Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trött Marea 20V 5 cyl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trött Marea 20V 5 cyl

    Hej,min kusin har köpt en Marea SW,men den är trött!Service hos Torvalla gjorde honom bara 6000 spänn fattigare.

    Har själv haft Marea SW 20V,samt 2 st Lancia med samma motor,så de skall ju vara pigga krabater.0-100 på 29 sec är ju skalman.Luftmassemätaren är bytt.+stift.

    Kan det vara Katalysatorn?

    Tips någon?
    Last edited by Hammond; 24 April 2006, 20:02.
    Mr.Hammond

  • #2
    hur känns den, orkeslös på låga / höga varv ?
    Kolla i vilket fall kompression, samt att den får bränsle i rätt mängd, sen kan det ju vara något lager som gett upp eller slitna kamaxlar.
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #3
      Kan ju vara precis vad som helst...

      Varför bad han inte Torvalla och kolla vad som
      var fel i samband med servicen?

      Lättaste och första steget är ju att koppla upp sig och kontrollera felkoder etc. först innan man gräver vidare....

      Vilken årsmodell är det?

      Mvh Örjan.

      Comment


      • #4
        De har dom gjort!

        Dvs kollat felkoder,fanns inga.I och med att det inte är min bil,så är det lite svårare att ha totalkoll.Det är en 00 tror jag.

        Dom hade visst fixat några andra grejer också,men bilen går fortfarande dåligt,har svårt att varva upp.Han skall dock klaga på detta.Jag har själv haft 3 st bilar med denna motorn,och den går ju som ett skott normalt
        Mr.Hammond

        Comment


        • #5
          Kamtidsvariatorn kanske? Vet inte exakt vad som händer om den ger upp men det borde ju påverka prestanda..
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Som jag fattat det blir den trött på högre varv men går normalt på låga varv om VVT systemet gett upp. Men jag är itne helt 100 på det.

            Panda 169

            Comment


            • #7
              vvt

              =variable valve timing?I presume?
              Mr.Hammond

              Comment


              • #8
                Precis, jag orkade bara inte skriva kamtidsvariator (samt att jag var rädd för att stava fel). ;-)

                Panda 169

                Comment


                • #9
                  kolla avgassystemet !

                  bakre ljudämparen kan vara igen satt ullen kan ju krulla ihop sig (hände för mig )
                  F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                  saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                  punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                  131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                  Comment


                  • #10
                    Två mycket bra tips har lagts upp. Vill kanske tillägga att man kan kolla så att insugningsröret funkar som det ska.
                    Fiat 500
                    Fordson Super Dexta -64
                    Kawasaki Z1A
                    Kawasak GPz1100A2
                    Suzuki Grand Vitara -11
                    Suzuki T500R

                    Comment


                    • #11
                      Felet Hittat!Dåligt med luft till motorn

                      Den främre plastmojen,med luftintaget bakom kylaren var boven i dramat!

                      Jag har själv kollat och provkört,och bilen känndes strypt!Ville inte varva ur.Tog bort luftburken,och körde utan-resultat-bilen lät som något från Rallyskogen.Mäktigt insugsljud,avgasljud-och går som ett skållat ollon!!!

                      Satte tillbaks luftburk,och drog den innkommande gummislangen på 67 MM ut i grillen.Bilen går fortfarande kanon,men väsnas mindre!

                      Har själv haft en Marea SW 97.Den saknade denna plastburk som funkar som restriktor.Det måste vara fler Marea SW 99 och nyare med detta problem.Konstigt att inte Torvalla hittade felet.
                      Dom bytte bla luftmassemätaren(3 lakan!)FÖRMODLIGEN INGET FEL!!Skämmes!Kusinen skall konfrontera dem snarast!
                      Mr.Hammond

                      Comment


                      • #12
                        slutet gott allting gott, Hammond you're the man!
                        With great power comes the bitches
                        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                        Comment


                        • #13
                          Re: Felet Hittat!Dåligt med luft till motorn

                          Originally posted by Hammond
                          Den främre plastmojen,med luftintaget bakom kylaren var boven i dramat!

                          Jag har själv kollat och provkört,och bilen känndes strypt!Ville inte varva ur.Tog bort luftburken,och körde utan-resultat-bilen lät som något från Rallyskogen.Mäktigt insugsljud,avgasljud-och går som ett skållat ollon!!!

                          Satte tillbaks luftburk,och drog den innkommande gummislangen på 67 MM ut i grillen.Bilen går fortfarande kanon,men väsnas mindre!

                          Har själv haft en Marea SW 97.Den saknade denna plastburk som funkar som restriktor.Det måste vara fler Marea SW 99 och nyare med detta problem.Konstigt att inte Torvalla hittade felet.
                          Dom bytte bla luftmassemätaren(3 lakan!)FÖRMODLIGEN INGET FEL!!Skämmes!Kusinen skall konfrontera dem snarast!
                          Men, vad har hänt med den? Vad fanns i som hindrade luftflödet?
                          Fiat 500
                          Fordson Super Dexta -64
                          Kawasaki Z1A
                          Kawasak GPz1100A2
                          Suzuki Grand Vitara -11
                          Suzuki T500R

                          Comment


                          • #14
                            Inget synbart

                            Kan vara att någon del i den saknas,eller så är det ett ex tillverkat på en Måndag i Torino.

                            Kul att hitta ett fel som drev min stackars kusin till vansinne,samt att Torvalla nte testat grejerna ordentligt.
                            Attached Files
                            Mr.Hammond

                            Comment

                            Working...
                            X