Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blyfritt/etanol i Uno T-motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blyfritt/etanol i Uno T-motor

    Halloj, funderar på att skaffa en fiat x1/9 och trycka i en Unot turbo-motor i den. Vad jag funderar på är om man ska passa på att anpassa insprutning föt etanol när man håller på. Frågan uppstår ju då om motorn klarar det? En uno från 88 borde ju ha katalysator och därmed gå på 95-oktan. Betyder detta isåfall att den även kan gå på etanol? (oblyad besin och etanol "smörjer" motorn lika lite båda två?)

  • #2
    går fint kolla på www.etanol.nu där finns all info du behöver, enklast vore nog en flextek fär 2000 koblas mellan spridarnas kontakter.

    Comment


    • #3
      Mja, etanol.nu har jag redan hittat, undrade mer specifikt om UNOns motor klarar av etanol utan blytillsats. Samt från vilket år unon var t blyfri/hade kat, men jag ska goola lite till...

      Comment


      • #4
        går din uno på 95 okt idag?
        då går den även på e85 eftorsom 95 okt är blyfri det är iofs alla bensin sorter sen tidigt 90 tal.
        dessutom innehåller 95 okt 5% etanol idag, snart 10%.
        e85 håller dessutom 104 okt kyler dina kolvar bättre och luktar godare!

        Comment


        • #5
          Alla uno T som såldes här hade kat, även 87r.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            Alla uno T som såldes här hade kat, även 87r.



            inte alla, jag har ett elsystem från 87 på en 88a men det finns inget uttag för lamda på den,men kanske är så att dom var utan lamda,,,,vad vet jag
            En uno turbo är fan inte fin,men man vänjer sig,,,,såld borta kommer ej igen

            Comment


            • #7
              Hmm kanske import då.. Eller så hade de första lambdalöst system.. Skumt!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment

              Working...
              X