Laddtrycket på min punto gt stiger aldrig över "halv-markeringen". Det har gjort d innan men av någon anledning så la d av i vintras. Har inte lyckats komma på vad d kan bero på, så jag frågar här istället om någon vet nått om det eller haft liknande problem.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Dåligt laddtryck fiat punto gt
Collapse
X
-
PM:a Novisen. Han har en Punto GT.
-
EBV = elektronic bleed valve, en elektroniskt styrd pysventil. Sök på Coupe forumet. Det har snackats en del om den.
Comment
-
Det här hittade jag på engelska forumet om EBV mm
To understand the terms, here's a little lesson on the basic method of boost control - apologies if you know some of this already, but as the forum is trying to rebuild its library of useful threads, I thought it worth repeating.
The standard EBV (Electronic Bleed Valve) senses boost, and when it approaches a predetermined level (about 0.9 - 1.0 bar) an electronic device opens a valve, which sends boost pressure to the wastegate, which opens, allowing exhaust gasses to bypass the turbo, thus reducing the boost. The plus points of this device is that 1) it doesn't start sending boost to the wastegate actuator until it NEEDS to reduce boost, and 2) in the interests of engine longevity, its set fairly low.
A PBV (Passive Bleed Valve) is an adjustable screw valve, which can be preset to constantly bleed some of the boost pressure away from the wastegate actuator, resulting in a higher boost level (or "base boost" if you choose to). The plus point with this type of boost controller is that its a VERY cheap way of ramping up the boost to gain serious performance gains. The negative sides are numerous - 1) Its always bleeding SOME boost away, which is desirable when you need to control boost, but bad when you need all the boost you can get (eg when at higher revs). 2) As well as being a cheap way to increase performance, its a staggeringly simple way of killing your engine. many owners have been tempted to wind out the screw "just a little more", with predictable consequences.
A PRV (Pressure Relief Valve), is an adjustable spring loaded valve, designed to do exactly the same as the EBV, but with the boost level controlled by virtue of adjusting the spring preload screw. As with the EBV, it only bleeds boost to the wastegate actuator when it needs to reduce boost, and so can help the turbo spool up a bit quicker. the warning about overboost is just as valid with this type of controller as with the PBV.
Finally, the many types of electronic boost controllers are essentially PRVs, but with a method of setting and controlling the boost level from an in-car interface.
All non-standard methods of boost control MUST be used in conjunction with a boost gauge, otherwise you're really asking for trouble. Boost gauge is about £30 - £50. Engine is £1000 - to £4000
Comment
-
Skaffar du en pysventil måste du installera en tryckmätare också, går inte att ställa in laddtryck mot den mätaren som sitter i bilen redan. Verkar som om du bara får bastryck, alltså styr inte EBVn laddtrycket. Testa att plocka bort den och rengör (finns en How-to i coupe-delen som någon postat nyligen, kolla där hur man gör). Rengörning är busenkelt.
En ny ventil kostar väl runt 1000-lappen om jag inte minns fel, en pys runt 450:-. Du borde kunna ställa upp laddtrycket med en pys, så förmodligen hjälper det (beror ju på om det är turbon som inte funkar som den skall, men är den knas borde du tappa mer laddtryck på högre varv, håller den de där ca 0.6baren även på höga så är inte det trycket en begränsning)
Det verkar som om många föredrar en PRV istället för en PBV, slipper släppa ut laddtryck hela tiden och det verkar som om du kan få lite overboost med en PBV, man slipper båda dessa saker med PRV. Men sätter man dit en sådan har bilen inte längre någon kontroll över laddtrycket. Du får fullt laddtryck även med ½-gas. Vet inte hur bränslet är mappat på bilen, om den bryr sig för mycket om läget på spjället så den riskerar att gå lite magert i dessa fall? Men det finns ju chip som är mappade för det här att köpa om man vill (unograle hade ett till salu tidigare i alla fall för en GT1, vet inte vilken model din är (årsdmodell)?).Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
-
Ta å slit av turbon å kolla så det inte är en fet spricka där wastegate brickan ska täta i avgashuset... så va det på mig gt. Och sen ska du nog ta en kik på dumpventilen om du har kvar orginalen i plast, den tederar att läcka ganska friskt med åren.
Sen är det juh det vanliga me slangar och sånt som bör kikas över lite då och då. Kan rekomendera att byta till silicon.
Comment
-
TJENA DE DÄR MED LADDTRYCKET.....
Pröva byta luft filter.. jag fatta inte häller varför mitt laddtryck gick ner till 0,4 när det var 0,6 innan... så kom vi på att filtret kunde vara igensatt...Tja mitt namn är eddie jag kör fiat.. skriv upp det på en lapp eller ett lämpligt husdjur
Comment
-
Ska kolla över slangarna för jag misstänker att d kan läcka där. filter behöver jg nog inte byta eftersom jag har öppetfilter.
Dumpventilen bytte jag ut igår, då fungerade d bra. Men när jag hade stäng av motorn o satt på den igen så var d samma problem igen tyvär. Jag bytte dumpventilen mot en ny sån av plast.
Har en hel del o kolla igenom nu.. Nått att göra under påsken iallafall..Renault Clio-92 (tyvär)
Fiat Punto GT- 94
Fiat Punto GT- 95
Comment

Comment