Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga avgassystem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygga avgassystem

    Tänkte bygga ett 2" system till Spidern men har lite funderingar kring dämparna. Måste man ha två dämpare aller räcker det med en? Jag hajjar att ljudet förändras med en alternativt två, men ändras något annat som gör att det är tvunget med två?
    /A

  • #2
    Jag igen..

    Det där är svårt att förutse, det är väl det enda som man kan säga säkert! :-) Jag byggde 2" med 2 simonsdämpare på Argentan, och sista röret gick rakt bakåt inkl. fyrkantigt kromat ändrör. Snyggt som fan.

    Synd bara att det brölade så in i bänken.. Resonansljud vid ca 90km/h osv..
    Då kapades ändröret och jag svetsade ihop 2st 90-krökar till ett "S" som Argenta har original, precis som 740 o 240. Plötsligt blev det knäpptyst! (Men en bra sång på gaspådrag/högre varv)

    Så där kan det vara. Bara att testa sig fram tror jag!

    Man brukar dock säga att den mittre dämparen gör mycket mindre nytta än den bakersta, så om det är nån man ska spara är det väl den.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Ok.
      Så en liten som första och en större som andra kanske vore något?

      Comment


      • #4
        Jo, precis som Per skrev, man vet väl helt enkelt inte hur det blir föränn det är byggt och testat.
        Men det är väl inte alltför ovanligt med bilar som bara har en dämpare från fabrik, åtminstone så länge det gäller små motorer. Min Panda har tex bara en dämpare, och den är mycket tyst. Så visst går det.

        Varför inte testa att bygga med bara en slutdämpare, men lämna plats för en främre? Tänk också på att längd och utformning avslutröret kan göra en en hel del när det gäller resonans- och blåsljud.

        Dämparna kan väl dessutom vara av olika typ. Tex bakre av resonanstyp "bafflad", och den främre av absorptions(?)typ. Alltså ett perforerat rör med ljuddämpande material runt.

        Comment


        • #5
          Bygg på...
          Grundregel! Ingen dämpare inom första metern men en dämpare inom sista metern. Om ändröret blir för kort kommer det att böla.. regel utan undantag. Bygger du så att den går tillräckligt långt ut så är du safe m.a.o... mvh T.
          ¤TOGGEX¤

          Comment


          • #6
            Kanon med så snabba svar!!
            Jag kontrollerade i går kväll hur det såg ut under bilen. Är sanolikheten stor att det blir ok om jag placerar de nya dämparna på samma plats som de gamla även om jag går upp till 2" system? Längden på ändrör borde väl funka om jag gör det lika långt som standard?
            Mycket frågor men eftersom ni svarar så bra så får ni skylla er själva ;-)
            /A

            Comment

            Working...
            X