Announcement

Collapse
No announcement yet.

Abs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Abs

    Tjena grabbar

    Va ute o "rasta" bilenn en sväng ikväll, o motionerade in bromsarna lite samtidigt. Vad ja upptäckte då till minn förvånan va att ABS inte verkar funka!?
    Varför ja blir förvånad är för att ABS-lampan inte lyser och har aldrig lyst, förutom då man startar bilen.

    Får liksom inte fram något pulserande i pedalen,och tyckte ja kanske låste ett av däcken en gång...Hmm...

    Några ideér på detta?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Den går inte in i första taget, på grus kan du nog få den att jobba..
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Re: Abs

      Hej. troligtvis jordfel kolla jord pukterna borde sitta på ram benen både fram och bak. innan du börjar rivamer i bilen hade likadant på croman
      HOPPAS det hjälper MVH ANDERS

      Comment


      • #4
        Har också lagt märke till att ABS är svår att provocera fram jämfört med andra bilar. Var t.ex. ute och gled Volvo S80 T6 häromdagen, och i den så går ABS:en igång rätt omgående. Har faktiskt aldrig lyckats i Fiat:en. (Kör ej på vintern)
        Så det är nog inga problem, dessutom är det rätt skönt att den inte griper in i tid och otid.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Skall ABS-lampan lysa när de börjar jobba? Trodde det var en fel-lampa att de inte är inkopplade eller något, när ABSen väl sätter in borde/bör man ha ögonen på helt annat ställe än på en liten lampa :-O
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Lampan lyser väl bara när det INTE funkar, eller? Är inte det poängen med en varningslampa?

            Panda 169

            Comment


            • #7
              Jo, lite trött så här på morgonen, trodde ni menade att lampan skall lysa när ABSen sätter in….
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Re: Abs

                Jo lampan tänds när abssystemet arbetar. det hjälper inte att ta ur lampan till bes, den ska tändas nar bilen startas sen slockna

                Comment


                • #9
                  Vänta lite, en säger att lampan ennbar tskall lysa vid fel, en annan säger att den ska lysa när ABS är igång!? Vilket stämmer?

                  Provade bromsa in på en grusväg, då krävdes de inte mkt innan ja kände nngt hårt i bromspedalen, liksom skrapade "kshhhh". Inte riktigt pulserand sm ja fått beskrivet för mig, men det kanske är så ABSen funkar på Coupen?
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Joksi
                    Vänta lite, en säger att lampan ennbar tskall lysa vid fel, en annan säger att den ska lysa när ABS är igång!? Vilket stämmer?

                    Provade bromsa in på en grusväg, då krävdes de inte mkt innan ja kände nngt hårt i bromspedalen, liksom skrapade "kshhhh". Inte riktigt pulserand sm ja fått beskrivet för mig, men det kanske är så ABSen funkar på Coupen?
                    Kan inte prova nu har igen bil hemma nu med abs
                    kan vara så att den ska larma för fel i kretsen.

                    Comment


                    • #11
                      Jag kör på vintern med min 20vt och abs:en jobbar för fullt hela tiden, funkar riktigt bra dessutom, men lampan lyser inte då, bara när man startar bilen för att sedan slockna.
                      /Prowler
                      20VT-97 | Minhembio

                      Comment


                      • #12
                        Lyckas ni inte få ABS-en att jobba på era coupéer när det är torrt på vägarna? Konstigt för då måste jag vara duktig på det! Min känns som vilket annat ABS system på alla bilar.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Min lampa lyser heller inte, och det krävs enorm hård inbromsninn vid höga hastigheter för att det där ljudet och motståndet känns. Dock på grusvägen räckte det från 30-40km/h. Frågan är bara om det är så det ska kännas, som att nnågot hårt blockerar i pedalen och låta typ.
                          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                          Mvh
                          Joksi

                          ¤ Garaget.org

                          ¤ Joksi.net

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Joksi
                            Min lampa lyser heller inte, och det krävs enorm hård inbromsninn vid höga hastigheter för att det där ljudet och motståndet känns. Dock på grusvägen räckte det från 30-40km/h. Frågan är bara om det är så det ska kännas, som att nnågot hårt blockerar i pedalen och låta typ.
                            Det ska inte låta annorlunda än annan bil med ABS... håller med att man kan få ABS att arbeta vid inbromsningar från högre hastigheter...
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Hmm...lite svårt att jämföra,har inte tänkt på det i nån annan bil precis. Men men,anntar att den funkar då eftersom det innte rapporteras felkoder.

                              Hur hade du då beskrivit ljudet från bromsarnna när ABS går igång? Bromsar ja normalt lr medelhårt så låter det ju inget från bromsarna. När ja bromsade medelhårt på en grusparkering lät det tydligt frn bromsarna och det blev som ett motstånnd när bromspedalen när ljudet kom
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment

                              Working...
                              X