genom att dra en slang genom motorrumet uppifrån och förde in i hålet. Sen ställde jag oljan i en kastrull på spisen för att få den mer lättrinnande och hällde den sedan i en tratt som satt fast i slangen.

            Jag körde själv med en GL-1'a SAE 80W-90 (Shell Dentax G).
            Last edited by TobbeC; 30 March 2006, 07:52.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              Det är dock stor skillnad på en 124 och en 127.... :-)

              Alvar, jag skulle kunna kolla i min instruktionsbok hemma om du inte har någon, vad Fiat skriver exakt.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Tack Per.
                Betr oljetypen så står det i min instruktionsbok (det var den infon jag gav OKQ8), men inte hur bytet ska utföras. Vet inte om det framgår av någon Heynes bok?

                Comment


                • #9
                  Bytte transmissionsolja på en gammal saab 96 V4...då rekomendera dom en motorolja då med..antagligen har oljorna blivit så bra idag att dom funkar där med på äldre bilar
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Alvar
                    Efter att ha frågat fyra olika oljeleverantörer om oljeval så har jag bara fått ett enda svar och det är från OKQ8. Fråga och svar nedan kan ju vara av intresse för andra med samma problem.
                    Frågan:
                    Hej.
                    Jag har stora problem att hitta översättning till rätt växellådsolja i erat program.
                    Bilen är en Fiat 124 Spider 1978.
                    I Fiats rekomendation står det SAE 90 (Ej EP) innehållande slitminskande tillsatser.
                    Enligt någon info så finns / fanns det en Fiat olja som hette ZC90 och var en GL3 olja som skulle fungera.
                    Jag behöver Er hjälp att välja rätt.
                    Till styrväxel och bakaxel är SAE 90 EP föreskrivet vad väljer jag då?
                    Med hopp om snabbt svar då bilen står och väntar på ny olja.
                    Mvh
                    Alvar

                    Svaret:
                    Hej Alvar,

                    vad kul med en gammal Fiat Spider!

                    Till växellådan kan du använda en Q8 Straight 50. Det är en rak motorolja med en viskositet motsvarande SAE 90, den innehåller slitageminskande tillsatser. Till styrväxel och bakaxel rekommenderar vi OKQ8 Transmissionsolja Syntet GL-5, SAE 75W-90. Båda produkterna hittar du på våra benisinstationer.

                    Med vänlig hälsning

                    Teknisk Service & Utveckling
                    OK-Q8 AB
                    Kan detta vara årets up?
                    Hur som helst Alvar använde du OKQ8 Transmissionsolja Syntet GL-5, SAE 75W-90 till bakaxeln till din 124a och i så fall var den bra?
                    Jag var nämnligen ner på Mekonomen igår och de hade ingen eller visste inte vilken olja som motsvarade SAE 90 EP, den som rekomenderas i Fiats servicebok. Mekonomen skall i och för sig kolla upp med en expert och återkomma till mig per tel idag. Men jag hörde mig för på OK och de har GL-5, SAE 75W-90 i butik så det kan vara ett bra alternativ.
                    Last edited by stooges; 27 May 2011, 09:09.

                    Comment


                    • #11
                      Fick svar från Mekonomen och denna olja är deras motsvarighet till SAE 90 EP

                      Transmissionsoljor / Olja bil
                      Artikelnr: 41-C4007509
                      Fabrikat: Castrol
                      Benämning: HYPOY LS 90
                      Text: Flaska 1 lit
                      Info: EP-olja för bakaxlar med "diff-broms". Specifikationer: API GL5. ZF TE-ML-05.
                      Info: Castrol
                      Pris: 129.00 kr

                      Comment


                      • #12
                        Vilken djäkla tur att jag handlade på Mekonomen igår. Idag är det ju 20% på allt, vilka toklånga köer det kommer bli. Jag tar en Kaffe

                        Comment


                        • #13
                          Upp igen!

                          Är det någon som gjort detta på en 124 spider och i sådan fall är det någon som kommer ihåg vilken nyckel det är till påfyllningen.

                          Tack på förhand.
                          Spider -68

                          Comment

                          Working...
                          X