Announcement

Collapse
No announcement yet.

motorn blir inte riktigt varm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • motorn blir inte riktigt varm

    va fan..här är inte så många trådar så jag lägger in en till:

    Min x1/9 blir aldrig riktigt varm, dvs 90 grader. Tempmätaren går stadigt upp till kanske 70 grader (minns inte exakt) efter en stunds körning, men håller sig också där. Är det nåt fel på den? har fått för mig att en normal motor som kört en stund ska va 90 grader varm och absolut inte varmare.
    Dock går motorn väldigt bra (i mitt tycke). Har kört en del nu och inte märkt nåt rent motormässigt.
    http://www.garaget.org/?car=23742

  • #2
    Hmm...har samma "problem" med min Coupé, men har fått intrycket att det är normalt eftersom dem går kallare av ngn anledning. Min kommer upp till ca 75 vid några km's körning, efter att ha kört enn längre stund så kommer den upp till 78-79 grader. Enbart efter en längre körning i stan, med hårdace acc. och mer trafikljus så passerar den 80 grader stadigt o landar någonstans runt 90 varefter fläkten ska gå igång

    Tror normal motortemp ska ligga mellan 80 och 90, och inte 90 för därefter går fläkten ju igång
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #3
      På din X1/9 kanske termostaten fastnat. Då blir den bara varm i stan, sen går vattnet runt till kylaren hela tiden och kyls av med lite fart.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        var kollar man om den har fastnat då? jag körde 4-5 mil i går och den gick aldrig upp till mer än kanske 70-80.
        http://www.garaget.org/?car=23742

        Comment


        • #5
          går den upp till 80 e d ju bra väl!? min ligger ju också vid jämn körning mellan 70 o 80
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            Originally posted by Joksi
            går den upp till 80 e d ju bra väl!? min ligger ju också vid jämn körning mellan 70 o 80
            okej, men då är ju allt som det ska tack för hjälpen.
            http://www.garaget.org/?car=23742

            Comment


            • #7
              jag antar det =) men byt termostaten om du vill va på den säkra sidan, ja framför bara vad ja sj har fått för svar ang tempen på min coupe, o vet ej om d gäller din modell också, för coupen verkar vara vanlig att ha svårt att komma upp i normal arbets temp...80-85
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #8
                jag får väl kolla upp lite sånt.. just nu är prio. 1 att byta kamrem och det som sitter där omkring. Har fixat kamrem och vattenpump. Kan bara inte hitta nån som säljer spännrulle! däremot kamremsspännare? vad är det för nåt?
                http://www.garaget.org/?car=23742

                Comment


                • #9
                  ja böt kamrem, kamremspännare, balansrem plus ett lager till den (som för övrigt inte verkstan lyckades med att få loss,så den ligger här hemma) och vattenpunp...3.500 allt som allt.
                  vet inte vad som skiljer på kamremsspännar eo löprulle, men folk har olika erfarenheter om vad som bör bytas o varför. ofta räcker d bara o kolla så vissa saker inte har glapp

                  till min bil hade ingen annan än fiat sj lager o kamremsspännare
                  Last edited by Joksi; 24 May 2006, 21:02.
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #10
                    okej.. kamremsspännare vet jag att tex micro säljer för runt 700 kr.
                    Jag tycker personligen att man lika bra kan byta allt som bör bytas, när nån ändå är och pillar på motorn.
                    http://www.garaget.org/?car=23742

                    Comment


                    • #11
                      jo, varför inte. men kostar inte arbetet mkt, som de inte gjorde för mig, så e d en annan femma. dessutom verkar kamremsbyte på en coupe vara d mest omständigaste, just för att många fiathandlare själva inte riktigt vet vad som skall o bör bytas. alla säger olika. inte lätt då, ja böt d mesta delar ja kunde komma över inom rimliga summor, d viktigaste kort o gott.

                      ett ex, en fiat auktoriserad verkstad säger byta kamrem vid 10k mil (ganska vanligt på de flesta bilarna), en annan säger 8k o en tredje 6k. Jovisst, jättebra Fiat!
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #12
                        hehe.. klåpare asså. Om det är några som borde ha koll så är det väl fiat själva.. märkligt.
                        http://www.garaget.org/?car=23742

                        Comment

                        Working...
                        X