Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromsbelägg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bromsbelägg

    Dags att byta mina bromsbelägg nu för första gången på min Coupe.
    Men kollat med mekonomen och tänkte köpa via dem, men de har tydligen 2 olika sorter till bakbromsarna.
    någon som vet ifall det är någon större skillnad på dessa två.

    Bromsbelägg bak Mintex 02-MDB1876 332:-

    Bromsbelägg bak ATE 02-602826 689:-

    Priset skiljer ju en del så någon skillnad är det ju, men får bara fram bild på den första så vet inte hur den andra ser ut.

  • #2
    Jag skulle valt mintexbelägget. Bromsverkan bak på Coupén är ganska liten.
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #3
      Om man kör hårdare/sportigare belägg fram bör man ha det bak oxå.
      Jag har t.ex. haft Tarox fram och original bak vilka tog slut på ett år..!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Jag ställer mig rätt tveksam till sportigheten i ATE-belägget.
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #5
          Jag har Mintex både fram och bak på coupen idag nästan nya (ska bytas till nästa säsong) och jag gillar inte de alls, de blir för varma snabbt, blir lite broms fadeing eller beror det på skivorna?
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Jag har aldrig testat ATE's belägg så dom kanske är värda att testa?
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              Fiat har Taroxbelägg bak oxå, kör på de nu. Har inte hunnit testa dem på bana än, bara Tarox främre. Men de funkar bra!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                Fiat har Taroxbelägg bak oxå, kör på de nu. Har inte hunnit testa dem på bana än, bara Tarox främre. Men de funkar bra!
                Tycker du det funkar bra med Tarox belägg? Vad har du för skivor på din coupe?

                Jag ska nog beställa 3G slitsade för min men har inte bestämt mig för belägg än.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Originally posted by 84jr0
                  Tycker du det funkar bra med Tarox belägg? Vad har du för skivor på din coupe?
                  Skall du köra bana så skulle jag titta på Carbotech eller PFC om jag vore dig.

                  Kolla med www.peansweden.se hälsa från mig
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by TobbeC
                    Skall du köra bana så skulle jag titta på Carbotech eller PFC om jag vore dig.

                    Kolla med www.peansweden.se hälsa från mig
                    Jag tittade på Carbotech Panther Plus. Vad är skillnaden mellan Panther Plus och Tarox?
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Jag har den setup som syns i min Garaget-tråd:

                      3G-skivor fram (borr/slitsade), Tarox-belägg, extra kylning.
                      Brembo Max skivor bak (slitsade), Tarox-belägg.

                      Ska byta till Carbotech Panther Plus fram, de verkar vara bättre. Men det finns inte bakre Carbotechbelägg.
                      Tarox-beläggen har varit bra, och de har hållt otroligt bra, 5 hårda bankörningar (och 2 år) senare är ca hälften kvar.

                      Men Carbotech verkar som sagt bita ännu bättre, körde Alex bil efter senaste Anderstorp och det var imponerande vilket sug det var i dem direkt efter bankörning.. (eller så hade Alex kört väldigt lugnt? :-) )
                      Last edited by per; 24 April 2006, 17:55.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Jag har den setup som syns i min Garaget-tråd:

                        3G-skivor fram (borr/slitsade), Tarox-belägg, extra kylning.
                        Brembo Max skivor bak (slitsade), Tarox-belägg.

                        Ska byta till Carbotech Panther Plus fram, de verkar vara bättre. Men det finns inte bakre Carbotechbelägg.
                        Tarox-beläggen har varit bra, och de har hållt otroligt bra, 5 hårda bankörningar (och 2 år) senare är ca hälften kvar.
                        Men Carbotech verkar som sagt bita ännu bättre!
                        Denna uppfattning har jag oxå fått gällande Carbotech. Vad kostar Panther Plus för coupen?
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by 84jr0
                          Denna uppfattning har jag oxå fått gällande Carbotech. Vad kostar Panther Plus för coupen?
                          Slå en signal till Stacke på Pean Sweden. Panther Plus utgår väll så det blir XP8?
                          Last edited by TobbeC; 26 April 2006, 10:16.
                          Porsche Boxster S 2002

                          Comment


                          • #14
                            Nää..

                            Har Panther Plus utgått?? Hmm tänker inte gnissla omkring med XP8..
                            Sist jag kollade (i höstas) kostade de väl ca 800kr.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nää..

                              Originally posted by per
                              Har Panther Plus utgått?? Hmm tänker inte gnissla omkring med XP8..
                              Sist jag kollade (i höstas) kostade de väl ca 800kr.
                              Det var bättre pris än väntat... jag vill inte ha XP8 eftersom det står att de kan gnissla.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X