Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dålig väghållning.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dålig väghållning.

    Dämpare: Bilstein sprint
    Fjädrar Jamex, sänkt ca 35mm
    Bytt främre övre stötdämparfästen, yttre styrleder fram, höger bakre bärarm och hjullager
    Kollat på ytterligare en verkstad om det glappar i någon del (hjullager/bussningar) utan att de tyckte att det rörde på sig.
    Hjul: Nankang 15” 195/40
    Hjulinställning gjord

    Med ovan nämnda delar tycker man ju att bilen borde gå som på räls (eller jag tycker i alla fall det). Men det känns som om rumpan svansar efter lite, lite känslig med litet rattutslag i högre farter. Kör man lite slalom i 80 känns bilen mjuk och inte speciellt trevlig (nästan så man tycker att den överstyr). Gungar man bilen stående på marken är det mest däcken som rör sig, karossen verkar hur stabil som helst, nästan så man tror dämparna rostat fast.
    Bytte till mina gamla OE-fälgar (14” 185/55) istället och det är bättre, inte lika mycket tendens till överstyrning, men fortfarande så man tycker att den svansar och glider lite med bakvagnen. Dessutom hörde man hur det låter i däcken, en lite svepande kurva i 130 på motorväg och det låter från däcken som om man kör med 1kg för lågt tryck., skall det verkligen göra det? Tycker inte jag, men man vet ju aldrig.
    Någon som har någon ide vad sjutton man skall hitta på? Dålig bussning och glapp i bakvagnen har jag hört från 2 personer. Men 2 oberoende verkstäder har kollat på det utan anmärkning. Ingen av dem har märkt av dåliga hjullager. Så vad har jag kvar? Skev bil? Sönderrostade balkar? Knasig hjulinställning? Skulle hjulinställningen få bilen att gunga och kännas mjuk i fjädringen? Ljudet från däcken inbillar jag mig kan vara pga dåliga hjulvinklar, som om däcken jobbar mot varandra liksom. Men jag har ingen aning…. Och varför är OE-däcken bättre? Mindre känsligt med högre profil/smalare däck mot felaktiga hjulvinklar? Vid senaste provkörningen tyckte meken att bilen kändes mjuk i fjädringen, men den borde inte kännas mjuk med tanke på hur det kändes när man knuffar på den… Eller är det bara så att en punto inte är en coupe så man skall inte förvänta sig för mycket? Men jag tycker ändå att den beter sig lite knepigt.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Jag vet inte hur du tycker att dom ska va men....
    1. Min e inte mjuk nånstans!!
    2. Ganska neutral i uppförandet med viss överstyrning när man släpper gas i kurva.
    3. Riktningstabiliteten i höga farter är ok för att va en så kort hjulbas.

    Det ända jag kan klaga på är att det vibrerar i allt när man åker på ojämn väg men det har jag lärt mig leva med...

    Om du e osäker på om det e fel på nått så kan jag titta på det
    och ge min tolkning, bara att du hör av dig.
    Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
    /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
    Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
    Lancia Delta Integrale(race)
    Uno Turbo(race)

    Comment


    • #3
      hallå, min uppförde sig med nya däck lite svajigt i bakvagnen, är lite lätt där, men går bättre nu, samt om man har något i baksätet.
      Om du har bytt t.e.x. drivknut eller något liknande kolla att du dragit åt grjejerna ordentligt, har haft däckljud pga av det. När min bil är klar kan vi jämföra
      Den är lite lätt i kroppen, och skakar och låter i allt på ojämn väg. Du borde ha hårdare fjädring än vad du beskriver tycker jag...
      Fjädringen original är relativt mjuk, men utan att för den skull ha dålig väghållning.
      Generellt sätt kan man ju säga att när man börjar laborera med andra däck/chassi, så blir ofta gränsen mer tydlig dvs. inte att den succesivt tappar grepp, utan att du tappar grepp direkt, lite utan förvarning.
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        tjena freddde

        tror du får sänka den ännu mera och sätta på 205'or eller bredare baktill. Sen verkar det som om fjäder/dämpar kombinationen inte är så bra och hård nog under körning. Har för mig att jamex inte är så bra. Skaffa allt i ett märke som är anpassat till varandra. FK som jag hade är bra. Men om du ska byta så kör med riktiga grejer, ställbara coilovers som du kan ställa enligt dina behov.
        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

        Comment


        • #5
          Jag hör av mig under dagen Unograle.

          Freddan, lycka till med motorn, säg till när du blir klar så vi kan träffas, hade varit skoj. Med lite tur kanske man har fått i chipet tills dess, lägenheten blev färdig i tisdags så nu kan man börja plocka upp sakerna efter flytten (flyttade 1:a mars, gissa om det är jobbigt att bo i 2 månader med allt i kartonger och 2 rum (av 4) under arbete i taget). Borde kunna få lite mer tid över till annat snart med andra ord. Om ett par veckor är det väl min tur att riva motorn i så fall :-D

          Edit: Säljer bilstein fjädrar också? Eller är det H&K eller vad de heter som bör vara till dämparna? Kanske skulle skicka ett mail till Bilstein och se om de svarar.... Funderar på om sprint-dämparna kanske är för hårda för bilens vikt, eller något sådant... Kanske skulle sälja 15"arna och skaffa 16" istället. Mindre gummi att kränga på.
          Last edited by novisen; 12 May 2006, 07:29.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            kör allt med apexi, det håller bra, är sänkt 45 mm runt om, 195/50 kör jag på nu, så önskan är ju att fixa 195/45 eller 205/45 däck istället. Men än så länge funkar det med dessa däck, var lite för mjuka i gummit som nya, tror det var därför bakvagnen kändes lite lätt, numera har jag inte så stora problem med det.
            Varför ska du sälja abarthen Marco?
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              Jag har inte bråttom att sälja...ville mest kolla om det finns några bra bud där ute och om nån kanske vill byta mot nåt roligt. Fast med mina krav så lär det nog inte hända

              Nu börjar säsongen på allvar och det är nu det är roligast att ha abarthen...

              ha det
              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

              Comment


              • #8
                Fick hem erbjudande om "förbesiktning" gratis från Fiat igår.... Kanske skulle ta bilen till en tredje verkstad och kolla upp hjullager och bussningar gratis :-D
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Är du säker på att det inte är däcksidorna som sviktar? Nankang är ju inget toppdäck precis.

                  Prova att ställa bilen på ett par riktiga däck. Riktiga däck brukar kunna knäcka nästan alla andra väghållningsmodifikationer.
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #10
                    Nja, det är nog bra däck med bra sidor, det är ju nankang SPORT, inte vanliga nankang "normal use" ;-)

                    Vet inte, men har ingen lust att köpa 4 nya däck bara för att testa. Eagle F1 är för visso lite bättre, trots 185/55-profil, men jag tycker att den svajjar lustigt i lite högre farter, känns lite mjuk, speciellt bak. Får väl sluta köra slalom i 130..... ;-)

                    Skall lyfta bilen i helgen och trycka, lyfta och rycka i allt, är det inget där skall jag nog kolla hjulinställningen igen. Tror att det gjordes en vanlig 2-hjulsmätning på nästan helt slut vinterdäck, vet inte hur stor skillnad det är att göra mätning på alla 4 däcken (går ju ändå bara att justera fram) och om gamla slitna däck spelar roll (de hade rullat ett tag på framdämpare fulla med luft bl.a.). Och har ingen aning om lite felaktigt inställda hjul kan ge dessa problemen.....
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Var ute en runda i lördags på nästan-inte-traffikerad väg och gasade lite, skoj! Rätt skoj att köra med varma bromsar, de nyper rätt mycket bättre, men känns lite svampiga/mjuka (har fortfarande inte bytt bromsvätska). Kunde också höra gummi-gnissel när man gungar bakvagnen upp och ner hemma i garaget. Hoppas att det inte är tätningarna i dämparna som ligger i spänn bara.

                      Men en sak.... fy sjutton vad jag saknar de där 310Nm...... helt klart inte lika skoj i punton :-(
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Besiktningen hittade glapp i vänster länkarm bak ganska omgående, ryckte lite själv och det glappade en del. Hoppas att det inte är något mer nu bara. Byter den om en vecka tillsammans med hjullager. Sedan är det bara att cykla till jobbet fram till den 25:e. synd att det alltid är så mycket månad kvar i slutet av pengarna :-(
                        Någon som vet om det glappet påverkar hjulinställningen jag gjorde fram i samband med bytet av höger länkarm bak (bytte styrstag fram också), så den behöver kollas upp igen?

                        edit: Kan man lyfta punton bak i axeln som går tvärs över bilen bak? Eller i de där stagen som går ner med hål i? Ser ut att kunna vara lyft-fästen, men jag tror att de endast är till för att rikta upp bilen? Och bakaxlen håller väl inte för att lyfta bilen, är väl inte gjord att tåla krafter i den riktningen?
                        Last edited by novisen; 7 June 2006, 09:35.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          tja, bakaxeln går att lyfta i, inge problem, akta bromsrör och annat bara, lyft mitt på, om du kommer in så långt med domkraft.
                          Går att lyfta på länkarmarna bak också, men vet inte hur bra det är, annars har vi ju lyftperforeringar/förtärkningar i underredet precis under golvet i baksätet, dessa ska dock användas med försiktighet och aldrig hissa hela ena sidan i dessa (egen erfarenhet).
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #14
                            Nu var bakre vänstra arm och hjullager bytt. Blev rätt tyst i bilen, skönt att slippa smällarna från bakvagnen. Men inte blev det mycket bättre för det. Problemet är inte lite snabba vanliga kurvor, och dämpare funkar nog, det känns mer som om bakvagnen liksom vill styra lite, och ligger man i ex. vis 70 och byter fil lite abrupt, typ sväng, kör rakt för att komma över och sväng tillbaka rakt fram, då fortsätter rumpan svänga lite och man får nästan korrigera för att inte åka tillbaka till filen man kom från. Men vanliga kurvor även i lite fart så märks det inte. Också en känsla av att bilen vill gå lite i sidled när man svänger förresten. Väldigt konstigt. Tycker också det låter lite kasande från framhjulen (mest det högra tror jag) i kurvor man tar i lite fart. Tror att det låter mer än det borde. Hjulinställning eller fästen för hela subframen bak? Den sitter ju bara i 2 bussningar, och jag har satt de där gummiersättningskopparna över originalbussningarna, vet inte om det är därför det tillåts svajja i bakvagnen (känns mjuk i sidled)
                            Tycker också att det verkar som ombakhjulen går lite mycket på insidan, skall de verkligen göra det?
                            Attached Files
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Andra sidan. Man ser lite på däcken att nästan en cm av slitytan knappt varit i kontakt med vägen på yttersidan. Känns som om det blir onödigt dyrt.
                              Attached Files
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X