Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjulinställning.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjulinställning.

    Pratade med de som gjort hjulinställningen på Punton och de mätte och justerade in fram enbart. Hur viktigt är det att mäta alla fyra hjulen när man ställer in framvagnen, det går ju inte att justera något bak ändå? Har tidigare pratat med Rosso och de hävdade att du inte kan göra en hjulinställning på punton utan att mäta bak också, det blir bara knasigt och du får det inte rätt i så fall. Funderade på om man behöver åka till annan hjulinställare nu är man får en stabil bakvagn och ställa om allt, men det kostar ju en del så är det bara struntprat sparar jag hellre de pengarna. Gissar att svaret kan bero på om verkstaden i fråga har mätutrustning för alla fyra eller inte också.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Hjulinställning gäller väl alla hjul. Jag gjorde nyligen en på Abarthen och då ställde dom fram och bak. Och jag minns att dom ställde alla 4 på GT'n också. Pekar bakhjulen åt ett håll och framhjulen åt ett annat håll då blir det ju helt galet.

    Vet inte dock om en framvagnsinställning bara
    gäller fram (man kan ju gissa att det gör det av namnet). Det var kanske bara en sådan dom utförde på din och inte en komplett hjulinställning?
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

    Comment


    • #3
      Det är väl för att det är mer vanligt att bara behöva göra en framvagsninställning, men det finns nog komplett också.
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        På många bilar går det bara att justera framvagnen. Hur det är med Punton vet jag inte, men det är klart att det går att mäta upp bakhjulen även om de inte är justerbara.

        Comment


        • #5
          Hjulen bak sitter ju i en arm med en stel axel som i sin tur sitter fast i en "subframe" som sitter med 2 bultar i underredet via bussningar. Har satt dit ersättningskoppar över båda dessa bussningar (vet inte om det är ett problem). Så det finns inget att justera bak. Har pratat med verkstaden som gjorde inställningen och de har bara mätt fram, inget bak. Är det någon mening att mäta bak också för att kompensera fram om de står snett????
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            En sådanhär över båda....

            Funderade på om de kan kränga lite i sidled och ge problem med hjulvinkel..... men nu spårar jag ur lite in i min andra tråd om väghållning.... hoppas att det bara är problemet med lagret i svängarmen.
            Attached Files
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment

            Working...
            X